صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

واکنش بانک جهانی به بسته ماندن مکتب‌های دخترانه؛ چهار پروژه تعلیق شد

بانک جهانی در واکنش به تصمیم طالبان برای ممنوعیت تحصیل دختران اعلام کرد که اجرای چهار پروژه خود در افغانستان به ارزش 600 میلیون دالر را به حالت تعلیق درآورده است.

بانک جهانی در واکنش به تصمیم طالبان برای ممنوعیت تحصیل دختران اعلام کرد که اجرای چهار پروژه خود در افغانستان به ارزش 600 میلیون دالر را به حالت تعلیق درآورده است.

پیک‌آفتاب: این پروژه‌ها در حوزه‌های زراعت، آموزش، بهداشت و معیشت است و قرار بود که سازمان‌های زیر نظر سازمان ملل آن‌ها را در افغانستان اجرا کنند.

بودجه این پروژه‌ها نیز توسط صندوق امانی بازسازی افغانستان تامین می‌شود، اما بانک جهانی تاکید داشته که فعالیت‌های این صندوق باید در جهت دست‌رسی زنان و دختران افغانستان به خدمات عمومی و برابری آن‌ها با مردان باشد.

بانک جهانی با اشاره به تصمیم اخیر طالبان در ممانعت از بازگشت دختران به مکتب‌ها اضافه کرده که چهار پروژه یاد شده تنها در صورتی‌که این بانک و شرکای بین‌المللی آن اطمینان حاصل کنند که اهداف پروژه‌ها حاصل خواهد شد، اجرایی می‌شود.

پیش از این نیز امریکا به دلیلی مشابه نشست‌های برنامه‌ریزی‌شده خود با نمایندگان طالبان در دوحه را لغو کرده بود.

وزارت معارف طالبان هفته گذشته و در روز بازگشایی مکتب‌ها اعلام کرد که تمام مکتب‌های دخترانه تا اطلاع ثانوی بسته خواهد بود.

این وزارت‌خانه دلیل تصمیم خود را نبود “لباس مکتب” مناسب عنوان کرد و گفت: “هرگاه مطابق شریعت، رسم و رواج و فرهنگ افغانی لباس مکتب طراحی شود، آن گاه بر اساس حکم رهبری طالبان مکتب‌های دخترانه آغاز خواهد شد”.

این در حالی است که آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، روز شنبه اول عقرب، در توییتی گفته بود که تا برگشتن دختران به مکتب‌ها و زنان شاغل به وظایف، فعالیت خود در افغانستان را متوقف نخواهد کرد.

سازمان ملل: تا برگشت دختران به مکاتب و زنان به کار در افغانستان می‌مانیم

شورای امنیت سازمان ملل: طالبان هرچه سریع‌تر مکتب‌های دخترانه را باز کنند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x