صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

واشنگتن به بیجینگ: حمله چین به تایوان، عواقب جدی در قبال دارد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا به چین هشدار داد که هرگونه حمله این کشور به تایوان پیامد جدی در قبال خواهد داشت.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا به چین هشدار داد که هرگونه حمله این کشور به تایوان پیامد جدی در قبال خواهد داشت.

پیک‌آفتاب: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا روز جمعه 3 دسامبر، به رویترز گفته است که رهبران چینی باید به دقت در مورد اقدام‌شان در تایوان فکر کنند؛ زیرا هر اقدام ناسنجیده پیامد جدی برای چین در پی دارد. بلینکن در این گفتگو گفته است: «اگر بحرانی در تنگه تایوان پدید آید عواقب وحشتناکی در انتظار چین خواهد بود».

خبرها حاکی از آن است که تنش‌ها میان چین و تایوان در هفته‌های اخیر افزایش یافته و وزیر دفاع تایوان آن‌را حاد‌ترین تنش‌ در بیش از 40 سال اخیر دانسته است. مقام‌های تایوانی ابراز نگرانی کرده‌اند که چین قادر است تا سال 2025 یک تهاجم تمام عیار علیه این جزیره را طراحی کند.

از جانب دیگر، آنتونی بلینکن با اشاره به اینکه بیجینگ در سال‌های اخیر در حال تلاش برای تغییر وضع موجود در تنگه تایوان بوده، گفته است: «این تصمیمی فاجعه بار است.» او هم‌چنین افزوده است: “ایالات متحده قطعاً متعهد است تا اطمینان یابد که تایوان توان، وسایل و امکانات لازم برای دفاع از خود را دارد”.

بلینکن در این گفتگو اضافه کرده است: «من امیدوارم که رهبران چین به دقت در مورد این موضوع فکر کنند. اگر بحرانی از سوی بیجینگ پیش بیاید من فکر می‌کنم عواقب وحشتناکی برای بسیاری از مردم در پی خواهد داشت. چیزی که هیچ کس به آن علاقه ندارد».

گزارش‌ها می‌رساند که چین یکی از اولویت‌های سیاست خارجی دولت جو بایدن باقی مانده و با رفتن دونالد ترامپ هم‌چنان این مسئله یکی از چالش‌های اساسی سیاست خارجی واشنگتن ارزیابی می‌شود. از زمان روی کار آمدن جو بایدن هر چند تلاش‌هایی برای تنش‌زدایی و گفتگو میان سران دو کشور صورت گرفته، اما به نظر می‌رسد که هم‌چنان حوزه‌های تنش میان بیجینگ و واشنگتن به شکل سابق گسترده است.

از سوی دیگر در ماه‌های اخیر تحرکات چین در نزدیکی جزیره تایوان و هم‌چنین بیم اشغال این جزیره از سوی حاکمان چین نگرانی‌های گسترده‌ای را در سطح جهان برانگیخته است.

دولت چین، تایوان را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسد و آن‌را یکی از ولایت‌های خود می‌شمارد. این در حالیست که مردم تایوان چنین نظری ندارند و دولت این کشور همواره نسبت به نیات و اهداف توسعه‌طلبانه رهبران چین هشدار داده‌اند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x