صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

اردوغان سفیران ده کشور غربی به شمول امریکا را اخراج کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به وزارت خارجه کشورش دستور داده تا سفیران ده کشور از جمله امریکا، آلمان و فرانسه را "عنصر نامطلوب" اعلام کند. در روابط بین‌الملل عنصر نامطلوب به دیپلومات‌هایی گفته می‌شود که از مصونیت دیپلوماتیک برخوردار بوده و دولت پذیرنده می‌تواند آنان را بدون محاکمه و تعقیب عدلی–قضایی از کشور خود اخراج کند.

اردوغان سفرای غربی را به دلیل درخواست آزادی تاجر و فعال مدنی ترکیه عنصر نامطلوب خواند.

پیک‌آفتاب: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به وزارت خارجه کشورش دستور داده تا سفیران ده کشور از جمله امریکا، آلمان و فرانسه را “عنصر نامطلوب” اعلام کند. در روابط بین‌الملل عنصر نامطلوب به دیپلومات‌هایی گفته می‌شود که از مصونیت دیپلوماتیک برخوردار بوده و دولت پذیرنده می‌تواند آنان را بدون محاکمه و تعقیب عدلی–قضایی از کشور خود اخراج کند.

سفرای ده کشور از جمله امریکا، فرانسه و جرمنی هفته گذشته در بیانیه‌ای خواستار آزادی “عثمان کاوالا” از مخالفان دولت ترکیه شده بودند که فردای آن به وزارت خارجه ترکیه احضار شدند.

رجب طیب اردوغان روز گذشته، 23 اکتوبر گفت: “به وزیر خارجه کشورمان دستور دادم تا هرچه سریعتر سفرای این ده کشور را عنصر نامطلوب اعلام کند”.

رئیس جمهور ترکیه افزود که این سفرا باید ترکیه را بشناسند و درک کنند. او گفت که سفرای خارجی اگر “شناخت و درک مطلوب” از ترکیه ندارد، باید این کشور را ترک کنند.

“عثمان کاوالا” فعال مدنی، تاجر و خیّر مخالف دولت ترکیه است که از چهار سال بدینسو بدون اینکه کدام حکمی قضایی از جانب محاکم در مورد وی صادر شده باشد در زندان به سر می‌برد. سفرای امریکا، فرانسه، جرمنی، کانادا، فنلاند، دنمارک، هالند، نیوزلند، ناروی و سویدن در ترکیه در بیانیه خود خواستار حل و فصل سریع و منصفانه پرونده عثمان کاوالا شده بودند.

رجیب طیب اردوغان روز پنجشنبه هفته گذشته تهدید کرد بود که سفرای امضاء کننده این بیانیه از ترکیه اخراج خواهند شد. با این حال در این روز اقدامی عملی در این راستا صورت نگرفت.

وزارت خارجه ترکیه روز سه‌شنبه هفته گذشته با احضار سفرای این ده کشور بیانیه آنها را “غیر مسولانه” خوانده بود. این در حالی است که در پی اخراج سفرای کشورهای نامبرده روابط ترکیه با کشورهای غربی به شدت به تیرگی گراییده است.

عثمان کاوالا از حامیان تظاهرات اعتراض آمیز سال 2013 معروف به اعتراضات “پارک گزی” بود. او در جریان کودتای نافرجام سال 2016 به تلاش برای سرنگونی دولت متهم شد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x