صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

امریکا در صورت جنگ با چین شکست می‌خورد

روزنامه امریکایی واشنگتن اگزماینر پیش‌بینی کرد که امریکا در صورت جنگ با چین، شکست سنگینی را متحمل خواهد شد.

روزنامه امریکایی واشنگتن اگزماینر پیش‌بینی کرد که امریکا در صورت جنگ با چین، شکست سنگینی را متحمل خواهد شد.

پیک‌آفتاب: واشنگتن اگزماینر (Washington Examiner) با نشر گزارشی هشدار داده است اگر امریکا بر سر تایوان وارد جنگ با چین شود، متحمل شکست سنگینی خواهد شد و این شرایط ممکن است باعث تغییر سیاست خارجی بسیاری از کشور‌ها به نفع بیجینگ شود.

واشنگتن اگزماینر در این خصوص تصریح کرده است: “چین به مدت یک دهه برای توسعه سامانه‌های نظامی خود سرمایه گذاری کرد که دسترسی واشنگتن به دریای جنوبی چین را قطع خواهد کرد. امریکا در هر عملیاتی باید بر جنگ زیردریایی‌ها و عملیات هوایی متمرکز شود که در این صورت، گورستانی در زیر دریا برای شش هزار سرباز امریکایی ایجاد خواهد شد”.

از سوی دیگر نشریه اتلانتیک نوشته است، اگر جنگی بین امریکا و چین به وقوع بپیوندد، جنگی بین دو ارتش قدرت‌مند جهان که به شدت وحشت‌ناک خواهد بود، این امریکا است که احتمالاً در این جنگ شکست می‌خورد.

در همین حال؛ فیلیپ داویدسون، دریاسالار امریکایی که بر نیروهای نظامی امریکا در آسیا نظارت می‌کند، در نشست امنیتی “آسپن” گفت: “چین بزرگ‌ترین تهدید بلندمدت راهبردی علیه ایالات متحده و نظم بین‌المللی است”.

از جانب دیگر؛ پیش‌تر دانیل کورتز فلن، سردبیر فران افیرز (Foreign Affairs) با نشر مقاله‌ای گفته بود که “سرانجام رقابت امریکا و چین، جنگ است”.

درهمین حال؛ جان جی مرشایمر، استاد علوم سیاسی در دانشگاه شیکاگو معتقد است که تشدید رقابت امریکا و چین، تازه‌ترین اقدامی است که او “تراژدی سیاست قدرت‌های بزرگ” نامیده است. او گفته است که در حال حاضر “جهان‌بینی تاریک‌تر و کمتر توهم‌آمیز، بهترین شانس برای جلوگیری از فاجعه را ارایه می‌دهد”.

این در حالی است که روز گذشته بایدن در دیدار با فومیو کیشیدا، نخست وزیر جاپان مدعی شد که چین با خطر دست‌وپنجه نرم می‌کند. رئیس‌ جمهور امریکا در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا امریکا در صورت حمله چین به تایوان مداخله نظامی خواهد کرد یا نه؟ ادعا کرد این کشور متعهد به دفاع نظامی از تایوان است.

بایدن افزود که با ایده چین واحد موافقیم و آن‌را امضا کرده‌ایم، اما تسخیر تایوان به زور، گزینه مناسبی نیست. چینی‌ها هم‌اکنون با پرواز بسیار نزدیک به تایوان و با تمام مانور‌هایی که انجام می‌دهند، در حال بازی با آتش هستند.

در حالی‌که دولت امریکا روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد، واشنگتن تاکید کرد که آماده است در صورت حمله ارتش چین به تایوان از این جزیره محافظت کند.

گفتنی است که تایوان و چین پس از جنگی داخلی در سال 1949 از یک‌دیگر جدا شدند و تاکنون به طور جداگانه اداره می‌شوند. چین، تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و مخالف استقلال آن است. تایوان از سال 1971 از سازمان ملل اخراج شد و دیگر عضو سازمان ملل نیست و به دلیل مخالفت جمهوری خلق چین با استقلال این جزیره، بسیاری از کشور‌های جهان، تایوان را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x