صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ناروی در مورد نشست اسلو به شورای امنیت معلومات می‌دهد

قرار است انیکن هویتفلد، وزیر خارجه ناروی امروز چهارشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان معلومات ارایه کند.

قرار است انیکن هویتفلد، وزیر خارجه ناروی امروز چهارشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان معلومات ارایه کند.

پیک‌آفتاب: انتظار می‌رود هویتفلد که کشورش از 23 تا 25 جنوری میزبان هیئت حکومت طالبان بود، برای اشتراک کننده‌های نشست امروز در سازمان ملل، در مورد آن‌چه در دیدارهای این هفته گذشت، جزئیات ارایه کند.

از سوی دیگر، یوناس گهر استور، نخست وزیر ناروی می‌گوید که جز تعامل و گفتگو با طالبان، گزینه‌ای دیگر برای بیرون شدن از بحران افغانستان، وجود ندارد. استوره در پاسخ به انتقادات گسترده مبنی بر میزبانی کشورش از هئیت طالبان، گفت که هر چند پذیرایی از هئیت طالبان در اسلو برای بسیاری از مردم ناروی از جمله خودش کاری دشوار بوده، اما برای نجات مردم افغانستان از گرسنگی هیچ گزینه‌ای جز تعامل با طالبان وجود ندارد.

هیئت طالبان روز یک‌شنبه 23 جنوری، با شماری از اعضای جامعه مدنی افغانستان و نماینده‌های زنان دیدار کرد و روز دوشنبه با نماینده‌های اتحادیه اروپا، امریکا، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، آلمان و کشور میزبان دیدار کرد.

روز سه‌شنبه 25 جنوری، هیئت طالبان، نشست‌های مشترک را با نمایندگان سازمان‌های حقوق بشری و کشورهای مختلف برگزار کرد. در نشست روز گذشته، روی کمک‌های بشری به افغانستان گفتگو صورت گرفت.

نشست ناروی در حالی برگزار شد که اداره‌های مددرسان و موسسات بین‌المللی تخمین می‌کنند که حدود 23 میلیون تن از شهروندان افغانستان با خطر گرسنگی روبه‌رو اند و نزدیک به 9 میلیون تن دیگر هم با خطر قحطی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

اینسو طالبان خواهان آزادسازی حدود نه‌ونیم میلیارد دالر پول منجمد شده افغانستان از سوی امریکا شده و طالبان انتظار داشتند که پاسخ مثبت را در نشست ناروی برای آزادسازی این مقدار پول دریافت می‌کنند اما اسوشیتدپرس گزارش می‌دهد که در این مورد هیچ‌گونه توافقی حاصل نشده است.

یان ایگلند، سرمنشی شورای مهاجرت ناروی می‌گوید: “در حال حاضر مشکل بزرگ همین است که تحریم‌های بین‌المللی، موانع را سر راه کمک‌رسانی به افغانستان ایجاد کرده است”. به گفته او، غرب و حکومت طالبان به گفتگوها ادامه دهند تا تحریم‌های که به مردم آسیب می‌رساند، رفع شود.

از سوی دیگر، کشورهای غربی می‌خواهند تا پیش از رفع تحریم‌ها، طالبان به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان احترام بگذارند و حکومت همه‌شمول با حضور همه اقوام تشکیل دهند.

یان ایگلند روز گذشته گفت که طالبان در این بخش مقصر است. او افزود: “طالبان به تعهدات‌شان عمل نکرده‌اند. باید زمینه آموزش متوسطه برای دختران فراهم شود. این برای ما خط سرخ است. اگر ما دختران را برای آموزش اجازه ندهیم، پسران هم درس خوانده نمی‌توانند. آن‌ها باید بدانند که ما به فرهنگ‌شان احترام می‌کنیم، اما باید بدانند که ما هم فرهنگ داریم. از یک جامعه متمدن نمایندگی می‌کنیم که بر بنیاد تساوی جنسیتی استوار است”.

قرار است در نشست امروز شورای امنیت سازمان ملل، پیرامون مسایل انسانی افغانستان گفتگو شود. دفتر سازمان ملل در افغانستان اما می‌گوید که انتظار می‌رود انتونیو گوترش، سرمنشی این سازمان و دیبورا لاینز، نماینده ویژه او برای افغانستان، در نشست امروز اشتراک و سخنرانی کنند.

این در حالی مطرح می‌شود که نشست طالبان با نمایندگان غربی در اسلو، پایتخت ناروی پشت دروازه‌های بسته آغاز شد. هم‌زمان با این نشست، تظاهراتی نیز در نزدیکی محل برگزاری نشست برگزار شد و هم‌چنین کاربران شبکه‌های اجتماعی کارزار «شرم بر شما» را در مخالفت با حضور نمایندگان طالبان در ناروی راه‌اندازی کرده‌ بودند.

واکنش تند سازمان‌های حقوق بشری به دیدار طالبان و غربی‌ها در ناروی

در دیگ اسلو چه می‌پزند

در اولین روز نشست اسلو چه گذشت؟

تناقض از رفتار تا کردار؛ نمی‌شناسیم، اما دعوت می‌کنیم

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x