صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پارلمان بریتانیا: نحوه خروج ما از افغانستان، ناکامی سیستماتیک رهبری بود

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که خروخ توأم با هرج‌ومرج قوای بریتانیا از افغانستان در سال گذشته، ناشی از "ناکامی سیستماتیک رهبری برنامه‌ریزی شده" بوده است. نتایج این تحقیق روز گذشته 23 می، همگانی شد. این تحقیق توسط اعضای مجلس نمایندگان بریتانیا انجام شده است.

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که خروخ توأم با هرج‌ومرج قوای بریتانیا از افغانستان در سال گذشته، ناشی از “ناکامی سیستماتیک رهبری برنامه‌ریزی شده” بوده است. نتایج این تحقیق روز گذشته 23 می، همگانی شد. این تحقیق توسط اعضای مجلس نمایندگان بریتانیا انجام شده است.

پیک‌آفتاب: تحقیقات کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا نشان می‌دهد که حکومت این کشور قبل از مسلط شدن طالبان بر افغانستان و در جریان روند تخلیه‌‌ “در زمان حالت اضطراری ملی،‌ فاقد برنامه اساسی، درک و رهبری” بوده است.

بخشی از یافته‌های این تحقیق چنین می‌گوید: “نحوه خروج ما از افغانستان یک فاجعه و خیانت به متحدین ما بود که در سال‌های آینده به منافع بریتانیا آسیب خواهد رساند.”

پیش از این نیز حکومت بریتانیا به خاطر تصمیم پُرشتاب امریکا برای پایان دادن به حضور 20 ساله خود در افغانستان با انتقادهای شدید مواجه شد.

بر اساس یافته‌های این تحقیق، بسیاری از افغانستانی‌های واجد شرایط تخلیه، تنها گذاشته شدند و احتمالاً زندگی بسیاری آنان با خطر مواجه است، زیرا جزییات درخواست هم‌کاران افغانستانی در محوطه سفارت بریتانیا در کابل باقی‌مانده است.

در این تحقیق آمده است که حکومت بریتانیا نه پاسخی مناسب به تصمیم واشنگتن ارایه توانست و نه سرعت مسلط شدن طالبان را پیش‌بینی توانست. در نتیجه، این عوامل به نوبه خود موجب شد تا حکومت بریتانیا نتواند پلان تخلیه هم‌کاران و شرکای افغانستانی را آماده کند، با وجودی‌که 18 ماه قبل از فروپاشی حکومت قبلی افغانستان می‌دانست که پلان تخلیه احتمالاً ضروری باشد.

بخش دیگر این تحقیق می‌گوید که در زمان تخلیه از افغانستان؛ بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا گفت که کشورش بیش از 15 هزار نفر را در ظرف دو هفته توسط طیاره از افغانستان بیرون کرده و از انجام ماموریتی ستایش کرد که به گفته او “بر خلاف هر چیزی که در طول زندگی خود دیده‌ایم” انجام شده است.

از سوی دیگر، گزارش‌ها می‌رساند که اعضای کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا برای انجام این تحقیق با مقام‌های بریتانیا و افغانستانی‌هایی که در جریان تخلیه از افغانستان بیرون شدند،‌ صحبت کرده و شواهدی را از طیفی وسیعی افراد به دست آورده‌اند.

این مسئله در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر کاخ سفید گفته بود که توافق‌نامه دوحه میان دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق امریکا و طالبان، این گروه را تقویت کرد و باعث شد که نظام سیاسی و اقتصادی افغانستان از هم بپاشد.

کاخ سفید: توافق دوحه باعث تقویت طالبان و فروپاشی افغانستان شد

در این تحقیق آمده، بدترین چیزی را که وزارت خارجه بریتانیا در زمان روند تخلیه از افغانستان انجام داد، این بود که هیچ پلانی برای تخلیه هم‌کاران افغانستانی خود نداشت، افغانستانی‌هایی که از ماموریت بریتانیا حمایت کرده بودند، به خصوص آن عده از هم‌کارانی که به صورت مستقیم از سوی حکومت بریتانیا استخدام نشده بودند.

این در حالی است که تازه‌ترین بررسی‌های اداره بازرس ویژه ایالات متحده امریکا (سیگار) نشان می‌دهد که تصامیم دولت‌ ترامپ و بایدن، باعث فروپاشی نیروهای امنیتی افغانستان شد.

سیگار: ترامپ و بایدن سبب فروپاشی نیروهای امنیتی افغانستان شدند

کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا از حکومت آن کشور خواسته است تا به خاطر تعامل داشتن با افغانستان در آینده، استراتیژی جدی را روی دست بگیرد و هشدار داده است که هر گونه قصد برای انزوای کامل رژیم جدید در افغانستان نه تنها مردم آن کشور را آسیب خواهد رساند، بلکه چین خلا به وجود آمده را پُر خواهد کرد.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر لیندزی گراهام، یک سناتور امریکایی گفته بود که جو بایدن بی‌کفایت‌ترین رئیس جمهور ادوار زندگی او در زمینه سیاست خارجی و حتی بدتر از جیمی کارتر بوده است که ماهیت جنگ با تروریزم را درک نمی‌کند.”

سناتور امریکایی: خروج از افغانستان بی‌کفایتی جو بایدن را ثابت کرد

سیگار: افغانستان آماده پذیرش سیستم سیاسی و قضایی غرب نبود

سیگار: وزارت دفاع و خارجه امریکا، درباره شرایط خروج از افغانستان پنهان کاری کرده‌اند

امریکا چگونگی خروج خود از افغانستان را بررسی می‌کند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x