صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

وانگ یی: استراتیژی امریکا موجب تقابل با چین شده است

وزیر خارجه چین هشدار داد که استراتیژی امریکا در قبال چین، این دو قدرت را به سمت "رویارویی" سوق داده و سایر کشورها را نیز تهدید می‌کند. او پس از دیدار با وزیر خارجه "تونگا" خاطرنشان کرد که چین "قصد رقابت با هیچ کسی را ندارد".

وزیر خارجه چین هشدار داد که استراتیژی امریکا در قبال چین، این دو قدرت را به سمت “رویارویی” سوق داده و سایر کشورها را نیز تهدید می‌کند. او پس از دیدار با وزیر خارجه “تونگا” خاطرنشان کرد که چین “قصد رقابت با هیچ کسی را ندارد”.

پیک‌آفتاب: روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست (South China Morning Post) با نشر گزارشی از قول وانگ یی، وزیر خارجه چین گفته که امریکا براساس سیاست‌هایی که اتخاذ کرده با چین در تقابل قرار گرفته است.

گزارش می‌نگارد که وانگ یی، وزیر خارجه چین در یک سمینار آنلاین اظهار کرد که امریکا باید از طریق “کنار گذاشتن ذهنیت جنگ سرد” و مدیریت تفاوت‌ها بین دو کشور، راه درستی را در روابط خود با چین اتخاذ نماید. وزیر خارجه چین هم‌چنین واشنگتن را به “برهم زدن صلح” در جزیره تایوان متهم نموده است. این در حالی است که پیش‌تر معاون وزیر خارجه چین اعلام کرده بود که اگر امریکا با کارت تایوان بازی کند “واشنگتن” با پی‌آمدهای غیرقابل تصوری روبه‌رو خواهد شد و بیجینگ با تحریم‌هایی شبیه به تحریم‌های روسیه مرعوب نمی‌شود.

چین: تایوان خاک ماست؛ از تهدیدهای امریکا نمی‌ترسیم

از سوی دیگر، وزارت خارجه چین به نقل از وانگ یی عنوان کرده است: “روابط کنونی چین و امریکا بسیار غیرعادی و تشویش امریکا کاملاً غیرضروری است. اگر امریکا کورکورانه روابط چین و ایالات متحده را براساس رقابت قدرت‌های بزرگ تعریف و رویکرد “تو شکست می‌خوری، من می‌برم” را اتخاذ نماید، صرفاً چین و امریکا را به یک درگیری و رویایی سوق خواهد داد و هم‌چنین جهان وارد یک آشفتگی بزرگ خواهد شد. او گفته است که روابط چین و ایالات متحده در حال مواجه شدن با چالش‌های بیش‌تری است و روایت تاریخی روابط تحریف و مخدوش شده است.”

گزارش می‌افزاید که این سمینار توسط “موسسه روابط خارجی خلق چین” برگزار شد که در آن تعدادی از کهنه‌کاران امور چین و امریکا از جمله هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه سابق امریکا شرکت کردند.

کیسینجر نیز در این سمینار عنوان کرده است که چین و امریکا “باید گفتگوها را آغاز و نگرانی‌های اصلی یک‌دیگر را درک کنند” تا از رویارویی و جنگ مستقیم “خودداری” شود. وی افزوده است: “پیش‌رفت‌ تکنولوژی، احتمال درگیری را افزایش داده است؛ رهبران چین و ایالات متحده با تلاش خود باید به دنبال هم‌زیستی باشند.”

از سوی دیگر، وانگ یی پس از دیدار با وزیر خارجه تونگا اظهار کرده است: “چین نه تنها تمایلی به شرکت در “رقابت ژئوپلیتیکی” در خصوص نفوذ بر کشورهای جزایر اقیانوس آرام ندارد، بلکه نمی‌خواهد با هیچ کسی رقابت کند.”

وی با اشاره به استرالیا و ایالات متحده افزوده است: “برخی مردم” به مشارکت چین در منطقه حمله کردند و در تلاش بودند تا چین را “بی‌اعتبار” کنند.

وزیر خارجه چین این ادعا که “بیجینگ تلاش می‌کند تا مشارکت نظامی خود در منطقه اقیانوس آرام را گسترش دهد” را رد نمود.

از زمانی‌که بیجینگ در ماه اپریل اعلام کرد که یک توافق‌نامه امنیتی با جزایر سلیمان امضا کرده است، تنش‌ها میان چین و متحدان امریکا در منطقه اقیانوس آرام افزایش یافته است. در حالی‌که هنوز متن این توافق‌نامه منتشر نشده است، اما براساس پیش‌نویس آن، این قرارداد به بیجینگ اجازه خواهد داد تا پرسونل‌های نظامی خود را در جزایر سلیمان مستقر کند.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر وزیر خارجه چین گفته بود که بیجینگ اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در مورد چین را نشانه انحراف جدی در روابط دو کشور می‌داند.

چین: امریکا عامل اصلی بی‌ثباتی در نظم جهانی است

امریکا در صورت جنگ با چین شکست می‌خورد

نقش مستقل چین در موازنه قوای روسیه و امریکا

چین: امریکا مکرراً قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x