صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

گروه 7 به طالبان: حجاب اجباری را لغو، مکتب‌های متوسطه و لیسه‌های دخترانه را باز کنید

هفت کشور بزرگ اقتصادی جهان از رفتار طالبان در بخش حقوق بشر در افغانستان به ویژه با دختران، زنان، اقلیت‌های مذهبی و قومی انتقاد کرده‌اند.

هفت کشور بزرگ اقتصادی جهان از رفتار طالبان در بخش حقوق بشر در افغانستان به ویژه با دختران، زنان، اقلیت‌های مذهبی و قومی انتقاد کرده‌اند.

پیک‌آفتاب: وزیران خارجه گروه 7 که در آلمان گردهم آمدند، در پایان این نشست با صدور بیانیه‌ای از طالبان خواسته‌اند تا هر چه زودتر از تصمیم خود مبنی بر ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم عقب‌نشینی کنند. آن‌ها هم‌چنین خواسته‌اند که طالبان فرمان خود را در مورد حجاب اجباری لغو نمایند.

این گروه از طالبان می‌خواهند که برای تلاش‌های معنادار برای دولت فراگیر، حاکمیت قانون و جامعه مدنی برای ثبات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بلندمدت کار کنند و در کنار آن برای حقوق زنان از جمله آموزش زنان و دختران، تلاش نمایند.

در بیانیه 7 کشور بزرگ اقتصادی جهان چنین آمده است: “ما از عدم مشارکت سیاسی همه طرف‌ها در افغانستان و نبود دولت همه شمول، وخامت اوضاع اقتصادی، انسانی و اجتماعی و حضور گروه‌های تروریستی در این کشور نگران هستیم”.

گروه 7 هم‌چنین تشدید خشونت‌ها در افغانستان را محکوم کرده و افزوده است که حملات مکرر تروریستی، اقلیت‌های قومی و مذهبی را پیوسته هدف قرار می‌دهد و خاک افغانستان تهدیدی برای سایر نقاط جهان است.

گروه 7 که شامل کشورهای کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، جاپان، بریتانیا و امریکا است، در نشست روز یک‌شنبه خود تاکید کرد که القاعده، داعش و گروه‌های وابسته به آن‌ها پس از به قدرت رسیدن طالبان در 15 اگست سال گذشته، هنوز هم تهدید جدی برای کشورهای جهان به شمار می‌آیند.

از سوی دیگر؛ ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است که افغانستان تهدیدی برای هیچ کشوری در جهان نیست. او تصریح کرده است:”ما به تکرار می‌گوییم که از خاک افغانستان علیه کسی استفاده نمی‌شود و به هیچ کشوری از طرف ما مشکلی ایجاد نخواهد شد. ما در این مورد جدی هستیم”.

هفت کشور بزرگ اقتصادی جهان نیز تروریزم را محکوم کرده و متعهد شده‌اند که از هیچ تلاش برای پیش‌گیری و مبارزه با آن دریغ نکنند.

گروه 7 تاکید کرده که تمام اقدامات ضد تروریزم باید مطابق با قوانین بین‌المللی باشد و عواملی که در تامین مالی تروریزم نقش دارند باید مورد توجه قرار گیرند.

پیش از این، شورای امنیت سازمان ملل، پنتاگون و سایر کشورها گفته بودند که طالبان حتی پس از به قدرت رسیدن نیز روابط خود را با القاعده قطع نکرده‌اند.

این در حالی مطرح می‌شود که رئیس بخش هم‌آهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل در افغانستان با اشاره به روز بین‌المللی قابله‌ها، یک بار دیگر بر اهمیت آموزش زنان و دختران در این کشور تاکید کرده است.

اوچا: دسترسی دختران به آموزش نیاز جدی افغانستان است

سازمان ملل: گروه‌های تروریستی در افغانستان آزادتر شده‌اند

دیوید پتریوس: اعضای افراطی طالبان از بدنه این گروه جدا می‌شوند

نگرانی روسیه از فعالیت گروه‌های داعش و القاعده در افغانستان

بررسی وضعیت افغانستان، محور نشست وزیران هفت کشور بزرگ صنعتی جهان

برگزرای نشست “ساختار منطقه‌ای ضد تروریزم” با محوریت افغانستان در هند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x