صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

امریکا: هلیکوپترهای Mi-17 افغانستان را به اوکراین نمی‌دهیم

فارن‌پالیسی در گزارشی تازه از علاقه‌مندی اوکراین برای به دست آوردن هلیکوپترهای Mi-17 نیروهای هوایی افغانستان خبر داده که باعث واکنش تند امریکا شده و گفته است که ما این هلیکوپترها را به کی‌ف نمی‌دهیم.

فارن‌پالیسی در گزارشی تازه از علاقه‌مندی اوکراین برای به دست آوردن هلیکوپترهای Mi-17 نیروهای هوایی افغانستان خبر داده که باعث واکنش تند امریکا شده و گفته است که ما این هلیکوپترها را به کی‌ف نمی‌دهیم.

پیک‌آفتاب: فارن‌پالیسی مقاله‌ی تازه‌ای را منتشر کرده و گفته که اوکراین به دنبال به دست آوردن تجهیزات امریکایی باقی‌مانده در افغانستان به ویژه هلیکوپرهای Mi-17 است. روزنامه تحلیل می‌کند که کاخ سفید در تلاش است تا مسکو را از این طریق تحریک نکند و مجموعه تجهیزات باقی‌مانده در افغانستان را به کی‌ف نسپارد.

روزنامه می‌نگارد اگر واشنگتن این کار را انجام دهد، عملاً با تهدید کشورهای چین و روسیه بر سر مسایل تایوان و اوکراین مواجه خواهد شد که واشنگتن هیچ وقت به دنبال آن نیست.

روزنامه می‌نگارد که کی‌یف به مهمات و هلیکوپترهای Mi-17متعلق به واشنگتن که بخشی از آنها در اوکراین در حال ترمیم هستند، علاقه‌مند است. روزنامه خاطرنشان می‌کند که هلیکوپترهای Mi-17 به نیروهای ویژه افغانستان تعلق داشت که پس از فرسودگی، نیروهای نظامی امریکا آنها را جهت ترمیم به اوکراین و اسلواکی انتقال داد. مقاله اما می‌افزاید که اکنون هلیکوپترها در کشور اوکراین، در اختیار امریکا است و جزء تجهیزات نظامی آن کشور به حساب می‌آید.

به گفته منابع، دولت جو بایدن در حال بررسی فرصت‌ها برای کمک نظامی به دولت اوکراین است و یک بخشی از این کمک‌ها افزایش تعداد مشاوران در کی‌ف را شامل می‌شود.

از جانب دیگر، منابع می‌گویند که اقدامات واشنگتن “با خواسته‌های” الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین هماهنگ نیست.

منابع می‌افزایند که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن و تیم او به دنبال تغییر جهت ایالات متحده در مورد تهدیدات ناشی از چین هستند و نمی‌خواهند روسیه نیز به یک عامل تحریک تبدیل شود. بنابراین، مقامات امریکایی تلاش می‌کنند که مسکو را تحریک نکند و گزینه‌های تعامل با اوکراین را نیز تعدیل نمایند.

فارن‌پالیسی می‌گوید که نهادهای مختلف در امریکا در تلاش‌اند تا با همکاری امنیت ملی و وزارت امور خارجه آن کشور، همه‌ی موارد را به درستی انجام دهند و این روند را که باعث افزایش تنش‌های بیشتر می‌شود را در شورای امنیت ملی ختم کنند.

از سوی دیگر، گزارش‌ها می‌رساند که نمایندگان ارشد جمهوری‌خواه در کانگرس، نامه‌ای را به جو بایدن ارسال نموده و در آن نسبت به موضع امریکا در قبال روسیه و چین ابراز نگرانی کرده‌اند. در این نامه، نمایندگان تصریح کرده‌اند که ترجیحاً به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه “امتیازاتی بدهند” تا این‌که از شرکا و متحدان ایالات متحده حمایت کند.

با این حال روسیه بارها اتهامات “اقدامات تهاجمی” غرب و اوکراین را بی‌اساس دانسته و گفته است که کسی را تهدید نمی‌کند و قصد حمله به کشوری را نیز ندارد. مقامات مسکو گفته‌اند که اظهارات “تجاوز روسیه” علیه اوکراین، صرف بهانه‌ای برای استقرار بیشتر نیرو و تجهیزات نظامی ناتو در خاک اوکراین است تا از این طریق فعالیت‌های روسیه را دیدبانی کند.

از جانب دیگر، خبرها می‌رساند که پیش از این وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرده بود که اظهارات غرب در مورد “تجاوز روسیه” علیه اوکراین و امکان کمک به کی‌یف برای دفاع از خود در برابر روسیه، چیزی مضحک و خطرناک است.

در عین حال، کی‌یف و کشورهای غربی اخیراً به دلیل تشدیدهای امنیتی روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین ابراز نگرانی کرده بود و وزرای خارجه ناتو در شهر ریگا، پایتخت لاتویا نسبت به این مسایل هشدار داده بودند. هم‌زمان با اظهارات ناتو، دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور روسیه گفته بود که روسیه نیروهای خود را در داخل خاک خود و بنا به صلاح‌دید خود جابه‌جا می‌کند. پسکوف گفته بود که این مسئله هیچ کسی را تهدید نمی‌کند و نباید کسی نگران باشد.

این در حالی است که روسیه روز چهارشنبه اول دسامبر، اعلام کرده بود که دیپلمات‌های سفارت امریکا که بیش از سه سال در این کشور کار کرده‌اند، باید تا 31 جنوری مسکو را ترک کنند.

وضع محدودیت بالای دیپلمات‌های امریکایی در روسیه

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x