صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

بیانیه پایانی نشست اسلو: افغانستان نیازمند حکومت فراگیر و انتخابی است

"از طالبان خواسته شده که برای جلوگیری از سرپیچی‌ها از حقوق بشر، بازداشت‌های خودسرانه؛ از جمله بازداشت‌های اخیر فعالان زنان، ناپدید کردن اجباری و فشار وارد کردن بر رسانه‌ها، محاکم صحرایی، شکنجه، وضع کردن محدودیت‌ها بر زنان و دختران، اقدامات بیش‌تری انجام دهند."

کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بریتانیا و امریکا، پس از نشست اسلو از طالبان خواستند تا حقوق بشر در افغانستان به ویژه حقوق زنان را تامین کنند. در اعلامیه پایانی نشست سه روز اسلو که ناوقت روز گذشته منتشر شد، آمده است که طالبان به تعهدات خود در برابر هراس‌افگنی و قاچاق مواد مخدر پایبند خواهند بود.

پیک‌آفتاب: در بخشی از این اعلامیه آمده است: “از طالبان خواسته شده که برای جلوگیری از سرپیچی‌ها از حقوق بشر، بازداشت‌های خودسرانه؛ از جمله بازداشت‌های اخیر فعالان زنان، ناپدید کردن اجباری و فشار وارد کردن بر رسانه‌ها، محاکم صحرایی، شکنجه، وضع کردن محدودیت‌ها بر زنان و دختران، اقدامات بیش‌تری انجام دهند.” بیانیه هم‌چنین تاکید کرده که باید به آموزش، کار و آزادی سفر زنان بدون مردان اجازه داده شود.

فرانسه، آلمان، ناروی، ایتالیا، بریتانیا و ایالات متحده در این اعلامیه مشترک اعلام کرده‌اند که دیدار با طالبان نشانه مشروعیت به حکومت آن‌ها نیست. در بخشی از این اعلامیه تاکید شده که: “دیدار با طالبان به هیچ صورت به معنای به رسمیت شناختن یا مشروعیت دادن به حکومت اعلام شده از سوی طالبان نیست.”

با این همه، گفته می‌شود که مقام‌های طالبان که در نشست سه روزه اسلو شرکت کرده بودند، هیچ وعده مشخصی درباره کار زنان و دختران و یا آزادی برخی از زنان بازداشت شده نداده‌اند. امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان که در راس این هیئت قرار داشت، تنها وعده کرده که تلاش می‌کنند تا اندکی حکومت فراگیر شود.

پیش‌تر نیز گزارش‌های منتشر شده بود که ناروی به طالبان پیشنهاد کرده تا با برگزاری «لویه‌جرگه» به حاکمیت‌شان در افغانستان مشروعیت دهند. راه‌کاری که از دید بسیاری از آگاهان ناکارآمد است و تنها می‌تواند ساختار حاکم را توجیه نماید.

نشست سه روزه مقام‌های طالبان، نمایندگان زنان معترض افغانستان و فعالان جامعه مدنی، مقام‌های بین‌المللی و دیپلومات‌ها در اسلو پایتخت ناروی برگزار شد. این نشست درباره مسایل گوناگون مربوط به افغانستان از جمله حقوق بشر، آموزش زنان و کار، جلوگیری از بازداشت‌ها و شکنجه‌های اخیر، حل مشکل‌های اقتصادی، کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی به افغانستان و آزادسازی دارایی‌های مسدود شده افغانستان از سوی ایالات متحده گفتگو شده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x