صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

یک روز پس از توافق؛ اوکراین: روسیه تلاش می‌کند که توافق اجرایی نشود، روسیه: حمله به شهر بندری اودیسه، بی‌اساس است

ترکیه می‌گوید که روسیه هرگونه دست داشتن در حملات موشکی روز شنبه 23 جولای، به بندر اودیسه را رد کرده است.

ترکیه می‌گوید که روسیه هرگونه دست داشتن در حملات موشکی روز شنبه 23 جولای، به بندر اودیسه را رد کرده است.

پیک‌آفتاب: خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در بیانیه‌ای گفت: “در تماس با روسیه، روس‌ها به ما گفتند که آن‌ها قطعاً هیچ ارتباطی با این حمله ندارند و این موضوع را بسیار دقیق و با جزئیات بررسی می‌کنند”.

وزیر دفاع ترکیه افزوده است که حمله بر این بندر پس از توافقی که روز گذشته انجام شد، واقعاً نگران کننده است.

از جانب دیگر، روسیه و اوکراین روز جمعه 22 جولای، توافق‌نامه‌ای را برای بازگشایی بنادر دریای سیاه امضا کردند تا غلات اوکراین به خارج از آن کشور صادر شود و از این طریق، بحران مواد غذایی که پس از تهاجم نظامی مسکو بر کی‌ف ایجاد شده است، کاهش یابد.

روسیه و اوکراین بر سر صدور غله توافق کردند

در همین حال، رویترز به نقل از رادیو سسپلن اوکراین می‌نویسد که موشک‌ها آسیب قابل توجهی به تاسیسات بندر وارد نکرده و یک وزیر حکومت اوکراین گفته است که آمادگی برای از سرگیری صادرات غلات از بندرهای دریای سیاه ادامه دارد.

اردوی اوکراین اوایل روز گذشته 23 جولای، اعلام کرد که روسیه حملات موشکی را بالای بندر اصلی شهر اودیسه انجام داده است.

فرماندهی عملیاتی جنوب اوکراین در تلگرام نوشت: “دو موشک توسط نیروهای دافع هوا از بین برده شد و دو موشک دیگر بر تاسیسات بندر اصابت کردند”.

این حملات با محکومیت شدید سازمان ملل، ایالات متحده و کی‌ف مواجه شد. آنتونیو گوتریش، دبیرکل سازمان ملل حملات موشکی به شهر بندری اودیسه در اوکراین را محکوم نمود.

فرحان حق، معاون سخنگوی گوترش با نشر اعلامیه گفته است: “تطبیق کامل توافق‌نامه‌ای که میان روسیه و اوکراین صورت گرفته است، بسیار مهم می‌باشد”.

در بیانیه آمده است: “این محصولات برای رسیدگی به بحران جهانی غذا و کاهش رنج میلیون‌ها انسان نیازمند در سراسر جهان به شدت مورد نیاز هستند. اجرای کامل توافق‌نامه توسط روسیه، اوکراین و ترکیه ضروری است.”

بریجت برینک، سفیر ایالات متحده در کی‌ف این حمله را «ظالمانه» خواند. او در توییتی نگاشته است: “روسیه در کم‌تر از 24 ساعت پس از امضای توافق‌نامه‌ای برای اجازه صادرات محصولات زراعتی، شهر بندری اودیسه را مورد حمله قرار داد. کرملین هم‌چنان به سلاح‌سازی مواد غذایی ادامه می‌دهد. روسیه باید پاسخگو باشد”.

از سوی دیگر؛ ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز گذشته در جریان ملاقات با شماری از اعضای کانگرس امریکا در شهر کی‌ف، پایتخت این کشور گفت: “تعداد زیادی حملات موشکی بر اوکراین انجام شده، متاسفانه برای ما این امر عادی است، اما دلیلی که می‌خواهم به آن اشاره کنم، مربوط به اهدافی است که روسیه به سوی آن‌ها فیر کرده، این حرکت بعد از آن است که ترکیه و سازمان ملل روز گذشته گفتند که می‌دانند چگونه باید با روسیه مذاکره کنند و یک دهلیز امن برای صادرات غلات اوکراین باز نمایند، اما در کم‌تر از 24 ساعت، آن‌ها دیپوهای غلات و بندر اودیسه را هدف قرار دادند”.

در همین حال؛ جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اقدامات روسیه را «شرم‌آور» توصیف کرد. او در توییتی گفته است: “حمله بر اهداف حیاتی برای صادرات غلات، یک روز پس از امضای توافق‌نامه استانبول، نشان‌دهنده بی‌توجهی کامل روسیه به قوانین و تعهدات بین‌المللی است.”

گفته می‌شود که روسیه هنوز به گونه رسمی در مورد حمله بر بندر اودیسه اظهار نظر نکرده است، اما اوکراین که به عنوان صادر کنند عمده غلات در جهان، از آغاز تهاجم روسیه بر این کشور، نتوانسته است که محصولات خود را به جهان صادر نماید.

ولادیمیر زلنسکی در جریان سخنرانی خود در روز 22 جولای، گفت: “قرار است حدود 20 میلیون تُن محصولات سال گذشته را به جهان صادر کند و ممکن است که محصولات امسال نیز به فروش برسد”.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود که تعزیرات وضع شده بر مسکو نه، بلکه جنگ روسیه در اوکراین سبب بحران مواد غذایی در جهان می‌شود. جوزپ بورل روز 11 اپریل، پس از ریاست نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا گفت که هواپیماهای روسی، زمین‌های حاصل‌خیز را در اوکراین بمبارد می‌کنند و کشتی‌های جنگی این کشور مسیر ده‌ها کشتی مملو از گندم را مسدود کرده‌اند.

اتحادیه اروپا: جنگ روسیه در اوکراین سبب گرسنگی در جهان می‌شود

وزیر خارجه آلمان: پوتین جهان را با خطر گرسنگی مواجه کرده است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x