صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پوتین: مسکو انقلاب‌های رنگی در قلمرو اتحاد جماهیر شوروی را تحمل نخواهد کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز گذشته 10 جنوری، در یک نشست ویدیویی با رهبران کشورهای متحد روسیه گفته که نیروهای روسیه و متحدان آن که برای حمایت از دولت قزاقستان و "مبارزه با تروریسم بین‌المللی" به قزاقستان رفته‌اند، پس از پایان ماموریت خود این کشور را ترک خواهند کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز گذشته 10 جنوری، در یک نشست ویدیویی با رهبران کشورهای متحد روسیه گفته که نیروهای روسیه و متحدان آن که برای حمایت از دولت قزاقستان و “مبارزه با تروریسم بین‌المللی” به قزاقستان رفته‌اند، پس از پایان ماموریت خود این کشور را ترک خواهند کرد.

پیک‌آفتاب: نظامیان روسی همراه با نظامیان کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی برای “سرکوب معترضان” یا “برقراری صلح” از هفته گذشته وارد قزاقستان شدند. اکنون حدود 2030 نظامی به رهبری روسیه در قزاقستان مستقر اند تا ثبات در این کشور را پس از اعتراض‌های گسترده برقرار نمایند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که در جریان یک نشست ویدئویی با رهبران کشورهای متحد روسیه در آسیای میانه صحبت می‌کرد، گفت: “زمانی که نظامیان عضو سازمان پیمان امنیت جمعی وظایف خود را انجام دادند، از خاک قزاقستان خارج می‌شوند، نه پیش از آن”.

از سوی دیگر، قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان پیش‌تر گفته بود که عقب‌نشینی نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی به زودی انجام خواهد شد.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که کارشناسان معتقدند که اعتراض‌های گسترده در قزاقستان به دلیل تحریک‌های دولت امریکا صورت گرفته و آن‌ها می‌خواهند روسیه را در قزاقستان مصروف کرده تا این کشور از فشارهای خود بر اوکراین بکاهد.

در پیوند به این مسئله؛ جو بایدن،‌ رئیس جمهور امریکا به تاریخ 2 جنوری سال روان، به ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفته بود در صورت حمله روسیه به اوکراین، امریکا و متحد‌انش “قاطعانه” از کی‌ف دفاع می‌کند.

بایدن به زلنسکی: امریکا و متحدانش «قاطعانه» از اوکراین دفاع می‌کنند

ولادیمیر پوتین در این نشست تاکید کرده است: “در حال حاضر گروه‌های مسلح که به وضوح تجربه رزم و نبرد نظامی دارند و در مراکز خارج از کشور آموزش دیده‌اند، در قزاقستان علیه دولت مستقر شورش کرده‌اند”. پوتین در این نشست ویدئویی هشدار داده است: “مسکو انقلاب‌های رنگی در سرزمین‌های پیشین اتحاد جماهیر شوروی را تحمل نخواهد کرد”. رئیس جمهور روسیه تاکید کرده که او و متحدانش نمی‌گذارند “سناریوهای انقلاب‌های رنگی” در این کشورها شکل گیرد.

انقلاب‌های رنگی یا مخملی، واژه‌ای است که عموماً درباره اعتراضات و خیزش‌های مورد حمایت غرب در جمهوری‌های استقلال یافته و یا کشورهای عضو بلوک شرق در زمان جنگ سرد و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دو دهه اخیر بارها مورد استفاده قرارگرفته است. نخستین نمونه انقلاب رنگی در چکسلواکیا، متحد شوروی در “بلوک شرق” در سال 1989 رخ داد. پس از این انقلاب، شاهد اعتراضات و انقلاب‌های رنگی مشابهی در صربستان در سال 2000، گرجستان در سال 2003، اوکراین در سال 2004 و قرقیزستان در سال 2005 بودیم.

از سوی دیگر، روسیه پیش‌تر گفته بود که در گفتگو با امریکا پیرامون تنش‌ها روی اوکراین به هیچ نوع امتیاز توافق نخواهد کرد.

روسیه: در گفتگو با امریکا به هیچ نوع امتیاز توافق نمی‌کنیم

از جانب دیگر؛ آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در دیدار با همتای آلمانی خود گفته بود تا زمانی‌که تفنگ روسیه در اوکراین صدا کند، گفتگوها در این زمینه نتیجه نخواهد داشت.

امریکا به آلمان: تا زمانی‌که تفنگ روسیه بر سر اوکراین باشد، گفتگوها نتیجه ندارد

از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین در این نشست در سخنان خود تاکید کرده است: “این نه اولین و نه آخرین تلاش برای مداخله در امور کشورهای متحد منطقه‌ای خواهد بود”.

این در حالی مطرح می‌شود که ناتو و ایالات متحده امریکا روز سه‌شنبه ۳۰ نومبر، برای بحث درباره انگیزه‌های احتمالی مسکو جهت استقرار نیرو در نزدیکی مرز اوکراین، گرد هم آمدند تا این مسئله را از نزدیک بررسی نمایند. ناتو و امریکا در این نشست هشدار دادند که در صورت هرگونه تجاوز نظامی علیه اوکراین، روسیه بهای گزافی خواهد پرداخت.

تقابل تازه شرق و غرب در اوکراین؛ پوتین، امریکا و ناتو را به عکس‌العمل شدید تهدید کرد

استفاده امریکا از صنعت جنگ برای رونق اقتصادی

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x