صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

بلومبرگ: امریکا در تلاش دور کردن هند از روسیه است

بلومبرگ می‌گوید که دولت امریکا مایل است با ارائه یک بسته کمک نظامی به هند، از این کشور بخواهد به تدریج هم‌کاری دفاعی‌اش با روسیه را کاهش دهد.

بلومبرگ می‌گوید که دولت امریکا مایل است با ارائه یک بسته کمک نظامی به هند، از این کشور بخواهد به تدریج هم‌کاری دفاعی‌اش با روسیه را کاهش دهد.

پیک‌آفتاب: خبرگزاری بلومبرگ با نشر گزارشی نوشته است که امریکا به دنبال دور کردن هند از روسیه است. این گزارش تصریح می‌کند که امریکا یک بسته کمک نظامی 500 میلیون دالری با هدف منصرف کردن هند از روسیه را ارایه کرده است.

در این گزارش ذکر شده که دولت امریکا مایل است با ارائه یک بسته کمک نظامی به هند، از این کشور بخواهد تا به تدریج هم‌کاری دفاعی‌اش با روسیه را کاهش داده و به گزینه‌های بدیل توجه نماید.

گفته می‌شود که روسیه مدت طولانی است که تامین کننده سلاح هند است و به ویژه سامانه‌های تسلیحاتی هم‌چون جنگنده‌ها و زیردریایی‌های تهاجمی را در اختیار این کشور قرار می‌دهد. این گزارش می‌افزاید که دست‌کم از سال 2000 میلادی، مسکو فروشنده اصلی سلاح به دهلی‌نو بوده است، به جز سال گذشته که فرانسه در این زمینه پیشتاز شد و جای روسیه را گرفت. گفتنی است که کشورهای امریکا، اسرائیل و انگلیس نیز از جمله مهم‌ترین تامین کنندگان بزرگ جنگ‌افزار برای هند به شمار می‌روند.

از سوی دیگر، هند سیاست کاهش وابستگی به تامین خارجی از راه توسعه بخش دفاعی داخلی دارد و هم‌چنین در سال‌های گذشته به واردات تسلیحات تنوع داده است. با این حال مسکو شریک اصلی هند به شمار می‌رود و نزدیک به نیمی از نیاز‌های تسلیحاتی دهلی‌نو را در پنج سال گذشته تامین کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، واشنگتن امیدوار است که این بسته 500 میلیون دالری کمکی بتواند هند را از روسیه دورتر کرده و آن‌را به امریکا نزدیک‌تر سازد.

این گزارش پیش از نشست هفته آینده کواد (Quad) با سازوکارهای امنیتی که شامل هند، امریکا، جاپان و استرالیا می‌شود، منتشر شده است. کواد (Quad) در اصل خواستار ایجاد منطقه باز و آزاد بحرهای هند و آرام و در شرایطی “عاری از تهدید” هستند.

در همین حال، هند مانند بسیاری دیگر از کشورها از پیوستن به پویش تحت رهبری امریکا برای مجازات روسیه به علت عملیات نظامی‌اش در اوکراین خودداری کرده است. دهلی‌نو به جای آن‌که مانند کشور‌های بزرگ اروپایی، منافع اقتصادی را با دامن زدن به تحریم‌های مسکو قربانی کند، به خرید بیش‌تر نفت خام از روسیه با بهای اندک اقدام کرده است.

در حالی که مقامات غربی ناخرسندی خود را از حمایت نشدن سیاست‌های‌شان در قبال روسیه ابراز کرده‌اند، اما از هرگونه اقدام تلافی‌جویانه علیه هند خودداری کرده، طوری‌که همین موضوع پیش از جنگ روسیه در اوکراین نیز حاکم بود.

از جانب دیگر، واشنگتن از تحریم دهلی‌نو به علت اقدام این کشور به خرید سامانه‌های دفاع هوایی S-400 خودداری کرده است. این موضوع، با رویکرد امریکا در قبال چین و حتی ترکیه، هم‌پیمانش در ناتو که هر دو به علت خرید آن سامانه دفاعی با تحریم امریکا روبه‌رو شده‌اند، در تناقض است.

بلومبرگ اما اشاره نکرده که چه زمان و در چه صورت این قرارداد اعلام می‌شود و هند چه تسلیحاتی را از امریکا دریافت خواهد کرد. این گزارش به طور ضمنی حاکی از آن است که تسلیحات فرانسوی ممکن است در کنار جنگ‌افزارهای تولید شده امریکا قرار داشته باشد. چنان‌چه این بسته به میزانی باشد که منابع اعلام کرده‌اند، هند پس از اوکراین، اسرائیل و مصر یکی از بزرگ‌ترین دریافت کنندگان کمک‌های نظامی امریکا خواهد شد.

این در حالی است که مقامات امریکایی و هندی تاکنون در این خصوص ابراز نظر نکرده‌اند.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا با تاکید بر این‌که 25 سال آینده مانند گذشته نخواهد بود، از نسل آینده این کشور خواست تا ارتش را برای نبرد در جنگ‌های آینده که به گفته وی شباهتی به جنگ‌های امروزی ندارد، آماده کنند.

مارک میلی: امریکا دیگر یک قدرت بی‌رقیب نیست

مورخ امریکایی: از نظر بوش، برچیده شدن ناتو به معنای نظم نوین جهانی بود

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x