صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

عقب‌نشینی امریکا در قبال چین؛ از استقلال تایون حمایت نمی‌کنیم

وزارت خارجه امریکا پس از واکنش‌های چین، توضیحات خود در خصوص سیاست واشنگتن در قبال تایوان را توضیح داد و اعلام کرد که از استقلال این جزیره حمایت نمی‌کند، مسئله‌ای که از سوی رسانه‌ها "عقب‌نشینی امریکا در قبال چین" تعبییر شده است.

وزارت خارجه امریکا پس از واکنش‌های چین، توضیحات خود در خصوص سیاست واشنگتن در قبال تایوان را توضیح داد و اعلام کرد که از استقلال این جزیره حمایت نمی‌کند، مسئله‌ای که از سوی رسانه‌ها “عقب‌نشینی امریکا در قبال چین” تعبییر شده است.

پیک‌آفتاب: وزارت خارجه امریکا در توضیحات جدیدی گفته است که این کشور از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند. این در حالی است که وزارت خارجه امریکا ماه گذشته توضیحات وب‌سایت خود در مورد تایوان را تغییر داده بود که در آن عبارت‌های مربوط به عدم حمایت از استقلال تایوان و تصدیق موضع بیجینگ مبنی بر این‌که تایوان بخشی از چین است، وجود نداشت. این تغییر موضع ناگهانی، خشم بیجینگ را در پی داشت.

پس از واکنش‌های جدی بیجینگ، واشنگتن گفته است که این تغییر، نشان دهنده تغییر سیاست در قبال تایوان نیست.

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز گذشته 3 جون، گفت که این اطلاعات  برای انعکاس سخنرانی اخیر وزیر خارجه در مورد چین به روزرسانی شده است. بلینکن در این اظهارات گفته بود که امریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند.

از سوی دیگر؛ جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا در سفر به شرق آسیا، توسل به نیروی نظامی از سوی کشورش برای حمایت از تایوان در برابر چین را رد نکرد اما پس از بازتاب‌های گسترده رسانه‌ای و واکنش‌های فراوان به ویژه واکنش تند بیجینگ، مجبور شد حرف خود را پس بگیرد.

بایدن که سخنانش به سرعت از سوی مقامات کاخ سفید اصلاح شد، گفت که هیچ تغییری در سیاست راهبردی نسبت به تایوان تغییری نکرده است.

عملیات نظامی چین در اطراف تایوان در پی صحبت‌های جو بایدن به تغییر سیاست‌های امریکا در صورت حمله نظامی چین به تایوان اتفاق افتاد. رئیس جمهور امریکا گفته بود که در صورت حمله نظامی چین به تایوان، امریکا در کنار تایوان می‌ایستد که این مسئله خشم چین را برافروخت.

از سوی دیگر؛ آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا گفت: “سیاست ما تغییر نکرده است، آن‌چه تغییر کرده فشارهای فزاینده بیجینگ مانند تلاش برای قطع روابط تایوان با کشورهای سراسر جهان و ممانعت از مشارکت آن در سازمان‌های بین‌المللی است”.

بلینکن در ادامه افزود: “رویکرد ما در طول دهه‌ها و دولت‌های گذشته امریکا ثابت بوده است. امریکا هم‌چنان به سیاست «چین واحد» متعهد است. ما با هرگونه تغییر یک‌جانبه در وضعیت موجود از سوی هرکدام از طرف‌ها مخالفیم”.

این در حالی است که پیش‌تر سخنگوی وزارت خارجه امریکا در خصوص سیاست واشنگتن در قبال تایوان و افزایش تنش‌ها میان تایپه و بیجینگ گفته بود: “سیاست امریکا در مورد تایوان تغییر نکرده و هم‌چنان متعهد به سیاست قدیمی چین واحد است”.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر نیوز 18 (بخش آنلاین شبکه سی‌ان‌ان – نیوز 18) با نشر گزارشی به نقل از اندیشکده رند کارپوریشن (Rand Corporation Think Tank) گفته بود که پنج متحد اصلی امریکا شامل کشورهای جاپان، کوریای جنوبی، استرالیا، تایلند و فیلیپین به احتمال بسیار کمی با میزبانی موشک‌های امریکایی میان‌بُرد مستقر در زمین موافقت می‌کنند.

متحدان واشنگتن آماده همکاری با امریکا برای مقابله با چین نیستند

وانگ یی: استراتیژی امریکا موجب تقابل با چین شده است

چین: امریکا مکرراً قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند

چین: امریکا مکرراً قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x