صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

حاتم‌بخشی بانک‌جهانی از دارایی‌های مسدود شده افغانستان

بانک جهانی روز گذشته اول مارچ، اعلام کرد که انتقال بیش از یک میلیارد دالر دارایی‌های مسدود شده افغانستان را به یک "صندوق امانت" می‌سپارد تا به افغانستان فرستاده شود.

بانک جهانی روز گذشته اول مارچ، اعلام کرد که انتقال بیش از یک میلیارد دالر دارایی‌های مسدود شده افغانستان را به یک “صندوق امانت” می‌سپارد تا به افغانستان فرستاده شود.

پیک‌آفتاب: رویترز از قول یک منبع آگاه گزارش داده که مصرف این پول به گونه طراحی شده که مقام‌های طالبان نمی‌توانند به آن دست‌رسی داشته باشند.

از جانب دیگر، بانک جهانی نمی‌تواند این پول را به صورت مستقیم برای طالبان فراهم کند، زیرا طالبان تاکنون از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشده است.

بر اساس گزارش رویترز، این پول به دست‌رس اداره‌های مختلف سازمان ملل و سازمان‌های غیرحکومتی بین‌المللی قرار خواهد گرفت تا از طریق این سازمان‌ها برای جلوگیری از بدتر شدن بحران انسانی در افغانستان به مصرف برسد. در گزارش تصریح شده که این پول‌ها “خارج از کنترول” طالبان باقی خواهد ماند تا چالش‌های موجود انسانی در افغانستان توسط آن حل گردد.

رویترز تصریح کرده که این پول در بخش‌های مختلف از جمله تمویل معارف، زراعت، صحت و برنامه‌های خانوادگی به مصرف خواهد رسید.

از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه گزارش داده که تخصیص مجدد صندوق امانت بازسازی افغانستان پس از آن صورت گرفته است که پیش از این، در ماه دسمبر 2021، 280 میلیون دالربه منظور رسیدگی به بحران بشری و سرمای شدید زمستان برای افغانستان پرداخت شده است.

بانک جهانی با نشر اعلامیه‌ای گفته که این پول به منظور ارایه خدمات اولیه، حمایت از “افغانستانی‌های آسیب‌پذیر، حفظ نیروی بشری و سایر خدمات اقتصادی و بشری” به مصرف خواهد رسید تا نیاز به کمک‌های بشری را در آینده کاهش دهد.

رویترز به روز 19 فبروری به نقل از منابعی در بانک جهانی گزارش کرده بود که این بانک طرحی را آماده کرده که به اساس آن، یک میلیارد دالر از ذخایر مسدود شده افغانستان صرف برنامه‌های آموزشی، زراعت و صحت در افغانستان می‌شود. بانک جهانی گفته که این طرح به هدف کاهش بحران انسانی در افغانستان صورت می‌گیرد. هدف از اجرای این طرح، دور زدن مقامات تحریم شده طالبان با پرداخت پول در صندوق بازسازی افغانستان، از طریق نهادهای سازمان ملل است.

طرح بانک جهانی برای کاهش بحران انسانی در افغانستان

این تصمیم بانک جهانی پس از آن اتخاذ شد که جو بایدن، رئیس جمهور امریکا به تاریخ 11 فبروری، فرمان اجرایی را صادر کرده که به اساس آن، نیمی از ۷ میلیارد دالر دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی افغانستان به خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر توزیع می‌شود. رئیس جمهور امریکا، فرمان پرداخت سرمایه‌های مردم افغانستان را به عنوان غرامت حمله القاعده صادر کرده است. ۳.۵ میلیارد دالر دیگر این پول، برای کمک‌های فوری بشردوستانه در افغانستان اختصاص داده شده است.

تقسیم سرمایه‌های ملی افغانستان بین خانواده‌های امریکایی

تصمیم رئیس جمهور بایدن مبنی بر انتقال بخشی از دارایی‌های افغانستان به قربانیان حملات 11 سپتمبر نه تنها با انتقاد طالبان، شماری از نخبگان سیاسی و مردم افغانستان مواجه شد، بلکه شماری از سازمان‌های بین‌المللی از جمله دیدبان حقوق بشر از این تصمیم سخت انتقاد نمود. دیدبان حقوق بشر گفته است که امریکا به جای طالبان، مردم افغانستان را مجازات می‌کند.

دیده‌بان حقوق بشر: امریکا به جای طالبان، مردم افغانستان را مجازات می‌کند

شهروندان: امریکا غرامت 20 سال کشتار شهروندان افغانستان را بپردازد

نماینده کانگرس امریکا: تصمیم بایدن نهایت «بی‌وجدانی» است

پس از انتقاد‌های گسترده،‌ سخنگوی قصر سفید به تاریخ 15 فبروری گفت تا زمان صدور حکم محکمه، امریکا هیچ دارایی بانک مرکزی افغانستان به خانواده‌های قربانیان حملات 11 سپتمبر پرداخت نخواهد شد.

جن ساکی گفت آن‌چه که رئیس جمهور بایدن در مورد دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان بیان کرده است “یک گامی از یک روند است” و تا زمانی‌که حکم محکمه در این مورد صادر نشود، هیچ پولی برای کسی پرداخت نخواهد شد”.

سرنوشت دارایی‌های افغانستان پشت میز دادگاه روشن می‌شود

این در حالی است که وزارت خزانه‌داری امریکا به تاریخ 2 فبروری، گفته بود که بانک‌های بین‌المللی می‌توانند به مقاصد بشردوستانه و بدون ترس از تحریم امریکا علیه طالبان، به افغانستان پول انتقال دهند.

امریکا:‌ پول نقد به منظور کمک‌های بشردوستانه می‌تواند به افغانستان انتقال یابد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x