صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

طالبان: آب دریای پنجشیر را به کابل انتقال می‌دهیم

وزارت انرژی و آب طالبان امروز طی یک نشست خبری می‌گوید که به زودی پروژه انتقال آب دریای پنجشیر به کابل به ارزش سه میلیون دالر، آغاز می‌شود.

وزارت انرژی و آب طالبان امروز طی یک نشست خبری می‌گوید که به زودی پروژه انتقال آب دریای پنجشیر به کابل به ارزش سه میلیون دالر، آغاز می‌شود.

پیک‌آفتاب: ملا عبدالطیف منصور، سرپرست وزارت انرژی و آب امروز شنبه اول اسد، در یک نشست خبری گفته است که برای مدیریت منابع آب‌های زیرزمینی شهر کابل، با شماری از سرمایه‌گذاران صحبت شده که آن‌ها علاقمندی خود را برای سرمایه‌گذاری در این پروژه ابراز داشته‌اند.

منصور در ادامه افزوده است که به زودی پروژه‌ای به ارزش سه میلیون دالر برای انتقال آب دریای پنجشیر به ولایت کابل آغاز می‌شود که با تطبیق آن، آب آشامیدنی برای باشندگان شهر کابل تامین خواهد شد.

طرح انتقال آب دریای پنجشیر به کابل، حدود 12 سال پیش توسط حکومت پیشین مطرح شده بود. سال گذشته و چند روز قبل از سقوط کابل به دست طالبان، اداره ملی تنظیم امور آب حکومت پیشین اعلام کرده بود که قرار است پروژه انتقال آب دریای پنجشیر به کابل، با کمک مالی بانک توسعه آسیایی تطبیق شود.

با تطبیق این پروژه، قرار بود سالانه 100 میلیون مترمکعب آب از دریای پنجشیر به کابل انتقال داده شود و از این آب، بیش از 2.2 میلیون تن در پایتخت مستفید شوند.

سرپرست وزارت انرژی و آب طالبان هم‌چنان گفته است که برای تطبیق پروژه بند للندر شاتوت نیز اقدامات و هم‌آهنگی‌های لازم با شرکت قراردادی ادامه دارد تا کار آن به صورت عملی آغاز گردد.

سرپرست وزارت انرژی و آب طالبان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به معاهده دریای هلمند گفته است که این وزارت در راستای تامین حق‌آبه ایران، مطابق به معاهده عمل می‌کند. وی در ادامه افزود که به علت خشک‌سالی شدید، آب‌های کشور کاهش پیدا کرده و این موضوع مشکلات قابل توجهی را به دهاقین کشور و تامین حق‌آبه ایران ایجاد کرده است که طی نشست‌های متعدد تا سطح کمیساران مشترک دو کشور، این موضوع حل شده است.

عبدالطیف منصور هم‌چنان ایجاد تشکیلات واحد، جلب سرمایه‌گذاران ملی و بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در سکتور انرژی و آب، پرداخت بدهی‌های پول برق به کشورهای همسایه، تمدید قراردادهای تامین برق وارداتی و تکمیل شدن پروژه فاز دوم بند کجکی با ظرفیت تولید 100 میگاوات برق را از جمله مهم‌ترین دست‌آوردهای این وزارت یاد کرده است.

این در حالی است که روز 21 سرطان، مقامات اداره ملی برق تاجیکستان (NEA) گفته بودند که آن‌ها هم‌چنان برق را به افغانستان صادر می‌کنند، اما طالبان تاکنون پول برق را پرداخت نکرده‌اند. براساس گزارش آسیا پلاس، رئیس شرکت ملی برق تاجیکستان در ماه جنوری سال روان میلادی، اعلام کرده بود که افغانستان، 33 میلیون دالر به خاطر واردات برق از تاجیکستان قرض‌دار است.

پول برق وارداتی از تاجیکستان، تاکنون پرداخت نگردیده است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x