صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

بی‌برنامه‌گی وزارت خارجه بریتانیا در روند انتقال شهروندان افغانستان

وزارت خارجه بریتانیا به بی‌برنامه‌گی در انتقال شهروندان افغانستان متهم شده، اما دولت بریتانیا این اتهام را رد کرده است. یک عضو سابق وزارت خارجه بریتانیا کارکرد این وزارت‌خانه را ناکارآمد و پر هرج‌ومرج توصیف کرده است.

وزارت خارجه بریتانیا به بی‌برنامه‌گی در انتقال شهروندان افغانستان متهم شده، اما دولت بریتانیا این اتهام را رد کرده است. یک عضو سابق وزارت خارجه بریتانیا کارکرد این وزارت‌خانه را ناکارآمد و پر هرج‌ومرج توصیف کرده است.

پیک‌آفتاب: رافائل مارشال، یک عضو سابق وزارت خارجه بریتانیا کارکرد این وزارت‌خانه در روند تخلیه شهروندان افغانستانی در معرض خطر پس از تصرف افغانستان توسط طالبان را “ناکارآمد” و “پر هرج‌ومرج” توصیف کرده است. او که تا ماه سپتمبر از کارمندان ارشد وزارت خارجه بوده، گفته که گزینش افغانستانی‌هایی که با هواپیماهای بریتانیایی از افغانستان خارج شدند بدون برنامه بود.

رافائل مارشال هم‌چنین گفته که در ستاد بحران وزارت خارجه تعداد کافی کارمند وجود ندارد و به دلیل کمبود نیرو، هزاران ایمیل حاوی درخواست کمک از بریتانیا خوانده نشد.

رافائل مارشال، در گواهی کتبی ارائه شده به کمیته روابط خارجی پارلمان این کشور گفته که احتمالا تا ۱۵۰ هزار شهروند افغانستان که به دلیل ارتباط با بریتانیا در معرض خطر قرار داشتند درخواست کردند از افغانستان تخلیه شوند، اما به کمتر از ۵ درصد آنان کمک شد. او تاکید می‌کند، “واضح است که برخی از کسانی که جا مانده‌اند، تا کنون به دست طالبان به قتل رسیده‌اند.”

این مقام سابق وزرات خارجه بریتانیا؛ دومینیک راب، وزیر امور خارجه پیشین بریتانیا را هم متهم کرده که در تصمیم‌گیری “کند عمل کرد.” او می‌گوید، ساعت‌ها طول می‌کشید تا دومینیک راب، به ایمیل‌ها پاسخ دهد. به گفته این مقام پیشین وزارت خارجه بریتانیا، وزیر خارجه “به طور کامل وضعیت را درک نکرده بود.”

در روزهای منتهی به سقوط کابل به دست طالبان، دومینیک راب روزهای رخصتی خود را می‌گذراند و در همان زمان هم احزاب مخالف و برخی رسانه‌ها او را متهم کردند که به جای بازگشت فوری به لندن و کنترل اوضاع، هم‌چنان در رخصتی بود.

سخنگوی دولت بریتانیا در واکنش به اظهارات رافائل مارشال گفته که کارمندان این وزارت‌خانه “به شکلی خستگی‌ناپذیر در اجرای بزرگترین ماموریت در نوع خود” تلاش کردند.

یک منبع نزدیک به دومینیک راب، وزیر خارجه پیشین بریتانیا هم اظهار داشته که در آن زمان، مسئله اصلی در عملیات تخلیه افغانستان، تأیید هویت متقاضیان خروج از افغانستان و انتقال آنان به جای امن بود و نه سرعت تصمیم‌گیری.

پیش از این نیز دادگاهی در بریتانیا، وزارت دفاع این کشور را متهم کرده که پرونده کشتار غیرنظامیان توسط نیروهای بریتانیایی در هلمند افغانستان را درست بررسی نکرده است. ۳۳ غیرنظامی در سال ۲۰۱۱ توسط نیروهای بریتانیا شبانه در هلمند کشته شدند.

متهم شدن وزرات دفاع بریتانیا به «پنهان‌کاری» در مورد قتل غیرنظامیان در هلمند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x