صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

اتحادیه اروپا خواهان بازگشایی فوری مکتب‌های دخترانه در افغانستان شد

اتحادیه اروپا روز دو شنبه با نشر یک بیانیه از طالبان خواست تا مکتب‌های دوره متوسطه و لیسه دخترانه را فوراً بازگشایی کنند.

اتحادیه اروپا روز دو شنبه با نشر یک بیانیه از طالبان خواست تا مکتب‌های دوره متوسطه و لیسه دخترانه را فوراً بازگشایی کنند.

پیک‌آفتاب: در اعلامیه اتحادیه اروپا ضمن تقبیح تصمیم طالبان مبنی بر بسته نگه‌داشتن مکتب‌های دخترانه در افغانستان، آمده که این تصمیم طالبان بیش از یک میلیون دختر را از آموزش محروم کرده است. اعلامیه با تاکید بر این‌که هیچ دلیل مذهبی یا اجتماعی نمی‌تواند چنین رفتار نابرابر را توجیه کند، این اقدام طالبان را نقض آشکار حق اساسی آموزش کودکان خوانده است.

در اعلامیه آمده است: “این، نقض آشکار حق اساسی آموزش برای همه کودکان است که در اعلامیه جهانی حقوق بشر و چندین سند بین‌المللی حقوق بشر که افغانستان یکی از کشورهای عضو آن است، تصریح شده است. هیچ دلیل مذهبی یا اجتماعی نمی‌تواند چنین رفتار نابرابر را توجیه کند.”

اتحادیه اروپا در بخش دیگر اعلامیه گفته که این تصمیم، عقب‌نشینی از تضمین‌هایی است که طالبان به جامعه جهانی داده است. به اساس بیانیه، طالبان وعده کرده بودند تا شرایط لازم را فراهم کنند که همه شهروندان افغانستان در سال تحصیلی جدید بتوانند در تمام سطوح به مکتب‌ها بازگردند.

به اساس بیانیه اتحادیه اروپا، طالبان با اجرایی نمودن این تصمیم، شانس خود را برای به دست آوردن مشروعیت داخلی و بین‌المللی از بین بردند و به اعتبار آنان در نزد جامعه جهانی آسیب زده است. اتحادیه اروپا یک بار دیگر به طالبان سفارش کرده که به جای استفاده از زور و خشونت، برای تشکیل حکومت فراگیر و مسئول تلاش نمایند.

طالبان پیش از این وعده کرده بود که در سال روان تحصیلی، تمامی دانش‌آموزان دختر و پسر بدون مشکل به مکتب‌ها باز می‌گردند. از جمله، هیئت طالبان در دیدار با هیئت اتحادیه اروپا در قطر، تعهد کرده بوند که تا ماه مارچ تمامی مکتب‌ها و دانشگاه‌ها به روی دختران و پسران باز می‌شوند. در این دیدار، هیئت اروپایی نگرانی شدید خود از نفی سیستماتیک حقوق زنان از سوی طالبان ابراز داشته است.

طالبان: تا ماه مارچ تمامی مکتب‌ها و دانشگاه‌ها به روی دختران باز می‌شود

اما وزارت معارف طالبان روز سوم حمل اعلام کرد که به دلیل مخالفت لباس دختران با طرح حجاب مورد نظر طالبان، مکتب‌ها تا اطلاع بعدی هم‌چنان بسته خواهد ماند. این تصمیم با واکنش‌های تند داخلی و بین‌المللی مواجه شده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x