صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

احتمال رویارویی آلمان و ترکیه بر سر ناتو

روزنامه‌نگار اشپیگل از ناتو خواست تا احتمال درگیری با ترکیه را به دلیل موضع‌گیری رئیس جمهور آن کشور بر سر ناتو بررسی کند.

روزنامه‌نگار اشپیگل از ناتو خواست تا احتمال درگیری با ترکیه را به دلیل موضع‌گیری رئیس جمهور آن کشور بر سر ناتو بررسی کند.

پیک‌آفتاب: روزنامه اشپیگل با نشر مقاله‌ای به قلم ماکسیمیلیان پوپ، روزنامه‌نگار و تحلیل‌نویس این نشریه نوشته است که ناتو باید به دلیل عدم تمایل رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به پیوستن بی‌قیدوشرط سویدن و فنلند در این ائتلاف، “خطر درگیری” با او را بپذیرد.

نویسنده تحلیل کرده که رهبر ترکیه از ورود سویدن و فنلند به ناتو جلوگیری می‌کند، زیرا او در تلاش است که در ازای رضایت خود، چیزی به دست آورد.

این در حالی است که انقره خواستار رفع محدودیت‌های عرضه سلاح و هم‌چنین استرداد حامیان حزب ممنوعه کارگران کردستان (PKK) در این کشور به ترکیه شده است.

نویسنده در بخشی از مقاله چنین استدلال می‌کند: “ناتو اگر تسلیم خواسته‌های اردوغان نمی‌شد، کار درستی انجام می‌داد. در سال‌های اخیر، اردوغان مانند یک عامل مضاعف عمل کرده است”. او در این خصوص تصریح می‌کند: “ترکیه به عنوان یکی از اعضای این ائتلاف، از روسیه تسلیحاتی به دست آورده و یونان، شریک ناتو را «تهدید به جنگ» کرده است.”

نویسنده به این باور است که اردوغان به دلیل بحران اقتصادی در این کشور، از شکست در انتخابات ریاست جمهوری هراس دارد. بنابراین می‌توان حدس زد که در ماه‌های آینده، این کشور در روابط با غرب “گستاخ‌تر” می‌شود.

در همین حال، نویسنده از ناتو می‌خواهد به “تلاش‌های باج‌خواهی” اردوغان پایان دهد، در غیر این صورت او یک “سابقه خطرناک” را ایجاد می‌کند. نویسنده می‌گوید که زوران میلانوویچ، رئیس ‌جمهور کرواسی به روشی مشابه عمل کرد و خواسته‌های خود را برای تایید پیوستن سویدن و فنلند به این اتحادیه مطرح کرد.

این روزنامه‌نگار در اخیر می‌نویسد: “ناتو نباید اجازه دهد ائتلاف به محلی برای باج‌خواهی تبدیل شود. بهتر است که خطر درگیری با اردوغان پذیرفته شود”.

گفتنی است که ترکیه یکی از اعضای ناتو است که در روزها اخیر اعلام کرده است که با پیوستن این سویدن و فنلند به ناتو موافقت نخواهد کرد، زیرا “این دو کشور میزبان گروه حزب کارگران کردستان (PKK) شده‌اند.”

از سوی دیگر؛ رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهور ترکیه با اعلام این‌که سویدن و فنلند مواضع خود را در مبارزه با تروریزم روشن نکرده‌اند، مخالفت ترکیه با عضویت این دو کشور در ناتو را تکرار کرد. وی گفت: “ما به عضویت کشورهایی که ترکیه را تحریم می‌کنند، «بله» نخواهیم گفت.”

در حال حاضر، 30 کشور عضو پیمان ناتو هستند و طبق مقررات این پیمان، پذیرش عضو جدید مستلزم موافقت یکپارچه تمام اعضای ناتو است.

این در حالی مطرح می‌شود که کشورهای فنلند و سویدن روز چهارشنبه 18 می، درخواست رسمی خود را برای عضویت در ناتو را ارایه کرد و با این اقدام به وضعیت بی‌طرفی طولانی‌مدت خود پایان بخشیدند. اما ترکیه روند بررسی درخواست عضویت این دو کشور را مسدود نمود.

ترکیه روند عضویت سویدن و فنلند در ناتو را مسدود کرد

درخواست رسمی فنلند و سویدن برای عضویت در پیمان نظامی ناتو

پیوستن فنلند و سویدن به ناتو تبعاتی فراتر از بحران فعلی دارد

رئیس جمهور و نخست وزیر فنلند خواستار پیوستن سریع این کشور به ناتو شدند

پوتین: پیوستن فنلند به ناتو یک “اشتباه” است

تلاش‌های فنلند و سویدن برای پیوستن به پیمان ناتو

رئیس مجمع خاورمیانه خواستار حذف ترکیه از ناتو شد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x