صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

دیده‌بان حقوق بشر: طالبان به نقض حقوق بشر در افغانستان ادامه می‌دهند

دیده‌بان حقوق بشر از عملیات جستجوی خانه‌به‌خانه طالبان و هم‌چنین وضع محدودیت‌های تازه علیه زنان انتقاد کرده و گفته که نیروهای طالبان به نقض حقوق بشر در افغانستان ادامه می‌دهند. این سازمان از جامعه جهانی خواسته که جنگ در اوکراین نباید جنایات طالبان را به فراموشی بسپارد.

دیده‌بان حقوق بشر از عملیات جستجوی خانه‌به‌خانه طالبان و هم‌چنین وضع محدودیت‌های تازه علیه زنان انتقاد کرده و گفته که نیروهای طالبان به نقض حقوق بشر در افغانستان ادامه می‌دهند. این سازمان از جامعه جهانی خواسته که جنگ در اوکراین نباید جنایات طالبان را به فراموشی بسپارد.

پیک‌آفتاب: دیده‌بان حقوق بشر در رشته توییتی، وضع محدودیت‌های تازه علیه زنان و نیز آغاز عملیات جستجوی خانه‌به‌خانه را تداوم نقض حقوق بشر توسط طالبان خوانده و از جامعه جهانی خواسته که نسبت به ادامه این وضعیت سکوت نکنند. این سازمان گفته است، نباید اجازه داده شود که با شروع جنگ در اوکراین، جامعه جهانی اقدام ضد بشری طالبان را فراموش کنند.

دیده‌بان حقوق بشر نوشته است: “تلافی، سرکوب و محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران افزایش یافته است. روز گذشته اعلام کردند که هیچ زن و دختری بدون محرم به تنهایی اجازه سفر نخواهد داشت.”

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در ادامه به موارد دیگری از نقض حقوق بشر توسط طالبان اشاره کرده و گفته است که پوشش اجباری در دانشگاه‌ها، منع سوار شدن تاکسی بعد از مسافت معین، تعطیلی فعالیت حمام‌های زنانه، محدودیت شغلی، تعطیلی مکتب‌های دخترانه بالای 12 سال، منع خروج از منزل بدون محرم در اکثر ولایات و منع زنان از مراجعه به داکتران مرد، از جمله موارد نقض حقوق بشری است که طالبان پیش از این مرتکب شده‌اند.

به گفته سازمان دیده‌بان حقوق بشر، طالبان مردم را در افغانستان گروگان گرفته و روز گذشته نیز اعلام کردند که خانواده‌ها بدون عذر موجه اجازه تردد به خارج از کشور را نخواهند داشت. دیده‌بان حقوق بشر تاکید کرده که این فیصله طالبان برخلاف قوانین بین‌المللی است و مردم را از حق حرکت آزاد منع می‌کند.

این سازمان روند جستجوی خانه‌به‌خانه در کابل را وحشت‌ناک خوانده و گفته که گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد که افراد طالبان با رفتارهای‌شان به اذیت و آزار مردم می‌پردازند. هم‌چنین بازداشت غیرقابل توجیه منتقدان و مقامات دولتی پیشین توسط طالبان از دیگر مواردی است که دیده‌بان حقوق بشر به آن اشاره کرده و افزوده است، در حالی‌که زنان معترض اکنون آزاد شده‌اند، با اعمال ممنوعیت سفر برای خانواده‌ها، این زنان و تمام افرادی که در معرض خطر هستند، هم‌چنان با شکنجه و خشونت و سرکوب طالبان روبه‌رو خواهند شد.

دیده‌بان حقوق بشر از سکوت جامعه جهانی در قبال وضعیت وخیم شهروندان افغانستان نیز انتقاد کرده و گفته است با آن‌که ماه‌هاست که ما به جامعه جهانی هشدار می‌دهیم تا قبل از این‌که دیر شود، طالبان را پاسخگو بسازند، به نظر می‌رسد که نقض حقوق بشر توسط طالبان دیگر به آن‌ها مربوط نیست. دیده‌بان حقوق بشر، این بی‌تفاوتی را به معنای شکست دیگر جامعه جهانی خوانده است. دیده‌بان حقوق بشر تاکید کرده است، قبل از آن‌که دیر شود، جامعه جهانی باید جلو خودسری‌های طالبان را بگیرد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x