صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

واکنش تند سازمان‌های حقوق بشری به دیدار طالبان و غربی‌ها در ناروی

اولین روز نشست طالبان با نمایندگان غربی در اسلو، پایتخت ناروی امروز پشت دروازه‌های بسته آغاز شد. هم‌زمان با این نشست، تظاهراتی نیز در نزدیکی محل برگزاری نشست برگزار شده و هم‌چنین کاربران شبکه‌های اجتماعی کارزار «شرم بر شما» را در مخالفت با حضور نمایندگان طالبان در ناروی راه‌اندازی کرده‌اند.

اولین روز نشست طالبان با نمایندگان غربی در اسلو، پایتخت ناروی امروز پشت دروازه‌های بسته آغاز شد. هم‌زمان با این نشست، تظاهراتی نیز در نزدیکی محل برگزاری نشست برگزار شده و هم‌چنین کاربران شبکه‌های اجتماعی کارزار «شرم بر شما» را در مخالفت با حضور نمایندگان طالبان در ناروی راه‌اندازی کرده‌اند.

پیک‌آفتاب: این نشست امروز بین مقامات ارشد طالبان با تام وست، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان؛ نمایندگان برخی کشورهای اروپایی و جامعه مدنی افغانستان در اسلو برگزار گردید. این نشست پشت دروازه بسته برگزار شده است. ریاست هیئت ۱۵ نفره طالبان در این نشست را امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان برعهده دارد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز شنبه به خبرگزاری فرانسه گفته که طالبان امیدوار است که این گفتگوها به “تبدیل فضای جنگ به یک وضعیت صلح‌آمیز” کمک کند.

در همین حال، یک مقام وزارت امور خارجه امریکا نیز گفته است که “تشکیل یک نظام سیاسی فراگیر، پاسخ به بحران‌های فوری انسانی و اقتصادی، نگرانی‌های امنیتی و مبارزه با تروریسم، و حقوق بشر به ویژه آموزش برای دختران و زنان” در اجندای این گفتگوها است.

از سویی هم گفته شده که هیئت طالبان با نمایندگان جامعه مدنی افغانستان نیز دیداری خواهد داشت. برخی منابع از شماری از چهره‌ها مدنی و آکادمیک افغانستان نام برده‌اند که گفته شده قرار است در پایتخت ناروی با هیئت طالبان دیدار کنند. در میان این چهره‌ها، نام‌های برخی از فعالین زن نیز دیده می‌شود. منابع اما می‌گویند که بسیاری از چهره‌های نام برده شده، به خصوص زنان، دیدار با هیئت طالبان را نپذیرفته و تاکید کرده‌اند که آن‌ها و طالبان موضوع مشترکی برای گفتگو ندارند.

در همین حال، روز شنبه شهرهای اسلو و لندن، شاهد تظاهرات شماری از شهروندان افغانستان بود. این معترضان به سفر اروپایی هیئت طالبان اعتراض کرده و از جامعه جهانی خواستند که طالبان را به رسمیت نشناسند.

وزارت خارجه ناروی گفتگوهای امروز با نمایندگان طالبان را مهم خوانده و گفته است در این نشست نیاز به رسیدگی فوری به مسائل بشردوستانه در افغانستان مورد بحث قرار خواهد گرفت. آنیکن هویتفلد، وزیر امور خارجه ناروی گفته که “در مورد انتظارات خود از طالبان، به ویژه در مورد آموزش دختران و حقوق بشر، مانند حق زنان برای مشارکت در جامعه، شفاف خواهیم بود.” او در عین حال تاکید کرده که این دعوت و نشست‌ها به منزله مشروعیت بخشیدن یا به رسمیت شناختن طالبان نیست.

این در حالی است که هم‌زمان با برگزاری این نشست، نمایندگی‌های دپلماتیک افغانستان با نشر اعلامیه‌ای مشترک گفته‌اند که امیدوار اند تا طالبان بر تعهد خود برای رعایت از حقوق بشر و ایجاد حکومت همه‌شمول عمل کنند. نمایندگی‌های دپلماتیک افغانستان هم‌چنین از اعلامیه دولت ناروی منبی بر این‌که برگزاری این نشست به معنای به “رسمیت شناختن” گروه طالبان نیست، استقبال کرده و گفته‌اند که باید بر طالبان فشار بیش‌تری وارد شود تا آنان حقوق بشر را رعایت کنند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x