صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

هیئت طالبان برای مذاکره با مقامات سویس به جینوا رسید

وزارت خارجه سوئیس از ورود یک هیئت طالبان به جنیوا، پایتخت این کشور خبر داده است. گفته شده که این هیئت برای مذاکره با نمایندگان دولت و سازمان‌های غیردولتی سوئیس به جنیوا رفته است.

وزارت خارجه سوئیس از ورود یک هیئت طالبان به جنیوا، پایتخت این کشور خبر داده است. گفته شده که این هیئت برای مذاکره با نمایندگان دولت و سازمان‌های غیردولتی سوئیس به جنیوا رفته است.

پیک‌آفتاب: وزارت خارجه سوئیس روز گذشته اعلام کرد که در مذاکرات نماینده‌های حکومت سوئیس، سازمان‌های غیردولتی وهیئت طالبان، بر سر کمک‌های بشردوستانه، حفاظت از امدادگران و مصئونیت آنان و احترام به حقوق بشر در افغانستان گفتگو خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «کی استون اس‌دی‌ا» سوئیس، هیئت طالبان توسط مفتی لطیف‌الله حکیمی، رئیس کمیسیون تصفیه صفوف طالبان رهبری می‌شود. در مورد دیگر اعضای هیئت جزئیاتی ارائه نشده است.

این سفر واکنش تند فعالان حقوق بشری افغانستان را به دنبال داشته است. حمیرا قادری از فعالان حقوق زن از این دیدار به عنوان «دنیای کثیف هزار چهره!» یاد کرده است.

با این حال، یک سخنگوی وزارت خارجه سوئیس گفته که حضورهیئت طالبان در سوئیس به معنای «مشروعیت بخشیدن یا به رسمیت شناختن» طالبان نیست. به گفته سخنگوی وزارت خارجه سوئیس، قرا‌ر ‌است نشستی با نمایندگان وزارت خارجه و طالبان در جریان هفته برگزار گردد. بر اساس گزارش خبرگزاری سویس، گفتگوها با نمایندگان سایر کشور‌های اروپایی نیز برنامه‌ریزی شده‌اند.

گفته می‌شود که هیئت طالبان از سوی سازمان تماس جنیوا دعوت شده است. این سازمان در زمینه رعایت و تامین حقوق بشر توسط گروه‌های مسلح غیردولتی فعالیت داشته و از دیرزمانی هم‌چنان در افغانستان فعالیت دارد.

هرچند این سازمان در رابطه به سوال خبرگزاری فرانسه در مورد این نشست پاسخی ارائه نکرده، اما کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ، نشست برنامه‌ریزی شده با هیئت طالبان را تایید کرده است. به گفته سخنگوی این کمیته، چنین مذاکراتی برای تطبیق ماموریت بشردوستانه غیرجانبدارانه و مستقل کمیته صلیب سرخ «ضروری» می‌باشد.

از زمان به قدرت رسیدن طالبان در ماه اگست، بحران بشری در افغانستان به شدت افزایش یافته است. بر اساس گزارش سازمان ملل، میلیون‌ها نفر در معرض خطر گرسنگی قرار دارند. حکومت طالبان هنوز توسط هیچ کشوری در جهان به رسمیت شناخته نشده است.

در حالی که هنوزهم شماری از مقامات بلندپایه طالبان در فهرست سیاه نهادهای بین‌المللی قرار دارد و طالبان به هیچ یک از خواسته‌های جهانی در مورد حقوق بشر پاسخ مثبت نداده‌اند، اما شماری از کشورهای غربی زمینه سفر هیئت‌های طالبان به این کشورها را فراهم می‌کنند. اخیراً یک هیئت طالبان از کشور ناروی نیز دیدار کرد. دیداری که واکنش‌های نهادی حقوق بشری را به هم‌راه داشت.

واکنش تند سازمان‌های حقوق بشری به دیدار طالبان و غربی‌ها در ناروی

زنان و طالبان رو در رو؛ از خیابان تا میز گفتگو

در دیگ اسلو چه می‌پزند

در ترکیب هیئت طالبان، انس حقانی نیز حضور داشت، فردی که متهم به راه‌اندازی چندین حمله انتحاری در سال‌های گذشته می‌باشد. حضور او در ناروی باعث شد که برخی خبرنگاران خواهان بازداشت او از سوی پولیس ناروی شوند.

حضور دردسرساز انس حقانی در ناروی

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x