صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

قریشی:‌ تنش‌های ایجاد شده در مرز با افغانستان را از مجرای دیپلماتیک حل می‌کنیم

شاه‌محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان روز گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد که کشورش از طریق مجراهای دیپلماتیک با رهبران طالبان در تعامل است تا "برخی سردرگمی‌ها" در امتداد مرز با افغانستان حل شود.

شاه‌محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان روز گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد که کشورش از طریق مجراهای دیپلماتیک با رهبران طالبان در تعامل است تا “برخی سردرگمی‌ها” در امتداد مرز با افغانستان حل شود.

پیک‌آفتاب: شاه‌محمود قریشی،‌ وزیر خارجه پاکستان روز گذشته 3 جنوری، در یک نشست خبری در اسلام‌آباد گفت که کشورش مصمم است تا از “منافع” خود در مرز مشترک با افغانستان محافظت کند. قریشی گفت: “کشورش یک‌جانبه به حصارکشی مرز میان دو کشور ادامه می‌دهد”.

این در حالی است که افغانستان و پاکستان تقریباً 2600 کیلومتر مرز مشترک دارند و به دلیل این مرز مشترک بارها میان دو کشور تنش ایجاد شده، طوری‌که پاکستان در امتداد مرزها یک‌جانبه حصار کشیده است. اظهارات قریشی پس از آن بیان می‌شود که قوای سرحدی طالبان تلاش کرد تا مانع ایجاد حصارکشی میان دو کشور شود.

از سوی دیگر، اداره استخبارات طالبان در ننگرهار پیش‌تر گفته بودند که نیروهای ویژه این اداره با حضور در ولسوالی گوشته این ولایت، از ادامه سیم‌خاردارکشی نیروهای پاکستانی جلوگیری کرده‌اند. گفته شده که رئیس استخبارات ننگرهار خود در این عملیات حضور داشته است.

رئیس امنیت ملی ننگرهار: اگر پای پاکستانی‌ها به این طرف مرز برسد، با آن‌ها مثل یهود و نصارا می‌جنگیم

هر چند روز گذشته طالبان نیز گفتند که 100 نفر را در مرز افغانستان با پاکستان مستقر می‌کنند تا حصارکشی یک‌جانبه پاکستان را رصد کنند. قریشی اما نسبت به این واکنش گفته است: “ما خاموش نیستیم. ما حصار‌ها را نصب کرده‌ایم و انشاالله این تلاش ادامه خواهد یافت”.

از سوی دیگر، پیش‌تر یک مقام بلندپایه پاکستانی فاش کرده بود که در پی تنش‌ها میان طالبان و پاکستان در نوار مرزی میان دو کشور، ملا یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان، از منطقه مرزی مورد تنش دیدن کرده و به مرزبانان طالبان دستور داده تا از “تنش مرزی با پاکستان پرهیز کنند”. اما قاری فصیح‌الدین، رئیس ستاد ارتش طالبان در سفر خود به ولایت ننگرهار گفته “در صورت تجاوز ساکت نخواهد ماند.”

ناهماهنگی در سطح رهبری وزارت دفاع طالبان؛ یکی سربازان را سرزنش و دیگری نوازش می‌کند

این دیپلمات ارشد پاکستان هم‌چنین افغانستان را کشور دوست خطاب کرد و گفت که “با طالبان در تعامل استیم و باید قادر باشیم تا سردرگمی که به وجود آمده است، آن‌را از طریق مجراهای دیپلماتیک حل کنیم”. از سوی دیگر، پیش‌تر سخنگوی وزارت دفاع طالبان از پروژه حصارکشی در امتداد مرز با افغانستان انتقاد کرده بود. او گفته بود: “پاکستان حق ندارد که سیم خاردار را در امتداد مرز دیورند احداث کند و اقوام دو طرف سرحد را از هم جدا کند”.

مقامات طالبان تا حال در مورد اظهارات شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان تبصره نکرده است.

خبرها حاکی از آن است که اختلافات در مورد وضعیت مرز میان افغانستان و پاکستان هنوز هم روابط دوجانبه دو کشور را تیره می‌کند.

افزون بر مورد بالا، اعمار این حصارکشی بزرگ که نظامیان پاکستان رهبری آن‌را بر عهده دارند،‌ در سال 2017 میلادی آغاز شد تا ظاهراً جلو قاچاق و عبور و مرور غیرقانونی تندروان میان دو کشور گرفته شود. مقام‌های پاکستان گفته‌اند که بیش از 90 درصد این حصارکشی تکمیل شده است.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر روزنامه اکسپرس تربیون در گزارش خود سیاست پاکستان در قبال طالبان را زیر سوال برده بود و تاکید کرده بود که طالبان به رغم حمایت‌های پاکستان، حاضر نیستند که خط دیورند را به عنوان سرحد دو کشور به رسمیت بشناسند.

پاکستان: اعتماد به طالبان اشتباه است، آن‌ها غیر قابل تغییر هستند

کریس الکساندر: پاکستان حامی اصلی تروریسم است

پاکستان امریکا را «فریب» داده است

رئیس ستاد ارتش طالبان: در برابر تجاوز پاکستان سکوت نمی‌کنیم

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x