صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پنتاگون: 7 میلیارد دالر تجهیزات نظامی ما در افغانستان جا مانده

پنتاگون می‌گوید که نظامیان امریکایی پس از خروج از افغانستان، تجهیزات نظامی به ارزش 7 میلیارد دالر را در این کشور جا گذاشته‌اند. این تسلیحات به حکومت پیشین افغانستان کمک شده بود و اکنون در اختیار طالبان قرار دارند.

پنتاگون می‌گوید که نظامیان امریکایی پس از خروج از افغانستان، تجهیزات نظامی به ارزش 7 میلیارد دالر را در این کشور جا گذاشته‌اند. این تسلیحات به حکومت پیشین افغانستان کمک شده بود و اکنون در اختیار طالبان قرار دارند.

پیک‌آفتاب: سی‌ان‌ان با نشر گزارشی به نقل از پنتاگون گفته است که امریکا 7 میلیارد دالر تجهیزات نظامی را پس از خروج از افغانستان، جا گذاشته‌اند که ارزش آن‌ها برای امریکا زیاد است.

پیش‌تر دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین امریکا مدعی شده‌بود که کشورش به ارزش 85 میلیارد دالر تجهیزات نظامی را در افغانستان جا گذاشته است.

سی‌ان‌ان در این گزارش تصریح می‌کند که وزارت دفاع امریکا گفته‌ است این تجهیزات اکنون در کنترل دشمنی است که ایالات متحده در دو دهه گذشته سعی در بیرون راندن آن‌ها از قدرت داشتند و آن‌ها را “تروریست” می‌خواندند.

در این گزارش که در اختیار کانگرس امریکا نیز قرار گرفته، آمده است که وزارت دفاع هیچ برنامه‌ای برای بازگشت به افغانستان به منظور “باز پس‌گیری یا انهدام” این تجهیزات ندارد.

در بخش دیگری این گزارش چنین آمده است: “امریکا از سال 2005 تا 2021 در مجموع 18.6 میلیارد دالر تجهیزات نظامی به نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان کمک کرده است”.

بر اساس گزارش وزارت دفاع امریکا، از مجموع این تجهیزات، جنگ‌افزارهایی به ارزش 7.12 میلیارد دالر پس از تکمیل خروج امریکا در 30 اگست 2021 در افغانستان باقی مانده است. این تجهیزات شامل هواپیما، مهمات هوا به زمین، موترهای نظامی، موترهای زرهی، سلاح، مهمات، وسایل ارتباطی و سایر امکانات می‌شود.

در این گزارش آمده است که بسیاری از تجهیزات باقی‌مانده در افغانستان نیازمند تعمیرات تخصصی‌اند که قراردادی‌های وزارت دفاع قبلاً به شکل فنی و پشتیبانی به نیروهای افغانستانی ارائه می‌کردند.

در این گزارش گفته شده که وزارت دفاع امریکا موظف بود که تا ماه مارچ 2022 در مورد تجهیزات به جا مانده در افغانستان به کانگرس پاسخ ارایه کنند.

این در حالی است که پنج هلیکوپتر Mi-17 که در افغانستان بودند در سال 2022 به طور رسمی به اوکراین منتقل شدند، اگرچه قبل از خروج امریکا از افغانستان برای تعمیر و نگه‌داری در اوکراین بودند.

از سوی دیگر، دولت امریکا پیش‌تر گفته بود که این کشور واگذاری تجهیزات نظامی اختصاص یافته به نیروهای نظامی پیشین افغانستان را به اوکراین بررسی می‎کند.

امریکا در حال واگذاری تجهیزات نظامی افغانستان به اوکراین

طبق این گزارش، وزارت دفاع امریکا در ماه جنوری 2022، قبل از شروع تهاجم روسیه به اوکراین، کانگرس را از هدف خود برای انتقال هلیکوپترها مطلع نمود و اوکراین در 11 مارچ 2022 نامه پذیرش این جنگ‌افزارها را امضا کرد.

گزارش می افزاید: “این پنج هلیکوپتر در اوکراین در حال تعمیرات اساسی بودند که دولت افغانستان سقوط کرد و از آن زمان در آن‌جا باقی مانده‌است.”

در این گزارش آمده‌است، از دیگر موادی که قبلاً امریکا برای افغانستان تهیه کرده بود؛ اما به این کشور نفرستاد، مقداری “مهمات غیر استندرد” از جمله حدود 37000 گلوله هویتزر 122 میلی‌متری به اوکراین داده است.

از سوی دیگر، هواپیماهایی به ارزش 923.3 میلیون دالر در افغانستان باقی مانده است. امریکا قبل از پایان خروج، 78 فروند هواپیما را برای دولت افغانستان در فرودگاه بین‌المللی کابل جا گذاشت. در این گزارش آمده که این هواپیماها قبل از خروج ارتش امریکا، غیرنظامی و غیر قابل استفاده شده بودند.

این در حالی است که دونالد ترامپ، پیش‌تر وعده داده‌بود که نظامیان امریکایی به منظور بازپس‌گیری تجهیزات‌شان به افغانستان بازخواهند گشت. دونالد ترامپ گفته بود که می‌خواستم حضور نظامی امریکا در افغانستان را حفظ کنم.

ترامپ: من به دنبال حضور دوامدار نظامی در افغانستان بودم

از جانب دیگر، این گزارش می‌گوید که ارتش امریکا تخلیه غیرجنگی خود را از افغانستان در ماه اگست سال گذشته میلادی، پیش از سقوط افغانستان به دست طالبان، عمدتاً از طریق آن میدان هوایی کابل انجام داد.

این در حالی است که در پایان خروج نظامی امریکا از افغانستان، مجموعا 9524 مهمات هوا به زمین به ارزش 6.54 میلیون دالر در افغانستان باقی مانده‌است.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر فارن‌پالیسی در گزارشی از علاقه‌مندی اوکراین برای به دست آوردن هلیکوپترهای Mi-17 نیروهای هوایی افغانستان خبر داده بود که باعث واکنش تند امریکا شد و این کشور گفت که ما این هلیکوپترها را به کی‌ف نمی‌دهیم.

امریکا: هلیکوپترهای Mi-17 افغانستان را به اوکراین نمی‌دهیم

ترامپ: پس از شکست در افغانستان، پوتین سر US جمپ نمی‌گیرد

قاچاق وسایط نظامی به کشورهای همسایه؛ شایعه یا واقعیت؟

هند: کشمیری‌ها با سلاح‌های امریکایی تجهیز شده‌اند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x