صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

نقش مستقل چین در موازنه قوای روسیه و امریکا

مجله انترنتی «اوراسیا ریویو» در مقاله‌ای به بررسی سکوت چین در قبال جنگ اوکراین پرداخت و نوشته است که بیجینگ تلاش کرده تا نقشی مستقل در موازنه قوای امریکا و روسیه بازی کند.

مجله انترنتی «اوراسیا ریویو» در مقاله‌ای به بررسی سکوت چین در قبال جنگ اوکراین پرداخت و نوشته است که بیجینگ تلاش کرده تا نقشی مستقل در موازنه قوای امریکا و روسیه بازی کند.

پیک‌آفتاب: مجله ایرواسیا ریویو (Eurasia Review) در مقاله‌ای نوشته است که از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین، بارها از چین خواسته شد تا “سکوت دل‌خراش” خود را کنار گذاشته و به توقف تهاجم نظامی روسیه به اوکراین کمک کند. مجله می‌گوید که با وجود فشارهای بین‌المللی، چین صبورانه رفتار کرده و تلاش نموده تا در حاشیه بماند و سیاست بی‌طرفی مصلحت‌آمیز را دنبال کند.

مجله می‌گوید که شاید یکی از دلایل حاشیه‌نشینی چین در این موضوع، احساس آسیب‌پذیری این کشور باشد. این احساس چین ناشی از موقعیت ژئوپلتیکی شکننده و منحصر به فرد آن است. از زمان پایان جنگ سرد، چین هم‌کاری ویژه‌ای را با روسیه ایجاد کرده که ناشی از تصور مشترک آن‌ها نسبت به تهدید امریکا بوده است.

مجله تحلیل می‌کند که چین در روابط خود با روسیه، با تناقص‌های مواجه است که نمی‌تواند از آن مفاد چشم‌پوشی کند و نمی‌تواند به توسعه آن بپردازد. مجله می‌نگارد که از یک سو، چین با نگرانی روسیه در مورد گسترش ناتو به شرق ابراز هم‌دردی کرده و تاکید می‌کند که خواسته‌های مشروع روسیه باید جدی گرفته شود اما از سوی دیگر چین نمی‌تواند از دستور کار حمایت از جدایی‌طلبان توسط روسیه در رابطه با شرق اوکراین دفاع کند، زیرا در تضاد با سیاست‌های این کشور در قبال اتحاد با تایوان و دریای چین جنوبی است.

مجله می‌گوید که چین در این مدت تلاش کرده تا روابط آسیب‌دیده خود را با اروپا ترمیم نماید، زیرا تجارت با اعضای این اتحادیه، موتور محرک مهمی برای رشد اقتصادی این کشور به حساب می‌آید، اما این تلاش‌ها با سیاست “بی‌طرفی طرف‌دار روسیه” در تضاد است.

به باور نویسنده، اولویت اول چین توسعه پایگاه اقتصادی و تولید فن‌آوری لازم در جهان است تا به لحاظ اقتصادی این کشور را از سایر کشورهای جهان متمایز نشان دهد.

از سوی دیگر، این مقاله با اشاره به سفر پوتین به بیجینگ و امضای بیانیه “دوستی بدون محدودیت” بین او و همتای چینی‌اش تصریح می‌کند: “برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که روسیه، چین را بازی داده است، زیرا در آن زمان رهبران بیجینگ تصور نمی‌کردند اندکی بعد، روسیه به اوکراین لشکر خواهد کشید. پوتین در حقیقت به دنبال حمایت بیجینگ از ماجراجویی نظامی خود بوده است.

این در حالی است که پیش‌تر روزنامه چینی گلوبال تایمز با نشر مقاله‌ای گفته بود که امریکا به منظور افزایش سود شرکت‌های ملی نظامی-صنعتی، حمایت نمایشی از اوکراین را آغاز کرده و در عمل هیچ‌گونه صادق نیست. روزنامه گفته بود که ایالات متحده برای سود شرکت‌های نظامی-صنعتی خود در حال جعل حمایت از اوکراین برای رسیدن به منافع خود است.

چین: امریکا نمایش جعلی حمایت از اوکراین را بازی می‌کند

در این مقاله، میانجی‌گری چین بین روسیه و امریکا در قبال جنگ اوکراین، گزینه‌ای نامناسب توصیف شده و چنین آمده است: “جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در نشستی مجازی به تاریخ 18 مارچ 2022 با شی جین‌پینگ، به وی هشدار داد اگر بیجینگ از روسیه حمایت مادی کند، این حمایت عواقب بدی به هم‌راه خواهد داشت. با این حال، شی ‌جین‌پینگ این هشدار را با هشداری غیرمستقیم پاسخ گفت. رئیس جمهور چین تاکید کرد که در صورت اعمال تحریم‌هایی مشابه روسیه علیه این کشور، بیجینگ آمادگی دارد تا به امریکا آسیب وارد کند.

مقاله می‌افزاید که چین تلاش کرده تا نقشی مستقل در موازنه قوا بین روسیه و امریکا داشته باشد. هدف چین از چنین رویکرد، کاهش شکنندگی ژئوپلیتیکی و محافظت از خود برابر مسکو و واشنگتن و توسعه اقتصادی و فن‌آوری است.

 

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر هفت کشور صنعتی جهان موسوم به  (G-7)از چین خواسته بودند تا از حق حاکمیت اوکراین حمایت کرده و از ارائه کمک به روسیه خودداری نماید. گروه هفت هشدار داد که جنگ بی‌دلیل مسکو علیه اوکراین با ایجاد یک بحران شدید غذایی و انرژی، تهدیدی را برای جهان ایجاد کرده است.

هفت کشور صنعتی جهان: چین از حمایت روسیه دست بردارد

چین: تایوان خاک ماست؛ از تهدیدهای امریکا نمی‌ترسیم

گفتگوی رهبران امریکا و چین در پیوند به جنگ اوکراین

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x