صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

عثمان کاوالا، منتقد اردوغان به حبس ابد محکوم شد

دادگاهی در ترکیه بدون توجه به انتقادات و درخواست‌های بین‌المللی؛ عثمان کاوالا، منتقد مشهور اردوغان را که از پنج سال پیش در زندان است، به حبس ابد محکوم کرد.

دادگاهی در ترکیه بدون توجه به انتقادات و درخواست‌های بین‌المللی؛ عثمان کاوالا، منتقد مشهور اردوغان را که از پنج سال پیش در زندان است، به حبس ابد محکوم کرد.

پیک‌آفتاب: دستگاه قضایی ترکیه عثمان کاوالا را به دلیل دخالت در اعتراض‌های مربوط به پارک گِزی استانبول در سال 2013 دستگیر و زندانی کرده بود. او هم‌چنین سال 2016 بار دیگر به اتهام مشارکت و ارتباط با عوامل کودتای 15 جون زندانی شد.

عثمان کاوالا، تاجر و فعال مدنی و موسس بنیاد غیرانتفاعی فرهنگ آناتولی است و در طول سال‌های گذشته بسیاری از چهره‌ها و نهادهای اروپایی و بین‌المللی از جمله پارلمان اروپا و سفرای غربی فعال در ترکیه، با اشاره به فعالیت‌های خیرخواهانه و انسان‌دوستانه‌اش، خواستار آزادی او شده بودند.

واکنش دولت ترکیه به این درخواست‌ها منفی بوده و در یک مورد، ماه میزان سال گذشته پس از آن‌که شماری از سفرای غربی در ترکیه با انتشار بیانیه‌ای خواستار حل و فصل عادلانه پرونده کاوالا و “آزادی فوری” او شدند و روند دادرسی در این پرونده را ناقض دموکراسی در ترکیه خواندند؛ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، سفرای این کشورها را “عنصر نامطلوب” خواند و گفت باید اخراج شوند.

گروه‌های مدافع حقوق بشر جریان محاکمه کاوالا را مثالی بارز از سرکوب مخالفان در ترکیه تحت رهبری رجب طیب اردوغان می‌دانند.

ترکیه با توجه به پیوستن به قوانین دادگاه حقوق بشر اروپا و داشتن معاضدت قضایی با اتحادیه اروپا،‌ مکلف به اجرای قوانین منطبق با دادگاه حقوق بشر اروپاست، ولی به گفته گروه‌های مدافع حقوق بشر، در جریان رسیدگی به پرونده عثمان کاوالا توجهی به قوانین نکرده است.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به وزارت خارجه کشورش دستور داد تا سفیران ده کشور از جمله امریکا، آلمان و فرانسه را “عنصر نامطلوب” اعلام کند. در روابط بین‌الملل عنصر نامطلوب به دیپلوماتانی گفته می‌شود که از مصئونیت دیپلوماتیک برخوردار بوده و دولت پذیرنده می‌تواند آنان را بدون محاکمه و تعقیب عدلی–قضایی از کشور خود اخراج کند.

اردوغان سفیران ده کشور غربی به شمول امریکا را اخراج کرد

اردوغان از اخراج سفرای کشورهای غربی منصرف شد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x