صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

جنبش زنان: رفتار طالبان منطق ندارد

جنبش زنان افغانستان برای عدالت و آزادی، بسته نگه‌داشتن مکتب‌های دخترانه توسط طالبان را تصمیم غیرمنطقی خوانده و از مردم خواسته که برای حمایت از دختران، خاموشی اختیار نکنند. این جنبش از جامعه جهانی نیز خواسته که برای بازگشایی مکتب‌های دخترانه، طالبان را بیش‌تر تحت فشار قرار دهند.

جنبش زنان افغانستان برای عدالت و آزادی، بسته نگه‌داشتن مکتب‌های دخترانه توسط طالبان را تصمیم غیرمنطقی خوانده و از مردم خواسته که برای حمایت از دختران، خاموشی اختیار نکنند. این جنبش از جامعه جهانی نیز خواسته که برای بازگشایی مکتب‌های دخترانه، طالبان را بیش‌تر تحت فشار قرار دهند.

پیک‌آفتاب: جنبش زنان افغانستان برای عدالت و آزادی با صدور قطع‌نامه‌ای گفته، طالبان با مسدود نگه‌داشتن مکتب‌های دخترانه، دختران را از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی‌شان محروم کرده‌اند. این جنبش تاکید کرده که این رفتار طالبان با هیچ منطقی سازگار نیست.

جنبش زنان افغانستان با اشاره به این‌که در حال حاضر در هیچ کشور اسلامی تحصیل دختران ممنوع نیست، گفته است که تمامی کشورهای اسلامی نه تنها مانع تحصیل دختران نمی‌شوند، بلکه در صدد برقراری توازن در تحصیل بین دختر و پسر هستند.

در بخشی از قطع‌نامه آمده است: “در میان کشورهای کاملاً اسلامی؛ تونس، امارات متحده عربی و اندونیزیا، دارای بالاترین میزان سواد زنان هستند که 96 درصد زنان در تونس، 92 درصد در اندونیزیا و 96 درصد در امارات باسواد هستند.”

قطع‌نامه افزوده که در تمامی کشورهای اسلامی از آموزش دختران در همه سطوح به شمول تحصیلات عالی حمایت می‌کنند و درصد زنانی که در رشته‌های ساینس، تکنولوژی، انجنیری و ریاضی تحصیل می‌کنند، در خاورمیانه نسبت به غرب بالاتر است: “در امارات ۷۰ درصد فارغان دانشگاه‌ها زنان هستند و ۵۶ درصد فارغان رشته‌های ساینس، تکنولوژی، انجنیری و ریاضی در این کشور را زنان تشکیل می‌دهند. مصر نیز یکی از کشورهای است که تعداد دختران نسبت به پسران در رشته‌های مختلف تحصیلی بیش‌تر است.”

جنبش زنان برای عدالت و آزادی از مردم افغانستان خواسته که از تحصیل دختران و بازگشایی مکتب‌های دخترانه حمایت و بر طالبان فشار وارد نمایند تا دروازه‌های مکتب‌ها هرچه سریع‌تر به روی دختران بازگشایی شود. این جنبش از جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشری نیز خواسته که دختران تحت ستم افغانستان را تنها نگذارند و از آن‌ها در راستای مبارزه برای احقاق حقوق‌شان، حمایت و طالبان را وادار نمایند که به زودترین فرصت ممکن، مکاتب دخترانه را بازگشایی نمایند.

وزارت معارف طالبان در سوم حمل اعلام کرد که به دلیل رعایت نشدن حجاب شرعی، تا امر بعدی مکتب‌های دخترانه هم‌چنان بسته خواهند ماند.

این تصمیم واکنش‌های تند داخلی و خارجی را به دنبال داشت. روز گذشته، عفو بین‌الملل خواهان وضع محدودیت بر سفر مقامات طالبان شد. این مقام عفو بین‌الملل با اشاره به تصمیمات اخیر طالبان، گفت که این گروه بارها تعهدات خود با جامعه جهانی را نقض کرده است. بانک جهانی نیز در واکنش به این تصمیم‌ها، چندین پروژه خودش در افغانستان را تعلیق کرده است. شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا نیز، خواهان بازگشایی فوری مکتب‌های دخترانه شده‌اند.

عفو بین‌الملل خواهان وضع محدودیت بر سفر مقامات طالبان شد

واکنش بانک جهانی به بسته ماندن مکتب‌های دخترانه؛ چهار پروژه تعلیق شد

اتحادیه اروپا خواهان بازگشایی فوری مکتب‌های دخترانه در افغانستان شد

شورای امنیت سازمان ملل: طالبان هرچه سریع‌تر مکتب‌های دخترانه را باز کنند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x