صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

اردوغان از اخراج سفرای کشورهای غربی منصرف شد

سفیران چند کشور غربی در ترکیه سفیران چند کشور اروپایی در ترکیه بیانیه‌ای درباره پایبندی به عدم مداخله در امور داخلی کشور میزبان صادر کرده‌اند که موجب خرسندی اردوغان و توقف بحث اخراج سفیران شده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که قبلاً سفیران ده کشور را به دلیل حمایت از آزادی عثمان کاوالا “عنصر نامطلوب” نامیده بود، با ابراز خشنودی از بیانیه ‌کشورهای غربی در پایبندی به “موازین کنوانسیون دیپلوماتیک”، از تهدید به اخراج سفرا دست کشید.

پیک‌آفتاب: سفیران چند کشور اروپایی در ترکیه بیانیه‌ای درباره پایبندی به عدم مداخله در امور داخلی کشور میزبان صادر کرده‌اند که موجب خرسندی اردوغان و توقف بحث اخراج سفیران شده است.

اردوغان در جلسه هیات دولت ترکیه گفته است که این بیانیه، نشانه کنار کشیدن این سفیران و “محتاط تر شدن” آنها در آینده است.

سفارت امریکا روز گذشته 25 اکتوبر در حساب رسمی توییتری خود نوشت: «این کشور به بند ۴۱ کنوانسیون وین درباره روابط دیپلوماتیک پایبند است.» کانادا، هالند و نیوزلند نیز پیام‌های مشابهی دادند و سایر کشورها از جمله آلمان، توییت سفارت امریکا را بازنشر کردند. سفارت آلمان در انقره پیش‌تر گفته بود که درباره اخراج سفیران به آنها اطلاع داده نشده است.

اردوغان پس از پشتیبانی سفیران امریکا و چند کشور اروپایی از کارزار آزادی “عثمان کاوالا”، چهره مدنی مطرح ترکیه، ده سفیر را “عنصر نامطلوب” نامیده و از وزارت خارجه خواسته بود علیه آنها اقدام مقتضی انجام گیرد. در روابط بین‌الملل عنصر نامطلوب به دیپلومات‌هایی گفته می‌شود که از مصونیت دیپلوماتیک برخوردار بوده و دولت پذیرنده می‌تواند آنان را بدون محاکمه و تعقیب عدلی–قضایی از کشور خود اخراج کند.

تهدید اردوغان به اخراج ده سفیر، جدی‌ترین تنش با غرب طی ۱۹ سال رهبری او در ترکیه تلقی شد. اردوغان با متهم کردن نمایندگان دیپلوماسی ده کشور به شدت از آنها خواسته بود که اگر نمی‌خواهند جامعه ترکیه را درک کنند، هر چه زودتر این کشور را ترک کنند.

دیوید ساسولی، رئیس پارلمان اتحادیه اروپا این موضع را نشان‌دهنده رویکرد استبدادی دولت ترکیه دانسته بود. حال اردوغان می‌گوید، هدف نه ایجاد بحران، بلکه دفاع از حق حاکمیت انقره بود. کارزار آزادی “عثمان کاوالا” به مناسب هزارمین روز حبس این ناشر و فعال فرهنگی به جریان افتاد.

اردوغان سفیران کشورهای امریکا، فرانسه، جرمنی، کانادا، فنلاند، دنمارک، هالند، نیوزلند، ناروی و سویدن را “عناصر نامطلوب” خوانده بود. هفت کشور در این میان اعضای ناتو و متحد ترکیه در این پیمان هستند.

سفیران کشورهای یاد شده به مناسبت هزارمین روز دستگیری “عثمان کاوالا”، فعال فرهنگی- اجتماعی بیانیه مشترکی داده و نوشته بودند: «تاخیر مداوم در روند قضایی کاوالا، قرار دادن پرونده‌های مختلف در کنار هم و ایراد اتهامات جدید پس از مبرا شدن از اتهامات قبلی با توجه به دموکراسی، حاکمیت قانون و شفافیت در سیستم قضایی ترکیه سایه انداخته است.»

وزارت خارجه ترکیه پیش از تهدید اردوغان، این سفیران را برای ادای توضیح احضار کرده بود.

“عثمان کاوالا” فعال مدنی، تاجر و خیّر مخالف دولت ترکیه است که از چهار سال بدینسو بدون اینکه کدام حکمی قضایی از جانب محاکم در مورد وی صادر شده باشد در زندان به سر می‌برد. سفرای امریکا، فرانسه، جرمنی، کانادا، فنلاند، دنمارک، هالند، نیوزلند، ناروی و سویدن در ترکیه در بیانیه خود خواستار حل و فصل سریع و منصفانه پرونده عثمان کاوالا شده بودند.

عثمان کاوالا از حامیان تظاهرات اعتراض آمیز سال ۲۰۱۳ معروف به اعتراضات “پارک گزی” بود. او در جریان کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ به تلاش برای سرنگونی دولت متهم شد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x