صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تقسیم سرمایه‌های ملی افغانستان بین خانواده‌های امریکایی

واشنگتن‌پست در گزارش تازه گفته که جو بایدن، رئیس جمهور امریکا فیصله کرده که نیمی از 7 میلیارد دالر دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی افغانستان را بین خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر تقسیم کند. رئیس جمهور امریکا، سرمایه‌های مردم افغانستان را به عنوان غرامت حمله القاعده پرداخت کرده است.

واشنگتن‌پست در گزارش تازه گفته که جو بایدن، رئیس جمهور امریکا فیصله کرده که نیمی از 7 میلیارد دالر دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی افغانستان را بین خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر تقسیم کند. رئیس جمهور امریکا، سرمایه‌های مردم افغانستان را به عنوان غرامت حمله القاعده پرداخت کرده است.

پیک‌آفتاب: واشنگتن‌پست ساعاتی پیش گزارش داده که جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در نظر دارد از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی افغانستان، برای تامین مالی کمک‌های بشردوستانه در افغانستان و جبران غرامت قربانیان حملات 11 سپتامبر 2001 استفاده کند. منابع گفته‌اند که جو بایدن راه قانونی را برای برخی از بستگان قربانیان حملات 11 سپتامبر 2001 برای تعقیب 3.5 میلیارد دالر از دارایی‌هایی که بانک مرکزی افغانستان قبل از تسلط طالبان در نیویارک سپرده بود، باز خواهد کرد.

هم‌زمان، آقای بایدن با استناد به اختیارات اضطراری، یک فرمان اجرایی صادر خواهد کرد تا تمام ۷ میلیارد دالر از کل دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را که در نیویارک نگه‌داری می‌شود، یک‌پارچه مسدود کند و از قاضی اجازه بخواهد تا ۳.۵ میلیارد دالر دیگر را برای کمک‌های فوری بشردوستانه و سایر نیازها در افغانستان پرداخت شود.

طالبان به این تصمیم بایدن واکنش نشان داده و داکتر محمد نعیم از سخنگویان طالبان در دفتر قطر، آن‌را دزدی سرمایه‌های مردم افغانستان خوانده است. او در حساب توییتر خود نوشته است: “دزدی پول‌های مسدود شده ملت افغان توسط امریکا و تصرف کردن در آن، نشان دهنده پایین‌ترین سطح افتادگی انسانی و اخلاقی یک کشور و یک ملت است. شکست و پیروزی در تاریخ و زندگی بشر امری عادی است، اما بزرگ‌ترین و شرم آورترین شکست آن است که شکست نظامی و اخلاقی دست با هم بدهند.”

سمیرا حمیدی، مسئول بخش افغانستان سازمان دیده‌بان حقوق بشر در واکنش تندی به این تصمیم بایدن گفته است، کسی که افغانستان را به یک گروه تروریستی واگذار کرد و شکست امریکا را به دوش مردم افغانستان انداخت، این کار را نیز می‌کند. او در حساب توییتر خود نوشته است: “کسی که به راحتی از میلیاردها پول مالیات دهندگان ایالات متحده صرف‌نظر کرد، افغانستان را به یک گروه تروریستی سپرد و شکست دولت امریکا را بر سر مردم افغانستان قرار داد، این کار را نیز انجام خواهد داد. وقت آن است که امریکایی‌ها واقعاً بیدار شوند. این فراتر از خیانت است!!”

زمانی‌که دولت افغانستان در ماه اگست سقوط کرد، امریکا بیش از 7 میلیارد دالر از دارایی‌های نقدی بانک مرکزی افغانستان را که در بانک‌های امریکا نگه‌داری می‌شد، مسدود کرد. دولت امریکا گفته بود که اجازه نمی‌دهد طالبان به این پول دست‌رسی پیدا کند. طالبان که اکنون کنترل افغانستان را در دست دارند، بارها خواهان آزادی سرمایه‌های مسدود شده افغانستان شدند.

اکنون اما، دولت امریکا تصمیم گرفته تا بخشی از این سرمایه‌های مردم افغانستان را به عنوان غرامت برای خانواده‌های امریکایی که در حملات یازدهم سپتامبر 2001، بستگان خود را از دست داده‌اند، پرداخت نماید. آن حمله را گروه القاعده به عهده گرفته بود و دولت امریکا طالبان را به خاطر پناه دادن به اعضای القاعده مقصر می‌داند.

دارایی‌هایی که در بانک‌های امریکایی نگه‌داری می‌شود، سرمایه مردم افغانستان است و نه طالبان. جالب این است که دولت امریکا از سرمایه‌های مردم افغانستان غرامت حمله القاعده را دریافت می‌کند. این تصمیم در شرایطی گرفته شده که به دلیل خروج غیرمسئولانه امریکا و شرکای غربی آن از افغانستان، اقتصاد افغانستان فروپاشیده و منجر به قحطی گسترده‌ای شده است. به نظر می‌رسد که دولت امریکا به جای سازمان القاعده و طالبان، مردم افغانستان را مجازات می‌کند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x