صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پرایس: امریکا به روسیه اجازه نمی‌دهد از برجام برای فرار از تحریم‌های اوکراین استفاده کند

یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا روز سه‌شنبه 15 مارچ گفت که با وجود حمله روسیه به اوکراین، واشنگتن به تعامل با مسکو برای احیای برجام ادامه می‌دهد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا روز سه‌شنبه 15 مارچ گفت که با وجود حمله روسیه به اوکراین، واشنگتن به تعامل با مسکو برای احیای برجام ادامه می‌دهد.

پیک‌آفتاب: این مقام امریکایی که خواست نام‌اش فاش نشود، به رویترز گفت که دولت جو بایدن، مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای ایران را که بخشی از برجام است، تحریم نمی‌کند.

به گفته این مقام، مسکو اکنون باید به اطمینان رسیده باشد که تحریم‌های وضع شده از سوی امریکا علیه روسیه به دلیل جنگ آن کشور در اوکراین، “نباید بر اجرای برجام تاثیر بگذارد”.

در همین حال؛ ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، روز سه‌شنبه 15 مارچ، گفت: “امریکا ذیل برجام، مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای ایران را تحریم نمی‌کند”.

او در عین حال گفت واشنگتن به روسیه اجازه نمی‌دهد از این توافق به عنوان “مفری” برای فرار از تحریم‌های مرتبط با اوکراین استفاده کند.

از سوی دیگر، خبرگزاری اکسیوس نیز شام‌گاه سه‌‌شنبه 15 ماه مارچ، نوشت که یک مقام ارشد امریکایی در گفتگو با این خبرگزاری تایید کرده که تحریم‌های امریکا علیه روسیه در ارتباط با اوکراین، شامل برجام نخواهد بود.

از سوی دیگر؛ سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه گفت که کشورش از امریکا “تضمین‌های کتبی” دریافت کرده مبنی بر این‌که تحریم‌های جدید امریکا علیه مسکو، مانع از هم‌کاری تهران و مسکو در چارچوب برجام نخواهد بود.

لاوروف در پایان دیدار و گفتگو با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش که به مسکو رفته بود، این را نیز گفت که اظهارات مقامات امریکایی که در روزهای اخیر گفته بودند مسکو مانع از احیای برجام شده است، درست نیست.

مقام ارشد امریکایی به رویترز گفته است: “واشنگتن مشارکت روسیه در طرح‌های هسته‌ای را که بخشی از اجرای برجام است، تحریم نمی‌کند”.

این مقام امریکایی هم‌چنین اظهار داشت که دولت جو بایدن “فراتر از این، نمی‌تواند به روسیه تضمین بدهد”.

از سوی دیگر، خبرگزاری بلومبرگ روز 24 حوت، به نقل از “پنج منبع آگاه” گزارش داد که اسرائیل و امارات متحده عربی نیزاز دولت امریکا خواسته‌اند که در صورت احیای برجام، به آن‌ها هم “تضمین امنیتی” از جمله سامانه‌های دفاع موشکی و سیستم تبادل اطلاعات امنیتی محرمانه را تقویت کرده و تجهیزات نظامی بسیار پیشرفته‌تری در اختیار آن‌ها قرار دهد.

این در حالی است که پیش‌تر یک مقام ارشد اوکراینی گفته بود که نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه هفته گذشته به ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفته که او باید پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای پایان دادن به جنگ اوکراین را بپذیرد.

توصیه اسرائیل به اوکراین: پیشنهادات روسیه برای پایان جنگ را بپذیرید

پوتین: عملیات ما در اوکراین توسط نظامیان حرفه‌ای انجام می‌شود

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x