صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

دیوید پتریوس: اعضای افراطی طالبان از بدنه این گروه جدا می‌شوند

جنرال دیوید هاول پتریوس، رئیس پیشین سازمان استخبارات مرکزی امریکا (CIA) در اظهارات تازه‌ی خود گفته است که احترام طالبان به حقوق بشر، حقوق زنان و اقلیت‌های قومی-سیاسی سبب می‌شود که اعضای تندرو و افراطی این گروه راه‌شان را جدا کرده و از بدنه طالبان منشعب شوند.

جنرال دیوید هاول پتریوس، رئیس پیشین سازمان استخبارات مرکزی امریکا (CIA) در اظهارات تازه‌ی خود گفته است که احترام طالبان به حقوق بشر، حقوق زنان و اقلیت‌های قومی-سیاسی سبب می‌شود که اعضای تندرو و افراطی این گروه راه‌شان را جدا کرده و از بدنه طالبان منشعب شوند.

پیک‌آفتاب: پتریوس به صدای امریکا گفته ‌است که طالبان به تعهدات خود به شکل مستحکم پایبند نیستند. او گفته: “ممکن است طالبان یک فهرست طولانی از تعهدات را ردیف کنند، اما هیچ نوع تعهد مستحکم در قبال آن‌ها ندارند و این واضح است که ما آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم”.

پتریوس در مصاحبه خود اشاره کرده که طالبان یک گروه خشن، واپس‌گرا و افراطی است که به اصول و پرنسیب پذیرفته شده متعهد نیستند و در عمل ایدیولوژی خود را دارا می‌باشند.

رییس پیشین سیا که زمانی فرماندهی نیروهای امریکایی در افغانستان را نیز بر عهده داشت در این مصاحبه گفته ‌است: “طالبان به خواست‌های بین‌المللی تمکین نمی‌کنند. اگر آن‌ها به خواست‌های جامعه جهانی لبیک گویند، ممکن است اعضای محافظه‌کار، تندرو و افراطی این گروه صف خود را جدا کرده و به گروه‌هایی مثل داعش، القاعده و یا سایر گروه‌های واپس‌گرا بپیوندند که این مسئله برای طالبان خوشایند نیست، زیرا آن‌ها نمی‌خواهند چنین انشعابی در درون آن‌ها رخ دهد.”

فرمانده پیشین نظامیان امریکایی در افغانستان در بخش دیگر مصاحبه خود تصریح کرده که “امریکا تصمیم ندارد سفارت خود را فعلاً در افغانستان بازگشایی کند. امریکا تصمیم ندارد به خاک افغانستان برگردد یا مأموریتی را در خاک این کشور انجام دهد، حتی اگر طالبان را به رسمیت بشناسد.”

این مقام بازنشسته امریکایی با اشاره به بحران بشری پیش‌آمده در افغانستان به فراهم‌آوری کمک‌ها برای شهروندان افغانستان تاکید کرد اما گفت که این کمک‌ها باید به گونه‌ای تامین گردد که “به دست طالبان قرار نگیرد و یا موقف آن‌ها را تقویت نکند”.

پتریوس به مسئله خشک‌سالی پیاپی و قحطی‌ها در افغانستان نیز اشاره کرده گفت: “باید راه‌کارهای مناسب را برای کمک به شهروندان افغانستان پیدا کنیم تا بتوانیم نیازهای اولیه زنده ماندن آن‌ها را فراهم سازیم. مواد اولیه برای آن‌ها برسانیم که این کار امکانش بالاست”.

از جانب دیگر پس از تسلط طالبان بر افغانستان، سفارت امریکا از کابل به قطر منتقل شد و بر اساس یک توافق‌نامه، قرار است دولت شیخ‌نشین قطر از منافع امریکا در افغانستان نمایندگی کند.

این در حالی است پیشتر روزنامه فارن‌پالیسی با نشر مقاله‌ای گفته بود که با وجود حقانی‌ها در کابینه، طالبان افراطی‌تر خواهند شد.

با وجود حقانی‌ها در کابینه، طالبان افراطی‌تر خواهند شد

ند پرایس: امریکا به تنهایی به بحران انسانی در افغانستان رسیدگی نمی‌تواند

چهار ماه پس از سقوط افغانستان، جزئیات جنگ امریکا دوباره رسانه‌ای می‌شود

کانگرس امریکا: کمک‌ها به افغانستان مستقیماً به مردم داده شود

امریکا ناکامی جنگ 20 ساله در افغانستان را بررسی می‌کند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x