صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

وزارت خارجه امریکا: پس از حاکمیت طالبان، افغانستان با عقب‌گرد جدی حقوق بشری مواجه است

وزارت خارجه امریکا در گزارش سالانه خود می‌گوید که افغانستان پس از بازگشت طالبان به قدرت، از دست‌آوردهای حقوق بشری و دموکراتیک خود زیاد فاصله گرفته است.

وزارت خارجه امریکا در گزارش سالانه خود می‌گوید که افغانستان پس از بازگشت طالبان به قدرت، از دست‌آوردهای حقوق بشری و دموکراتیک خود زیاد فاصله گرفته است.

پیک‌آفتاب: این گزارش به موارد جدی نقض حقوق بشر پرداخته است که طالبان در چند ماه گذشته آن‌را مرتکب شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا به مناسبت انتشار این گزارش گفت: “تسلط طالبان باعث بحران بشری در افغانستان شده و موازین حقوق بشر در این کشور به شدت نقض گردیده است”.

او در توییتی چنین نگاشته: “ایالات متحده به فعالان حقوق بشر در سراسر جهان برای ترویج احترام به حقوق بشر و پاسخگویی در مورد تخلفات می پیوندد. ارائه گزارش سالانه حقوق بشر، یک منبع عمومی حیاتی و نشان دهنده تعهد ما به حفظ حقوق بشر در مرکز سیاست خارجی ایالات متحده است”.

در گزارش وزارت خارجه امریکا در انتقاد از انحصارگرایی طالبان آمده که طالبان “حکومتی به اصطلاح موقت را اعلام کرده است که کلاً متشکل از جنگجویان طالب، ملاها و چهره سیاسی نزدیک به این گروه است که عمدتاً متعلق به قوم پشتون‌اند”.

بنا به این گزارش، موارد جدی نقض حقوق بشر در میان طالبان، شامل کشتارهای انتقام‌جویانه، جلوگیری از مشارکت سیاسی زنان و اقلیت‌ها، محدود کردن آزادی بیان و جلوگیری از تحصیل و آموزش زنان می‌شود.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که پیش‌تر سمیرا حمیدی، مسئول بخش افغانستان عفو بین‌الملل خطاب به جامعه بین‌المللی گفته بود که لطفاً توجه داشته باشید که نگرانی‌های عمیق، محکومیت‌ها و لغو نشست‌ها با طالبان دیگر واقعاً تاکتیک مفیدی نیست. این موضوع، توضیح می‌دهد که طالبان قابل اعتماد نیستند.

طالبان ناقضان حقوق بشر هستند؛ جامعه جهانی مماشات را کنار بگذارد

گزارش سالانه حقوق بشر وزارت امور خارجه امریکا به پیش‌رفت‌ها و عقب‌گردهای کشورهای عضو سازمان ملل در حوزه حقوق بشر و دموکراسی می‌پردازد.

این در حالی مطرح می‌شود که روزنامه نیویارک تایمز، با نشر مقاله‌ای گفته است که دست‌کم 500 نفر از نظامیان و کارمندان حکومت پیشین در جریان 6 ماه اول تسلط طالبان کشته یا ناپدید شدند. در گزارش این روزنامه به سرنوشت نظامیانی اشاره شده که فریب “عفو عمومی” طالبان را خوردند و پس از شناسایی، بازداشت، شکنجه و برخی هم کشته شدند.

دیده‌بان حقوق بشر: فشارها بر طالبان برای لغو ممنوعیت سفر زنان باید افزایش یابد

اتحاد جدید برای حمایت از حقوق بشر در افغانستان

دیده‌بان حقوق بشر: طالبان کلیدی‌ترین حقوق انسانی زنان را زیر پا گذاشته است

دیده‌بان حقوق بشر: طالبان به نقض حقوق بشر در افغانستان ادامه می‌دهند

نماینده ویژه امریکا: کشورهای اسلامی طالبان را وادار به پاسخگویی نسبت به حقوق بشر نمایند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x