صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ازبیکستان: طیاره‌های دولت پیشین افغانستان به طالبان داده نمی‌شود

مقامات ازبیکستان می‌گویند که ده‌ها طیاره قوای هوایی افغانستان که توسط پیلوت‌های حکومت پیشین این کشور به ازبیکستان منتقل شده‌اند، ملکیت امریکا بوده و به طالبان داده نمی‌شوند.

مقامات ازبیکستان می‌گویند که ده‌ها طیاره قوای هوایی افغانستان که توسط پیلوت‌های حکومت پیشین این کشور به ازبیکستان منتقل شده‌اند، ملکیت امریکا بوده و به طالبان داده نمی‌شوند.

پیک‌آفتاب: بر اساس گزارش‌ها، در اواخر ماه اگست، شماری از پرسونل نظامی افغانستان هم‌راه با اعضای خانواده‌های‌شان فقط چند ساعت قبل از سقوط کابل به دست طالبان، توسط 50 طیاره و هلیکوپتر به ازبیکستان و تاجیکستان فرار کردند.

عصمت‌الله ارگاشف، مشاور ارشد شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبیکستان اخیراً در مصاحبه با رسانه‌ها گفته است که این طیاره‌ها متعلق به امریکا است و به کابل باز نخواهند گشت.

ارگاشف که دیپلمات ارشد ازبیکستان در امور افغانستان است، گفت: “دولت امریکا هزینه آن‌ها را پرداخته است. امریکا دولت پیشین افغانستان را تمویل می‌کرد و بنابراین ما معتقدیم که این کاملاً به واشنگتن بستگی دارد که با طیاره‌ها چه می‌کند”. او افزود: “این تجهیزات نظامی را در توافق با امریکا نگه‌داشته‌ایم و به طالبان نیز گفته‌ایم”.

این در حالی است که روسیه در واکنش به موضوع واگذاری هلیکوپترهای متعلق به افغانستان که برای ترمیم، هم‌اکنون در اوکراین می‌باشد، گفته بود که هلیکوپترهای Mi-17 متعلق به روسیه است که از سال‎ها پیش در افغانستان باقی مانده و واگذاری آن‌ها به اوکراین در شرایط فعلی نقض آشکار قوانین بین‌المللی و قراردادهای روسیه و امریکا است که منجر به تقابل دو کشور خواهد شد.

واکنش روسیه به واگذاری هلیکوپترهای افغانستان از سوی امریکا به اوکراین

در همین حال مقامات دفاعی امریکا نیز به رسانه‌ها تایید کرده‌اند که ازبیکستان و تاجیکستان هیچ برنامه‌ای برای تحویل این طیاره‌ها به طالبان ندارند.

راب لودویک، یک سخنگوی وزارت دفاع امریکا در خصوص حفظ این طیاره‌ها و هلیکوپترها گفته است: “حفظ این طیاره‌ها موضوع هم‌کاری امنیتی منطقه‌ای با دولت‌های ازبیکستان و تاجیکستان‌اند”.

او تصریح کرد که 46 طیاره در ازبیکستان و 18 طیاره در تاجیکستان وجود دارد که شامل هلیکوپترهای Mi-17 UH-60 و هم‌چنین طیاره‌های بال ثابت  PC-12، C-208، AC-208  و A-29 می‌باشند.

این در حالی است که پیش‌تر فارن‌پالیسی با نشر گزارشی از علاقه‌مندی اوکراین برای به دست آوردن هلیکوپترهای Mi-17 نیروهای هوایی افغانستان خبر داده بود که باعث واکنش تند امریکا شد و امریکا گفت که ما این هلیکوپترها را به کی‌ف نمی‌دهیم.

امریکا: هلیکوپترهای Mi-17 افغانستان را به اوکراین نمی‌دهیم

تخمین‌های غیررسمی نشان می‌دهد که حدود 500 تا 600 شهروند افغانستان در این طیاره‌ها به ازبیکستان و حدود 140 تا 150 نفر به تاجیکستان رفته‌اند.

پیلوت‌های این طیاره‌ها در ماه‌های سپتمبر و نوامبر سال گذشته به امارات متحده عربی و سپس به امریکا منتقل شدند.

پیش از این ملا محمد یعقوب، سرپرست وزارت دفاع طالبان به تاریخ 11 جنوری به تاجیکستان و ازبیکستان هشدار داد تا طیاره‌ها و هلیکوپتر‌های این کشور را برگردانند.

ملا یعقوب گفت که از این کشور‌ها می‌خواهد تا در این راستا اقدام کنند، زیرا هیچ کشور حق ندارد که طیاره‌ها و هلیکوپتر‌های افغانستان را نزد خود نگه‌دارد یا از آن استفاده کند، در غیر‌‌ آن طالبان دست به اقدام تلافی‌جویانه خواهد زد.

او افزود: “با بسیار احترام از آنان تقاضا می‌کنم که صبر ما را نه آزمایند و ما را مجبور نسازند که تا حد توان دست به عمل مشابه بزنیم”.

مقامات امریکایی می‌گویند که هنوز در مورد این‌که این طیاره‌ها در آن کشورها باقی بمانند یا به جای دیگری منتقل شوند، تصمیم گرفته نشده است. اما می‌افزایند که به هیچ وجه به طالبان داده نخواهند شد.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر پنتاگون گفته بود که نظامیان امریکایی پس از خروج از افغانستان، تجهیزات نظامی به ارزش 7 میلیارد دالر را در این کشور جا گذاشته‌اند. این تسلیحات به حکومت پیشین افغانستان کمک شده بود و اکنون در اختیار طالبان قرار دارند. این در حالی است که پنج هلیکوپتر Mi-17 که در افغانستان بودند در سال 2022 به طور رسمی به اوکراین منتقل شدند، اگرچه قبل از خروج امریکا از افغانستان برای تعمیر و نگه‌داری در اوکراین بودند.

پنتاگون: 7 میلیارد دالر تجهیزات نظامی ما در افغانستان جا مانده

امریکا در حال واگذاری تجهیزات نظامی افغانستان به اوکراین

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x