صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

گفتگوی تلفنی روسای جمهوری ایران و فرانسه

کاخ الیزه امروز یک‌شنبه 30 جنوری، در یک بیانیه گفته که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه با همتای ایرانی خود، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران تلفنی گفتگو کردند.

کاخ الیزه امروز یک‌شنبه 30 جنوری، در یک بیانیه گفته که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه با همتای ایرانی خود، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران تلفنی گفتگو کردند.

پیک‌آفتاب: کاخ ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه خود تاکید کرده که دو طرف به “تسریع برای دست‌یابی به پیش‌رفت در گفتگوی هسته‌ای ایران” دیدگاه مشترک داشته‌اند.

در بیانیه آمده که امانوئل مکرون درباره توافق هسته‌ای سال 2015 به ضروری بودن راه‌حل دیپلماتیک تاکید و خاطرنشان کرد که هر توافقی مستلزم تعهدات واضح و کافی از سوی همه طرف‌ها است که فرانسه با همه شرکای خود در مورد آن کار می‌کند.

طبق این بیانیه، رئیس جمهور فرانسه بر لزوم سرعت برای دست‌یابی فوری به پیش‌رفت ملموس در گفتگوی وین برای احیای برجام تاکید نموده است.

در بخشی از بیانیه آمده که امانوئل مکرون از همتای ایرانی خود خواسته تا تهران رویکرد سازنده در پیش گیرد و به اجرای کامل تعهدات‌اش در چارچوب برجام برگردد.

از جانب دیگر، خبرگزاری ایرنا با نشر گزارشی گفته که ابراهیم رئیسی در این گفتگو تصریح کرده که ایران در فرآیند گفتگوها، اراده و جدیت خود را برای حصول توافق اثبات کرده و هر تلاشی از طرف مقابل در این رابطه، باید شامل لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و ضمانت معتبر باشد.

طبق گزارش ایرنا، ابراهیم رئیسی در این گفتگو تصریح کرده است: “ثبات و امنیت منطقه تنها از طریق راه‌حل‌های درون ‌منطقه‌ای قابل تحقق است و نه از طریق مداخلات خارجی”.

این در حالی است که پیش‌تر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود که فضای گفتگو درباره برنامه هسته‌ای ایران در وین نسبت به پایان سال 2021 “بهتر” شده و دست‌یابی به توافق “طی هفته‌های آینده” امکان‌پذیر است.

بورل: دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران امکان‌پذیر است

از جانب دیگر، فرانسه روز جمعه تخمین کرده بود که گفتگوی هسته‌ای ایران می‌تواند “موفق” شود. این در حالی است که گفتگو در وین به حالت تعلیق درآمده تا طرف‌های گفتگو برای مشاوره و اتخاذ تصمیم‌های سیاسی به کشورهای خود برگردند.

افزون بر آن، تهران پیش‌تر در این خصوص گفته بود که گفتگوها در مسیر درست پیش می‌رود حتی اگر مسائل مهم باقی مانده باشد. ایران تاکید کرده بود که گفتگو نیازمند تصمیمات سیاسی واشنگتن است اما واشنگتن گفته بود که در گفتگوهای برجام پیش‌رفت اندکی صورت گرفته است.

امریکا از پیشرفت اندک در گفتگوهای برجام خبر داد

از سوی دیگر، کاخ الیزه در بیانیه خود گفت که در تماس امانوئل مکرون و ابراهیم رئیسی درباره مسائل منطقه به ویژه افغانستان، لبنان و امنیت خلیج فارس نیز صحبت شد و طرف‌ها چالش‌های موجود افغانستان را اسف‌بار خوانده‌اند.

این در حالی است که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران روز 25 جنوری، در یک گفتگو با شبکه صدا و سیمای ایران گفت اگر امریکا تحریم‌ها علیه ایران را بردارد، امکان هر نوع گفتگو و توافق وجود دارد.

ایران: اگر تحریم‌ها لغو شوند، امکان هر گونه توافق با امریکا وجود دارد

امریکا: دیپلماسی در قبال ایران ممکن است به زودی به پایان برسد

پنتاگون: مشکلات خاورمیانه با وجود ایران اتمی قابل حل نیست

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x