صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ترکیه روند عضویت سویدن و فنلند در ناتو را مسدود کرد

سویدن و فنلند به طور رسمی درخواست عضویت در پیمان ناتو را روز گذشته ارایه دادند، اما ترکیه روند بررسی درخواست عضویت این دو کشور را مسدود کرده است.

سویدن و فنلند به طور رسمی درخواست عضویت در پیمان ناتو را روز گذشته ارایه دادند، اما ترکیه روند بررسی درخواست عضویت این دو کشور را مسدود کرده است.

پیک‌آفتاب: به دنبال ارایه رسمی درخواست عضویت سویدن و فنلند به ناتو در بروکسل؛ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفته است: “ما نمی‌توانیم بله بگوییم، وقتی‌که نهاد امور امنیتی (ناتو) پس از آن دیگر از امنیت برخوردار نخواهد بود.”

اردوغان، سویدن و فنلند به غفلت و تعلل در برخورد با سازمان‌های تروریستی از جمله حزب کارگران کردستان (PKK) و توقف ارسال اسلحه به ترکیه متهم کرده است.

سویدن و فنلند پس از حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه در سال 2019، تحریم‌های تسلیحاتی علیه انقره اعمال کردند.

مشاور امور خارجی اردوغان نیز روز گذشته 18 می گفته است: “کاملاً مشخص، تا انتظارات ترکیه برآورده نشوند، روند پیوستن سویدن و فنلند به ناتو ممکن نخواهد بود.”

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز گذشته 18 می، برگه‌های درخواست‌های عضویت سویدن و فنلند را در ستاد مرکزی این پیمان نظامی دریافت کرد. استولتنبرگ در نشست خبری در بروکسل گفته بود که این یک «گام تاریخی» است. وی در ادامه به سفرای هر دو کشور گفت: “من به گرمی از درخواست فنلند و سویدن برای پیوستن به ناتو استقبال می‌کنم. شما نزدیک‌ترین شرکای ما هستید و عضویت شما در ناتو امنیت مشترک ما را افزایش می دهد.”

درخواست رسمی فنلند و سویدن برای عضویت در پیمان نظامی ناتو

برخلاف این اظهارات، اردوغان شرکای ناتو را فراخواند تا به دغدغه‌های او در مورد گسترش ناتو به سوی شمال “احترام” بگذارند.

در بروکسل اما این گمان وجود دارد که ترکیه می‌خواهد تا اراده خود را به جو بایدن، رئیس جمهور امریکا تحمیل کند که مانع ارسال جنگنده به ترکیه شده است.

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا نیز “موافقت قوی” خود را با درخواست عضویت دو کشور اسکاندیناوی در پیمان ناتو بیان داشته است. او گفته است ایالات متحده با فنلند و سویدن برای مقابله با “تهاجم و یا تهدید به تهاجم” هم‌کاری خواهد کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا نیز از صحبت با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو خبر داده است. بلینکن در توییتر خود نگاشته: “من امروز با ینس استولتنبرگ درباره درخواست سویدن و فنلند برای پیوستن به ناتو صحبت کردم. مشتاقانه منتظر استقبال از آن‌ها به عنوان سی‌ویکمین و سی‌ودومین متحد ناتو هستم.”

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در صورتی‌که دغدغه‌های اردوغان با دادن وعده‌ها و قرارهایی برطرف شود، کشورهای عضو پیمان ناتو می‌توانند به طور رسمی سویدن و فنلند را برای شرکت در نشست سران کشورهای ناتو در روزهای ۲۹ و ۳۰ جون در مادرید دعوت کنند و پس از آن پروتکل عضویت به جریان خواهد افتاد که باید به تایید تمام ۳۰ عضو ناتو برسد. در این صورت، زودترین زمان عضویت رسمی در پاییز سال روان خواهد بود.

این در حالی است که کرملین پیش‌تر کرمیلن گزارش داده که رئیس جمهور روسیه روز شنبه ۱۴ می، در یک تماس تلفنی با همتای فنلندی‌اش گفت که پیوستن آن کشور به پیمان اتلانتیک شمالی یک “اشتباه” خواهد بود.

پوتین: پیوستن فنلند به ناتو یک “اشتباه” است

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هم‌چنان در واکنشی دیگر به درخواست عضویت فنلند و سویدن به ناتو، روز دوشنبه ۱۶ می، گفته بود که گسترش ناتو به سوی شمال “خطر مستقیمی برای روسیه ایجاد نمی‌کند”. در عین حال او افزود که کشورش در مورد “گسترش زیرساخت‌های نظامی” ناتو در این دو کشور “بدون تردید” واکنش نشان خواهد داد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x