صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ایران: می‌توانیم طالبان را در ایجاد حکومت همه‌شمول کمک نماییم

وزارت خارجه ایران یک بار دیگر از طالبان خواست تا در افغانستان یک حکومت همه‌شمول و فراگیر ایجاد کنند و در صورت نیاز، تهران آماده است آنان را در این راستا کمک نماید.

وزارت خارجه ایران یک بار دیگر از طالبان خواست تا در افغانستان یک حکومت همه‌شمول و فراگیر ایجاد کنند و در صورت نیاز، تهران آماده است آنان را در این راستا کمک نماید.

پیک‌آفتاب: سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران که روز دوشنبه 16 می، در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، گفت که طالبان باید تلاش کنند که به سمت شکل‌گیری یک دولت فراگیر و همه‌شمول در افغانستان حرکت کنند و نگذارند که تروریست‌ها در خاک این کشور لانه کرده و کشورهای همسایه را تهدید کنند.

او افزود که ایران در چند ماه گذشته این موضوع را با طالبان پی‌گیری کرده و در عین حال تلاش هم شده که هیئت حاکم و سرپرست فعلی افغانستان اگر احتیاج به کمک و مساعدتی داشته باشد، ایران می‌تواند آن‌ها در این راستا کمک نماید. او تصریح کرده است که ما در مورد همه مردم افغانستان، به شمول همه گروه‌ها و همه اقوام جدی هستیم و نگران وضعیت آن‌ها هستیم”.

طالبان تاکنون در این خصوص ابراز نظر نکرده است. گفتنی است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، مقام‌های ایرانی چندین بار بر ایجاد حکومت همه‌شمول در این کشور تاکید کرده و از پی‌آمدهای حکومت تک‌قومی در افغانستان هشدار داده‌اند.

از سوی دیگر؛ بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل به طلوع‌نیوز گفته بود که حکومت تازه در افغانستان فراگیر نیست و به گفته وی تهران نمی‌تواند به این شکل، این حکومت را به رسمیت بشناسد.

در واکنش به اظهارات این دیپلمات ایرانی؛ انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان گفته بود: “آیا دولت و یا کابینه ایران به تعریفی که دیگران از فراگیر دارند، یک دولت و یا کابینه فراگیر است؟ هر کشور به اساس منافع ملی خود از دولت فراگیر تعریف ارایه می‌کند”.

ایران به تاریخ 27 اکتوبر سال گذشته، چند هفته پس از اعلام کابینه سرپرست طالبان، نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه را میزبانی کرد که در آن اشتراک کنندگان “ایجاد یک ساختار سیاسی فراگیر و گسترده با مشارکت همه اقوام” را تنها راه‌حل معضل افغانستان عنوان کردند.

پیش از این، طالبان گفته بودند که حکومت سرپرست آن‌ها “همه‌شمول” است و در آن از تمام اقوام افغانستان حضور دارند. مقامات طالبان همواره این خواست‌ را مداخله در امور افغانستان عنوان کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران هم‌چنین گفت که موضع این کشور در برابر طالبان “اصولی و مبتنی بر واقعیت‌های موجود در افغانستان” است.

خطبیب‌زاده بار دیگر از طالبان خواست که برای تامین امنیت شهروندان این کشور تلاش کرده و به گروه‌های تروریستی در این کشور اجازه فعالیت ندهند.

این در حالی مطرح می‌شود که در پایان نشست اسلو از طالبان خواسته شد که برای جلوگیری از سرپیچی‌ها از حقوق بشر، بازداشت‌های خودسرانه؛ از جمله بازداشت‌های اخیر فعالان زنان، ناپدید کردن اجباری و فشار وارد کردن بر رسانه‌ها، محاکم صحرایی، شکنجه، وضع کردن محدودیت‌ها بر زنان و دختران، اقدامات بیش‌تری انجام دهند. در این نشست تاکید شد که افغانستان نیازمند یک حکومت فراگیر و همه‌شمول است که همه‌ای اقشار، گروه‌ها و احزاب سیاسی در آن نقش داشته باشد.

بیانیه پایانی نشست اسلو: افغانستان نیازمند حکومت فراگیر و انتخابی است

هند: برای رفع چالش‌ها در افغانستان نیاز به تشکیل حکومت فراگیر است

ازبیکستان از ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کند

ادامه‌ی فشارها بر امارت اسلامی؛ سفارت‌های حامی طالبان در کابل خواهان تشکیل حکومت فراگیر شدند

نماینده بریتانیا در سازمان ملل: حکومت افغانستان در انحصار پشتون‌هاست

ایران: جهان باید بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان پافشاری کند

تاکید ایران بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x