صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

هشدار طالبان به آموزگاران زن؛ بدون “حجاب شرعی” به مکتب راه نمی‌دهیم

وزارت امر به معروف طالبان به آموزگاران زن در کابل هشدار داده که دستور طالبان در مورد مجاب شرعی را رعایت کنند. این وزارت گفته، آموزگارانی که چادری یا حجاب عربی نپوشند، از وظیفه سبک‌دوش می‌شوند.

وزارت امر به معروف طالبان به آموزگاران زن در کابل هشدار داده که دستور طالبان در مورد مجاب شرعی را رعایت کنند. این وزارت گفته، آموزگارانی که چادری یا حجاب عربی نپوشند، از وظیفه سبک‌دوش می‌شوند.

پیک‌آفتاب: هیئت وزارت امر به معروف طالبان، روز گذشته با حضور در شماری از مکتب‌های دولتی کابل، به آموزگاران زن هشدار داده است، در صورتی‌که چادری یا حجاب عربی نپوشند، از وظیفه منفک می‌شوند. برخی آموزگاران زن در تماس با خبرگزاری پیک‌آفتاب، این دستور تازه وزارت امر به معروف طالبان را تایید می‌کنند. به گفته این آموزگاران، هیئت وزارت امر به معروف طالبان گفته است که آن‌ها برای تمامی مکتب‌های پایتخت، مامور ویژه خواهند گماشت، تا عملی شدن این دستور را اجرایی کنند. یک آموزگار زن که در یکی از مکتب‌های غرب پایتخت وظیفه اجرا می‌کند، به پیک‌آفتاب گفت: “امروز طالبان در مکتب ما آمدند و گفتند که اگر معلمین چادری و حجاب عربی نپوشند، دیگه نمی‌توانند به وظیفه حاضر شوند. آن‌ها گفتند که خود ما دهن مکتب ایستاده می‌شویم، کسی را نمی‌گذاریم.”

به تازگی طالبان محدودیت‌های جدی را علیه زنان در نظر گرفته است. روز دوم حمل وزارت معارف طالبان اعلام کرد که به دلیل رعایت نشدن حجاب شرعی، تا امر بعدی مکتب‌های دخترانه هم‌چنان بسته خواهند ماند. چند روز پس از این تصمیم، طالبان از سفر شماری از زنان به دلیل نداشتن محرم شرعی (هم‌راه مرد) جلوگیری کردند.

طالبان سفر زنان بدون محرم شرعی را به صورت رسمی ممنوع کرد

این تصمیم واکنش‌های تند داخلی و خارجی را به دنبال داشت. روز گذشته، عفو بین‌الملل خواهان وضع محدودیت بر سفر مقامات طالبان شد. این مقام عفو بین‌الملل با اشاره به تصمیمات اخیر طالبان، گفت که این گروه بارها تعهدات خود با جامعه جهانی را نقض کرده است. بانک جهانی نیز در واکنش به این تصمیم‌ها، چندین پروژه خودش در افغانستان را تعلیق کرده است. شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا نیز، خواهان بازگشایی فوری مکتب‌های دخترانه شده‌اند.

عفو بین‌الملل خواهان وضع محدودیت بر سفر مقامات طالبان شد

واکنش بانک جهانی به بسته ماندن مکتب‌های دخترانه؛ چهار پروژه تعلیق شد

اتحادیه اروپا خواهان بازگشایی فوری مکتب‌های دخترانه در افغانستان شد

شورای امنیت سازمان ملل: طالبان هرچه سریع‌تر مکتب‌های دخترانه را باز کنند

             
     

1 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x