صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

نخست وزیر بریتانیا از روند انتقال شهروندان افغانستان دفاع کرد

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا از برنامه انتقال شهروندان افغانستان از میدان هوایی کابل که در جریان حاکمیت دوباره طالبان صورت گرفته بود، دفاع کرده است.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا از برنامه انتقال شهروندان افغانستان از میدان هوایی کابل که در جریان حاکمیت دوباره طالبان صورت گرفته بود، دفاع کرده است.

پیک‌آفتاب: بوریس جانسن، نخست وزیر بریتانیا در این مورد هنگامی واکنش نشان داد که شماری از اعضای پارلمان بریتانیا، طی تحقیقی گفتند که بی نظمی‌های زیادی در جریان برنامه انتقال صورت گرفته بود و تعدادی از شهروندان افغانستان هنوز انتقال نیافته و در شرایط بحرانی در افغانستان به سر می‌برند که ممکن جان‌شان در خطر باشند.

پس از آن‌که شماری از اعضای پارلمان بریتانیا عملیات انتقال از کابل در ماه اگست سال گذشته را ناکام خواندند و خواهان کناره‌گیری بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور از قدرت شدند، بخش خدمات ملکی وزارت خارجه بریتانیا از عمل‌کردش در این زمینه دفاع کرده است.

تحقیق کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا نشان می‌دهد که خروج سال گذشته نیروهای این کشور از افغانستان، به بحران خائنانه مبدل شد که تاثیر منفی آن سال‌ها بر منافع بریتانیا محسوس خواهد بود.

این در حالی است که نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که خروخ توأم با هرج‌ومرج قوای بریتانیا از افغانستان در سال گذشته، ناشی از “ناکامی سیستماتیک رهبری برنامه‌ریزی شده” بوده است. نتایج این تحقیق روز گذشته 23 می، همگانی شد. این تحقیق توسط اعضای مجلس نمایندگان بریتانیا انجام شده است.

پارلمان بریتانیا: نحوه خروج ما از افغانستان، ناکامی سیستماتیک رهبری بود

در نشست روز سه‌شنبه 24 می، پارلمان بریتانیا اتهام‌ها بر تخطی در بخش‌های برنامه‌ریزی، استخباراتی و دیپلماتیک وارد شد. نمایندگان پارلمان ناراض و خشمگین بودند اما بوریس جانسون از تصمیم‌اش دفاع نمود. در تحقیق کمیته روابط خارجی پارلمان آمده که “انتقال نیروهای بریتانیایی از افغانستان، خیانت به متحدان‌اش بوده است”. در ادامه تصریح شده، هنگامی‌که کابل به دست طالبان سقوط کرد؛ دامنیک راب، وزیر خارجه حکومت جانسون به تعطیلات تابستانی رفته بود.

از سوی دیگر، دفتر نخست وزیر بریتانیا گفته که پارلمان با تمامی جزئیات این گزارش هم‌نظر نیست. بریتانیا هنگامی نیروهایش را از افغانستان بیرون کرد که صدها تن از شهروندان افغانستان با پیشینه کار با نیروهای بریتانیایی، در کابل منتظر ماندند.

در ساختمان تخلیه شده سفارت بریتانیا در کابل، اطلاعات در مورد آن عده از افغانستانی‌های باقی‌مانده که با این سفارت کار می‌کردند.

گفتنی است که بریتانیا پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، بیش از 15 هزار تن از افغانستانی‌ها را انتقال داده است.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر وزارت خارجه بریتانیا به بی‌برنامه‌گی در انتقال شهروندان افغانستان متهم شده بود، اما دولت بریتانیا این اتهام را رد کرد. یک عضو سابق وزارت خارجه بریتانیا کارکرد این وزارت‌خانه را ناکارآمد و پر هرج‌ومرج توصیف نمود.

بی‌برنامه‌گی وزارت خارجه بریتانیا در روند انتقال شهروندان افغانستان

نماینده بریتانیا در سازمان ملل: حکومت افغانستان در انحصار پشتون‌هاست

بریتانیا درباره تبدیل شدن دوباره افغانستان به پناهگاه تروریزم هشدار داد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x