صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سیگار: وزارت دفاع و خارجه امریکا، درباره شرایط خروج از افغانستان پنهان کاری کرده‌اند

سیگار: علیرغم ماموریتش از سوی کنگره برای تحقیق درباره شرایط منتهی به سقوط دولت و ارتش افغانستان، پنتاگون اما، از سال ۲۰۱۵ تا کنون به درخواست اشرف‌غنی جلوی انتشار مجموعه‌ای از اطلاعات را گرفته است.

سیگار می‌گوید وزارت دفاع امریکا از سال ۲۰۱۵ به درخواست اشرف‌غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان، مانع انتشار علنی اطلاعات مهمی درباره عملکرد دولت و نیروهای امنیتی افغانستان شده است.

پیک‌آفتاب: جان ساپکو، بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان گفته است تنها زمانی که دسترسی به اطلاعات محدود شده از سوی وزارت خارجه و پنتاگون آزاد شود، می‌توان تصویر کاملی از آنچه در افغانستان روی داد را به دست آورد. بازرس ویژه امریکا، وزارت دفاع و وزارت خارجه این کشور را متهم کرده که با محدود کردن دسترسی به اطلاعات درباره خروج از افغانستان، مانع از آن شده‌اند که مردم و قانون‌گذاران امریکایی تصویر کاملی از دلایل و شرایط منتهی به سقوط دولت افغانستان و خروج پرهرج و مرج نیروهای امریکایی از افغانستان را داشته باشند.

بازرس ویژه امریکا در بازسازی افغانستان می‌گوید: علیرغم ماموریتش از سوی کنگره برای تحقیق درباره شرایط منتهی به سقوط دولت و ارتش افغانستان، پنتاگون اما، از سال ۲۰۱۵ تا کنون به درخواست اشرف‌غنی جلوی انتشار مجموعه‌ای از اطلاعات را گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته که به دلیل نگرانی‌های امنیتی درباره تخلیه افغانستان، این وزارتخانه دستور داده که برخی گزارش‌ها به طور موقت از دسترسی خارج شوند. به گفته این وزارت، آنها می‌خواهند مطمئن شوند اطلاعاتی که منجر به شناسایی افغان‌های متحد امریکا و سازمان‌های همکار آن می‌شود از این مجموعه حذف شده است.

در ماه جولای، دیپلمات‌ها با ارسال پیامی به آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا هشدار داده بودند که حکومت افغانستان سریع‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شد در حال فروپاشی است و خواستار اقدام فوری برای تخلیه شده بودند. دولت بایدن در پاسخ سهولت بیشتری برای دریافت ویزا به افغان‌های آسیب‌پذیر را اعلام کرد، اما عملیات تخلیه هوایی گسترده خود را هفته‌ها بعد که مشخص شد طالبان کنترل را در دست گرفته است، آغاز کرد.

جان ساپکو اما گفته است که در پی سقوط دولت افغانستان، وزارت خارجه امریکا، بدون آنکه بر تهدید مشخصی علیه افراد انگشت بگذارد از او خواسته است که “دسترسی به گزارش‌های این نهاد را موقتا مسدود کند.”

به گفته آقای سوپکو، وزارت خارجه به تازگی از او خواسته که ۲۴۰۰ مورد اطلاعات را از گزارش‌های خود حذف کند، ولی سیگار بعد از بازبینی این درخواست‌ها، تنها چهار مورد را واجد شرایط حذف دیده و باقی موارد را دست نخورده گذاشته است. به گفته بازرس ویژه امریکا، برخی از این درخواست‌ها از جمله درخواست حذف نام اشرف غنی، رییس جمهوری سابق افغانستان از گزارش‌ها، “عجیب و غریب” بوده است.

آقای ساپکو وزارت دفاع امریکا را نیز متهم کرد که انتشار علنی اطلاعات مربوط به “کارآیی نیروهای امنیتی افغانستان” را محدود کرده است. او افزوده که دسترسی به”تمام اطلاعات لازم در مورد توانایی نیروهای امنیتی افغانستان؛ از جمله میزان تلفات، جراحات، قدرت یگان‌ها، مشکلات و کمبودهای آموزشی، آمادگی عملیاتی و تاکتیکی رهبران نظامی افغان و ارزیابی جامع کادر رهبری نیروهای امنیتی از سوی پنتاگون محدود شده است.

وزارت دفاع امریکا تا کنون در مورد این گزارش سیگار واکنش نشان نداده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x