صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

گوترش: منع دختران از آموزش، نقض غیرقابل توجیه حقوق برابر است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل بار دیگر در مورد مسدود ماندن مکتب‌های دخترانه در افغانستان ابراز نگرانی کرده و آن‌را نقض غیرقابل توجیه حقوق بشری خوانده است. در همین حال، عفو بین‌الملل گفته که تمامی دست‌آوردهای زنان، یک شبه نابود شده و طالبان به آنان گفته‌اند، در خانه بمانند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل بار دیگر در مورد مسدود ماندن مکتب‌های دخترانه در افغانستان ابراز نگرانی کرده و آن‌را نقض غیرقابل توجیه حقوق بشری خوانده است. در همین حال، عفو بین‌الملل گفته که تمامی دست‌آوردهای زنان، یک شبه نابود شده و طالبان به آنان گفته‌اند، در خانه بمانند.

پیک‌آفتاب: دبیرکل سازمان ملل در توییتی، بار دیگر «تأسف عمیق» خود را نسبت به ادامه منع دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکتب در افغانستان را ابراز کرده و گفته است که «حمایت از حقوق زنان و دختران افغانستان، کودکان را از گرسنگی و جوامع را از فقر نجات می‌دهد.»

گوترش نوشته است: “حمایت از حقوق زنان و دختران افغانستان، حمایتی است که کودکان را از گرسنگی و جوامع را از فقر بیرون می‌آورد. من عمیقاٌ متأسفم که تحصیل دختران بالای صنف ششم به حالت تعلیق باقی مانده است. این نقض غیرقابل توجیه حقوق برابر است که به کل کشور آسیب می‌رساند.”

در همین حال؛ میشرا یمینی، رئیس بخش جنوب آسیا در عفو بین‌الملل با نشر یک اعلامیه گفته که حقوق بسیاری از زنان و دختران در افغانستان تقریباً یک شبه با به دست گرفتن قدرت توسط طالبان ناپدید شد. او افزوده که دختران افغانستان قبلاً به مکتب می‌رفتند و رویای مشاغل آینده مانند تدریس، داشتن یک تجارت یا انتخاب شدن به عنوان نماینده مجلس را در سر می‌پروراندند، اما تقریباً یک شبه به آن‌ها گفته شد که باید در خانه بمانند. به نوشته این مقام عفو بین‌الملل، هنگامی‌که طالبان سال گذشته کنترل کشور را به دست گرفتند، زنان و دختران بلافاصله از حقوق خود محروم شدند. اکنون، دختران بالای 11 سال قادر به رفتن به مدرسه نیستند و زنان جوان در دانشگاه مجبور به تفکیک جنسیتی سفت و سخت می شوند که آن‌ها را از آموزش معنادار محروم می‌کند.

عفو بین‌الملل، ادامه وضعیت کنونی را نگران‌کننده خوانده و تاکید کرده است که نگران‌کننده‌تر از وضعیت کنونی این است که زنان و دختران در افغانستان اکنون با تهدیدهای خشونت‌آمیز مبتنی بر جنسیت و محدودیت‌های بیش‌تر در حقوق خود، از جمله توانایی آن‌ها برای حرکت آزادانه و انتخاب لباس‌شان، مواجه هستند.

این نگرانی‌ها در حالی ابراز می‌گردد که طالبان روز سوم حمل اعلام کردند، مکتب‌های دخترانه تا امر ثانی باز نخواهند شد. طالبان هم‌چنان از سفر بدون محرم زنان در روزهای پسین جلوگیری کرده و مکان‌های تفریحی را نیز بر اساس جنسیت زمان‌بندی نموده‌اند. این تصمیم‌های طالبان واکنش‌های تند داخلی و خارجی را به عهده داشته است.

شورای امنیت سازمان ملل: طالبان هرچه سریع‌تر مکتب‌های دخترانه را باز کنند

جنبش زنان: رفتار طالبان منطق ندارد

عفو بین‌الملل خواهان وضع محدودیت بر سفر مقامات طالبان شد

واکنش بانک جهانی به بسته ماندن مکتب‌های دخترانه؛ چهار پروژه تعلیق شد

اتحادیه اروپا خواهان بازگشایی فوری مکتب‌های دخترانه در افغانستان شد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x