صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پاکستان امریکا را «فریب» داده است

نیویارک‌ تایمز با نشر مقاله‌ای گفته است که مسئولیت شکست امریکا در افغانستان به دوش پاکستان است و این کشور همواره نقش مخرب در معادلات افغانستان داشته است.

نیویارک‌ تایمز با نشر مقاله‌ای گفته است که مسئولیت شکست امریکا در افغانستان به دوش پاکستان است و این کشور همواره نقش مخرب در معادلات افغانستان داشته است.

پیک‌آفتاب: نیویارک تایمز در این تحلیل تصریح می‌کند که امریکا باید پس از این مستقیماً با افغانستان در ارتباط باشد و دکترین خود را در قبال پاکستان تغییر دهد. مقاله تحلیل می‌کند که بسیاری از پالیسی‌سازان امریکایی نیز بر این باورند که مسئولیت شکست امریکا در افغانستان به پاکستان بر می‌گردد و پاکستان در قبال افغانستان روحیه تخریب‌گرایانه داشته و سال‌ها امریکا را نیز فریب داده است.

نویسنده مقاله می‌افزاید که همکاری نظامی امریکا باید با پاکستان کاهش یابد و تمامی بحث‌های مربوط به افغانستان با پاکستان قطع گردد. نویسنده تصریح می‌کند، اگر مسئولان امریکایی به این مسئله توجه نکنند و به روابط خود با پاکستان ادامه دهند، اشتباهات گذشته تکرار شده و زیان آن به شهروندان امریکایی نیز خواهد رسید.

نیویارک‌ تایمز در بخش دیگر مقاله نشان می‌دهد که عامل اصلی شکست امریکا در افغانستان تنها طالبان نبوده، بلکه پاکستان هم نقش دارد. از جانب دیگر، نویسنده مقاله می‌گوید که بزرگ‌ترین امتیاز از پیروزی طالبان در افغانستان به پاکستان رسید. نویسنده مقاله اضافه می‌کند که ابتدا پاکستان، طالبان را در افغانستان به قدرت رساند و اکنون برای به رسمیت شناخته‌شدن یک گروه متحجر و واپس‌گرا که با مدنیت، حقوق بشر و ارزش‌های نوین انسانی سر سازش ندارند، در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی لابی می‌کند و این طور لگام طالبان را در دست دارد.

مقاله می‌افزاید، اکنون پاکستان به نیابت از طالبان با سران امریکا چانه‌زنی می‌کند تا دارایی‌های مسدود شده افغانستان را آزاد کرده و طالبان را از چالش‌های موجود، فقر فراگیر و فروپاشیدگی نجات دهد.

نیویارک ‌تایمز تحلیل می‌کند که خطر دایمی پاکستان برای امنیت ملی امریکا و اقتدار جهانی این کشور هرگز از میان نمی‌رود، زیرا این کشور در بازی‌های سیاسی دست‌کمی از امریکا و بریتانیا ندارد.

مقاله از زاویه دیگر می‌گوید، پاکستان که به لطف چین اکنون یکی از قدرت‌های اتمی آسیا و جهان به حساب می‌آید و این کشور پس از تحولات گسترده در جنوب‌شرق آسیا، اکنون یکی از بزرگ‌ترین کانون افراط‌‌گرایی در منطقه بوده و این نقش نیز ادامه دارد که پی‌آمد آن ترویج خشونت در منطقه است.

نویسنده تحلیل می‌کند که پاکستان پس از به قدرت رسیدن طالبان در 15 اگست، خود را مالک بلامانع افغانستان دانسته و بر تمامی مناسبات و معادلات سیاسی و امنیتی افغانستان تسلط پیدا کرده است و به شکل بی‌پروا خود را تک‌تاز میدان سیاست افغانستان می‌داند.

از جانب دیگر، کارشناسان به این باورند اگر نقش توسعه‌طلبانه و بازی‌های هژمونیک سیاست‌مداران پاکستان در افغانستان متوقف نشود و در صورتی‌که نقش مخرب پاکستان از سوی جامعه جهانی مهار نشود، بدون شک پاکستان طی چند سال آینده به قدرتی تبدیل می‌شود که به کمک نیروهای افراط‌‌گرا و رادیکال خویش، می‌تواند امنیت را در قاره کهن به مخاطره اندازد.

نویسنده تحلیل می‌کند که هرگز نمی‌توان ادعا کرد که امریکا نقش ویران‌گر پاکستان در شکست خود در افغانستان را نادیده گرفته یا از آن بی‌خبر باشد. او می‌گوید: “از یادم نمی‌رود که زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه پیشین امریکا در امور صلح افغانستان که توافق صلح دوحه را با طالبان امضا نمود، پیش از رسیدن به آن سمت، بارها از نقش زیان‌بار و مخرب پاکستان در امور داخلی افغانستان انتقاد کرده و از سران وقت واشنگتن خواسته‌ بود تا با وضع تحریم‌ها دولت اسلام‌آباد را تحت فشار شدید قرار دهند تا از هژمونی توسعه‌طلبانه‌ و جنگ نیابتی خود در افغانستان و دیگر کشورهای منطقه دست بردارد”.

مقاله ادامه می‌دهد هنگامی که ماموریت سیاسی صلح با طالبان به خلیل‌زاد واگذار شد او دیدگاه ضد پاکستانی خود را کنار گذاشت و به نیابت از امریکا با جنرال‌های پاکستانی و سران اسلام‌آباد بارها درباره سرنوشت افغانستان و چگونگی بازگرداندن طالبان به قدرت رایزنی‌های پشت پرده انجام داد.

مقاله تصریح می‌کند که جو بایدن، رئیس جمهور امریکا بارها گفته ‌بود تا زمانی‌که پاکستان در همسایگی افغانستان قرار داشته باشد، این کشور هرگز به ثبات و آرامش نخواهد رسید. نویسنده می‌گوید که یکی از راه حل‌های بایدن در آن وقت، واگذاری دست‌‌کم سه ولایت افغانستان به پاکستان بود.

مقاله ادامه می‌دهد که نادیده انگاشتن پاکستان به عنوان یکی از عوامل شکست امریکا در افغانستان از سوی کانگرس آن کشور نشان می‌دهد که هنوز لابی پاکستان در واشنگتن بیش از حد انتظار قوی است. این می‌تواند بر چشم‌انداز و سیاست‌های رسمی امریکا برای مهار توسعه‌طلبی اسلام‌آباد بچربد و اکنون زمان آن رسیده که سران واشنگتن باید به طور جدی چشم‌انداز قدرت‌طلبی پاکستان و نقش مخرب این کشور در تامین صلح را در معادلات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را مهار کند.

این در حالی است که پیش‌تر باب منندز، سناتور امریکایی گفته بود که رفتار دوگانه پاکستان، دلیل شکست امریکا در افغانستان است.

رفتار دوگانه پاکستان، دلیل شکست امریکا در افغانستان

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x