صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

روسیه: افزایش گروه‌های تروریستی در افغانستان، امنیت آسیای‌میانه را با چالش جدی روبه‌رو کرده است

روسیه می‌گوید که افزایش گروه‌های تروریستی در افغانستان، امنیت آسیای‌میانه را مختل ساخته است. این کشور می‌گوید که وضعیت افغانستان برای آسیای‌میانه، مایه نگرانی جدی است.

روسیه می‌گوید که افزایش گروه‌های تروریستی در افغانستان، امنیت آسیای‌میانه را مختل ساخته است. این کشور می‌گوید که وضعیت افغانستان برای آسیای‌میانه، مایه نگرانی جدی است.

پیک‌آفتاب: سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز گذشته 24 اگست، در نشست وزیران دفاع سازمان هم‌کاری‌های شانگهای که در تاشکند، پایتخت ازبیکستان برگزار شد، گفت که وضعیت در افغانستان؛ جایی که سازمان‌های هراس‌افگن بین‌المللی مانند داعش و القاعده در حال افزایش‌اند، هم‌چنان یک چالش جدی برای امنیت آسیای‌میانه است.

شویگو از وضعیت بد اقتصادی اجتماعی، قاچاق مواد مخدر، بنیادگرایی مذهبی و جنایات فرامرزی در افغانستان ابراز نگرانی نمود.

او افزود: “روسیه از تمامی ابتکارات بین‌المللی برای حل مسئله افغانستان استقبال می‌کند و هم‌زمان با آن برای تامین امنیت آسیای‌مرکزی اقدام خواهد کرد”.

از سوی دیگر، طالبان این نگرانی‌ها را بی‌اساس می‌دانند. در همین حال؛ ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان به رسانه‌ها گفت که آن‌ها تلاش کرده‌اند تا پدیده داعش را که در افغانستان بود، سرکوب کنند. او تصریح کرده است: “تشویشی که گویا در افغانستان کدام تهدید یا خطری وجود داشته باشد، درست نیست. ما تا حد زیاد تمام پدید‌های داعشی را که باعث مشکل در افغانستان بود، کوبیده‌ایم و تلاش می‌ورزیم تا بقایای آن‌ها هم از بین برده شود و تمام نیروهای نظامی ما متوجه وضعیت امنیتی است”.

در همین حال ارجنات سینگ، وزیر دفاع هند در این نشست ضمن تاکید بر مبارزه با هراس‌افگنی، از تمام طرف‌ها خواست تا مقام‌های حکومت سرپرست افغانستان را به ایجاد یک حکومت فراگیر تشویق کنند.

هند: برای رفع چالش‌ها در افغانستان نیاز به تشکیل حکومت فراگیر است

وزیر دفاع هند گفته که کشورش از یک افغانستان صلح آمیز، امن و باثبات حمایت می‌کند و در عین حال بر احترام به حاکمیت، استقلالیت، تمامیت ارضی، وحدت ملی و عدم مداخله در امور داخلی این کشور تاکید کرد.

با این حال، ذبیح الله مجاهد در پیوند به اظهارات وزیر دفاع هند گفت که حکومت‌شان خواستار روابط خوب با هند است، اما محدودیت‌ها در برابر آن‌ها باعث مشکلات شده و به ضرر افغانستان و دیگر کشور‌ها خواهد بود.

گفته می‌شود که کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده در حمله هواپیمای بدون سرنشین امریکا، به نگرانی از حضور فعال گروه‌های تروریستی در افغانستان افزوده است. اما طالبان هنوز هم از حضور رهبر شبکه القاعده در افغانستان اظهار بی‌خبری کرده و گفته‌اند که تحقیقات در زمینه ادامه دارد.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر معاون وزیر خارجه روسیه از حضور گسترده گروه‌های تروریستی از جمله داعش و القاعده و تهدیدات ناشی از حضور این گروه‌ها در افغانستان برای روسیه و کشورهای آسیای‌میانه ابراز نگرانی کرده و افزوده بود که مسکو آماده است تا در زمینه مبارزه با تروریزم در افغانستان هم‌کاری کند.

روسیه نگران فعالیت رو به گسترش گروه‌های تروریستی در افغانستان

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x