صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

دیده‌بان حقوق بشر: امریکا به جای طالبان، مردم افغانستان را مجازات می‌کند

سازمان دیدبان حقوق بشر به امضای فرمان اجرایی جو بایدن در مورد مصرف دارایی‌های نقدی افغانستان واکنش نشان داد. دیده‌بان حقوق بشر گفته که پول متعلق به مردم افغانستان است.

سازمان دیدبان حقوق بشر به امضای فرمان اجرایی جو بایدن در مورد مصرف دارایی‌های نقدی افغانستان واکنش نشان داد. دیده‌بان حقوق بشر گفته که پول متعلق به مردم افغانستان است.

پیک‌آفتاب: سازمان دیده‌بان حقوق در واکنش به تصمیم رئیس جمهور امریکا گفته که این تصمیم نه تنها مشکلات را حل نخواهد کرد، بلکه مشکل تازه‌ای را دامن می‌زند. این سازمان در حساب توییتر خود پرسیده که چرا به بهانه طالبان مردم افغانستان مجازات شوند؟ دیده‌بان حقوق بشر نوشته است: “طالبان ظالم، بی‌رحم و زن‌ستیز هستند، اما چرا مردم افغانستان باید به خاطر آن مجازات شوند؟”

دیده‌بان حقوق بشر هم‌چنین ابراز نگرانی کرده که محدودیت‌های فعلی در بخش بانکی افغانستان ارسال یا خرج کردن پول در داخل کشور را “عملاً غیرممکن” می‌کند و پیشنهاد کرده که کاهش بحران اقتصادی افغانستان در نهایت نیاز به اجازه دادن به بانک مرکزی افغانستان برای انجام معاملات با دالر امریکایی در نظام بانکی بین‌المللی است. این سازمان ناوقت روز گذشته در اعلامیه‌ای گفت که در صورت اجرایی شدن فرمان جوبایدن، مشکلات زیادی در افغانستان به میان خواهد آمد و استفاده از این پول برای جلوگیری از بحران بشری کنونی در افغانستان کمک نخواهد کرد.

واشنگتن‌پست روز گذشته گزارش داد که جو بایدن، رئیس جمهور امریکا فرمان اجرایی را صادر کرده که به اساس آن، نیمی از ۷ میلیارد دالر دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی افغانستان به خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر توزیع می‌شود. رئیس جمهور امریکا، فرمان پرداخت سرمایه‌های مردم افغانستان را به عنوان غرامت حمله القاعده صادر کرده است. ۳.۵ میلیارد دالر دیگر این پول، برای کمک‌های فوری بشردوستانه در افغانستان اختصاص داده شده است.

این تصمیم بایدن واکنش‌های تند دیگری را نیز به دنبال داشته است. مقامات طالبان آن را سرقت علنی سرمایه‌های مردم افغانستان خوانده‌اند. کاربران شبکه‌های اجتماعی و شماری از نهادهای بین‌المللی نیز این تصمیم را به معنای «مجازات مردم افغانستان به جای طالبان» خوانده‌اند.

رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان نیز در واکنش به این تصمیم رئیس جمهوری امریکا گفته است، در حالی که اسامه بن‌لادن، عامل حمله 11 سپتامبر در پایگاه تحت حفاظت ارتش پاکستان نگهداری می‌شد، غرامت را باید مردم افغانستان پرداخت کنند. او در حساب توییتر خود نوشته است: “چرا باید به قربانیان 11 سپتامبر غرامت از پول مردم فقیر افغانستان پرداخت شود، در حالی که اسامه بن لادین عامل اصلی 11 سپتامبر در پناهگاه نجات ارتش پاکستان نگهداری می‌شد؟”

بانک مرکزی طالبان نیز با نشر یک اعلامیه، این تصمیم رئیس جمهور امریکا را ناعادلانه خوانده و گفته که بانک مرکزی به عنوان تسهیل‌کننده و مسئول حفاظت از ذخایر نقدی افغانستان، اجازه نمی‌دهد که سرمایه‌های ملی افغانستان تحت عنوان غرامت یا کمک‌های بشردوستانه، در اختیار افراد دیگری قرار داده شود. بانک مرکزی گفته که پول‌های مسدود شده از سوی امریکا، مربوط به مردم افغانستان است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x