صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سازمان ملل: گروه‌های تروریستی در افغانستان آزادتر شده‌اند

یک گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که گروه‌های تروریستی در افغانستان، پس از تسلط طالبان از آزادی بیش‌تری برخوردار شده‌اند. گزارش هم‌چنین از دیدار پسر اسامه بن لادن در ماه اکتبر از افغانستان و گفتگو با طالبان حکایت دارد. وزارت خارجه طالبان اما گفته این گزارش واقعیت ندارد.

یک گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که گروه‌های تروریستی در افغانستان، پس از تسلط طالبان از آزادی بیش‌تری برخوردار شده‌اند. گزارش هم‌چنین از دیدار پسر اسامه بن لادن در ماه اکتبر از افغانستان و گفتگو با طالبان حکایت دارد. وزارت خارجه طالبان اما گفته این گزارش واقعیت ندارد.

پیک‌آفتاب: این گزارش توسط شورای امنیت سازمان ملل تهیه شده و نشریه معتبر «هندوستان تایمز» آن را منتشر کرده است. در این گزارش گفته شده که پسر اسامه بن لادن در ماه اکتبر به افغانستان سفر و با طالبان دیدار کرده است.

بر اساس آخرین گزارش شورای امنیت سازمان ملل، چشم‌انداز امنیتی در افغانستان در 15 اگست، زمانی‌که طالبان کنترل این کشور را به دست گرفتند، تغییر کرد. گفته شده که گروه‌های تروریستی خارجی از القاعده در شبه قاره هند گرفته تا جنبش اسلامی ازبیکستان نسبت به سال‌های اخیر از آزادی بیش‌تری در افغانستان برخوردارند.

شورای امنیت سازمان ملل در مورد فعالیت‌های داعش و القاعده و وابستگان آن‌ها گفته است که طالبان هیچ کاری برای محدود کردن فعالیت‌های تروریست‌های خارجی انجام نداده است. در گزارش تاکید شده که اخیراً هیچ نشانه‌ای مبنی بر این‌که طالبان اقداماتی را برای محدود کردن فعالیت‌های تروریست‌های خارجی در کشور انجام داده است، وجود ندارد. گزارش می‌افزاید که برعکس، گروه‌های تروریستی در آن‌جا از آزادی بیش‌تری نسبت به هر زمان دیگری در تاریخ معاصر برخوردار هستند.

در ادامه گزارش آمده که القاعده در حال بازیابی خود و رفع کاستی‌های است که با از دست دادن رهبری در این سازمان به وجود آمده بود.

ارزیابی شورای امنیت این است که القاعده توانایی انجام حملات بلندمدت در خارج از کشور را دارد و برای آن به عنوان هدف بلندمدت برنامه‌ریزی می‌کند. هرچند این سازمان پس از 15 اگست سال گذشته میلادی سکوت کرده، اما شورای امنیت سازمان ملل این سکوت را «سکوت راهبردی» خوانده که ظاهراً به منظور حفظ تلاش‌های طالبان برای به دست‌آوردن مشروعیت بین‌المللی، صورت گرفته است.

گزارش می‌افزاید، القاعده که توسط اسامه محمود و معاون‌اش عاطف یحیی غوری رهبری می‌شود، در ولایات غزنی، هلمند، قندهار، نیمروز، پکتیکا و زابل، حضور پُررنگ دارد و بین 200 تا 400 جنگجو از کشورهای افغانستان، بنگلادش، هند، میانمار و پاکستان را در اختیار دارد.

کشورهای عضو سازمان ملل هم‌چنین ارزیابی کرده‌اند که قدرت داعش تحت رهبر ثناءالله غفاری (ملقب به شهاب المهاجر)، تبعه افغانستان، از 2200 نفر به نزدیک 4000 نفر افزایش یافته که عمدتاً به دلیل “آزادی چندین هزار زندانی” در زمان به قدرت رسیدن طالبان، از بند رها و به این گروه ملحق شده‌اند. در گزارش سازمان ملل آمده که این گروه می‌تواند حملات گسترده و پیچیده‌ای را مانند حملات قندهار و قندز و چندین حمله دیگر انجام دهد. کشورهای عضو برآورد کرده‌اند که اگر افغانستان وارد هرج‌ومرج شود، ممکن است برخی از افراط‌گرایان داخلی و خارجی به داعش بیعت کنند.

از سویی دیگر، گروه‌‎های تروریستی آسیای مرکزی، از جمله؛ گروه جهاد اسلامی، خطیبه امام البخاری و جنبش اسلامی ازبیکستان که به طور فعال در جنگ در کنار طالبان شرکت داشتند، اکنون آزادی تردد بیش‌تری را در افغانستان تجربه می‌کنند. در گزارش آمده است که سفارت‌خانه‌های کشورهای آسیای مرکزی مستقر در کابل با نگرانی مشاهده کرده‌اند که چندین رهبر این گروه‌ها آزادانه به کابل سفر کرده‌اند.

با این حال، این گزارش به این نتیجه رسیده که طالبان برای مهار گروه تروریستی ضد چین، حزب اسلامی ترکستان که به جنبش اسلامی ترکستان شرقی نیز معروف است، اقدام کرده است. برخی از کشورهای عضو گزارش دادند که پس از بازگشت طالبان به قدرت، جنگجویان جنبش اسلامی ترکستان شرقی از پایگاه سنتی خود در بدخشان جابه‌جا شده‌اند. این گروه بین 200 تا 700 جنگجو دارد که در حال آموزش نظامی و برنامه‌ریزی حملات علیه منافع چین است.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان اما با هم‌رسانی یک اعلامیه در توییتر خود گفته که گزارش گروه نظارت شورای امنیت سازمان ملل در مورد افزایش موجودیت گروه‌های خارجی در افغانستان واقعیت ندارد. در بیانیه وزارت خارجه طالبان آمده که این گزارش هیچ‌گونه سند و شواهدی ندارد. وزارت خارجه طالبان تاکید کرده که امارت اسلامی به تعهدات خود در توافق‌نامه دوحه پای‌بند است و به کسی اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان علیه کشور دیگری تهدیدی را متوجه سازد.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که اقدام علیه گروه‌های تروریستی یکی از اصلی‌ترین محورهای مذاکرات طالبان و نمایندگان کشورهای غربی و به خصوص امریکا در پنج ماه گذشته بوده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x