صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

نوام چامسکی: در امریکا فرهنگ تمامیت‌خواهی حاکم است

نوام چامسکی، نظریه‌پرداز شهیر امریکایی به تازگی به انتقاد از فرهنگ حاکم بر ایالات متحده پرداخته و گفته است که امروز امریکایی‌ها اجازه شنیدن حرف‌های روس‌ها را ندارند.

نوام چامسکی، نظریه‌پرداز شهیر امریکایی به تازگی به انتقاد از فرهنگ حاکم بر ایالات متحده پرداخته و گفته است که امروز امریکایی‌ها اجازه شنیدن حرف‌های روس‌ها را ندارند.

پیک‌آفتاب: نوام چامسکی (Avram Noam Chomsky) نظریه‌پرداز، تحلیل‌گر و زبان‌شناس امریکایی، فرهنگ حاکم بر ایالات متحده امریکا را نقد کرده و گفته که به دلیل تسلط فرهنگ تمامیت‌خواه، امریکایی‌ها به میزان کمی از تساهل برخوردارند و شهروندان این کشور جلوه‌های سایر فرهنگ‌ها را بر نمی‌تابند.

در همین حال، منابع خبری گزارش می‌دهند که نوام چامسکی در این خصوص گفته است: “ایالات متحده تحت نوعی فرهنگ تمامیت‌خواهی زندگی می‌کند که هرگز در طول زندگی من وجود نداشته است.”

چامسکی در ادامه افزوده است: “روسیه می‌توانست به بی‌بی‌سی، صدای امریکا، تلویزیون آلمان و سایر خبرگزاری‌های بین‌المللی دسترسی داشته باشد، اما امروز امریکایی‌ها اجازه شنیدن حرف‌های روس‌ها را ندارند.”

این در حالی است که او چندی پیش نیز گفته بود که افول امریکا درست اندکی پس از پایان جنگ جهانی دوم و پس از سلطه حزب کمونیست بر چین پس از جنگ‌های هند و چین آغاز شد. تا سال 1970، سهم ایالات متحده از ثروت جهانی به 25 درصد کاهش یافت؛ هرچند هنوز سهم زیادی بود، اما به شدت کاهش یافته بود.

چامسکی گفته است که امریکا با آن‌که یک دموکراسی و کشور دموکرات است، اما به «کشور سرمایه‌داران» تبدیل شده است.

به باور این اندیشمند بزرگ، حزب جمهوری‌خواه امریکا؛ نه یک حزب سیاسی، بلکه «شورش رادیکال» است که هیچ علاقه‌ای به دموکراسی ندارد.

چامسکی در این خصوص تحلیل کرده است که در 30 یا 40 سال گذشته، حزب جمهوری‌خواه به سادگی از مسیر منحرف شده و این یک حزب سیاسی به معنای سنتی نیست.

این زبان‌شناس بزرگ امریکایی افزوده است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق جمهوری‌خواه امریکا با سرمایه‌گذاری بر روی این موضوعات، یک فرقه از پیروان بی‌چون و چرا را ایجاد و بسیج کرد که از هر کاری که او انجام می‌دهد حمایت می‌کند.

چامسکی هم‌چنین با بیان این‌که سیاست‌های جمهوری‌خواهان از زمان دونالد ریگان، رئیس جمهور دهه هشتاد امریکا به تمرکز ثروت در میان تعداد کمی از نخبگان اقتصادی کمک کرده، خاطرنشان کرد که حزب دموکرات از اواخر دهه هفتاد میلادی، دیگر حزب طبقه کارگر نبوده است.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر چامسکی گفته بود، جنگ برای هیئت حاکمه امریکا تبدیل به صنعت شده که به رونق اقتصادی آن کشور کمک می‌کند. نوام چامسکی، تحلیل‌گر معروف امریکایی در مصاحبه ای خود با “تُروت اوت/Truth Out” گفته بود که جنگ برای دولت‌مردان و هیئت حاکمه امریکا مزایایی فراوانی دارد. جنگ برای امریکا یک «صنعت» است که به رونق اقتصادی آن کشور کمک می‌کند. به باور چامسکی، بیش‌تر جنگ‌هایی را که امریکا در 50 سال اخیر به راه انداخته، در بدترین شرایط اقتصادی امریکا صورت گرفته است، یعنی جبران شکست‌های اقتصادی از مسیر جنگ.

استفاده امریکا از صنعت جنگ برای رونق اقتصادی

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x