صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

گفتگوی تلفنی امانوئل مکرون و ابراهیم رئیسی پیرامون توافق هسته‌ای برجام

امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهور فرانسه روز گذشته 23 جولای، در یک گفتگوی تلفنی با ابراهیم رئیسی همتای ایرانی خود، اعلام کرد که احیای توافق هسته‌ای سال 2015، هنوز ممکن است اما این کار باید هرچه سریع‌تر انجام شود.

امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهور فرانسه روز گذشته 23 جولای، در یک گفتگوی تلفنی با ابراهیم رئیسی همتای ایرانی خود، اعلام کرد که احیای توافق هسته‌ای سال 2015، هنوز ممکن است اما این کار باید هرچه سریع‌تر انجام شود.

پیک‌آفتاب: براساس بیانیه دفتر ریاست جمهوری فرانسه، مکرون در جریان این گفتگوی دو ساعته از عدم پیش‌رفت تلاش‌های دیپلماتیک پس از تعلیق مذاکرات ویانا ابراز «ناامیدی» کرده و بر لزوم بازگشت ایران به مذاکرات و اجرای تعهدات هسته‌ای خود تاکید کرده است.

این گفتگوی تلفنی در حالی انجام شده که مذاکرات ویانا از ماه مارچ متوقف شده و گفتگوهای غیرمستقیم ایران و امریکا به میزبانی قطر که در ماه جون در تلاش برای از سر گیری مذاکرات ویانا انجام شد نیز پس از دو روز بدون دست‌یابی به نتیجه‌ای پایان یافت.

از سوی دیگر، دفتر ریاست جمهوری ایران در بیانیه‌ای گفته است که رئیسی نیز در مقابل “اقدامات غیرسازنده امریکا و کشورهای اروپایی” را عامل عدم پیش‌رفت گفتگوها دانسته و این اقدامات را محکوم کرده است.

این گفتگوی تلفنی در حالی انجام شد که یک هفته پیش از این کمال خرازی، وزیر خارجه سابق و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران، در گفتگو با شبکه الجزیره اعلام کرده بود: “ما توانایی فنی برای ساخت بمب هسته‌ای را داریم اما تصمیمی در این خصوص نداریم”.

در همین حال، رسانه خبری تحلیلی انتخاب با نشر گزارشی به نقل از کمال خرازی گفته بود: “ایران با هیچ‌کس در خصوص برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای گفتگو نخواهد کرد، زیرا این امر به معنای تسلیم شدن است”.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که پیش‌تر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز 14 جنوری، گفت که فضای گفتگو درباره برنامه هسته‌ای ایران در ویانا نسبت به پایان سال 2021 «بهتر» شده و دست‌یابی به توافق «طی هفته‌های آینده» امکان‌پذیر است.

بورل: دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران امکان‌پذیر است

از سوی دیگر، امانوئل مکرون در جریان این گفتگوی تلفنی، «نگرانی عمیق» خود را درباره سرنوشت چهار شهروند فرانسوی که «خودسرانه در ایران بازداشت شده‌اند» بیان کرده است.

این افراد عبارتند از «بنجامین بریر» که به اتهام جاسوسی به بیش از هشت سال زندان محکوم شده و «فریبا عادل‌خواه»، محقق ایرانی‌-فرانسوی که در ماه می سال 2020، به جرم به خطر انداختن امنیت ملی به پنج سال زندان محکوم شد.

دو زندانی دیگر نیز «سسیل کوهلر» و همسرش «ژاک پاریس» از اعضای اتحادیه کارگری فرانسه هستند که اگر چه برای گذراندن تعطیلات به ایران آمده بودند، اما از 11 ماه می، در بازداشت به سر می‌برند و اتهاماتی هم‌چون جاسوسی، تلاش برای ایجاد ناامنی در ایران و شکل‌دهی به اعتراضات صنفی آموزگاران و کارگران این کشور علیه آن‌ها مطرح شده است.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر کاخ الیزه روز 30 جنوری، در یک بیانیه گفته بود که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه با همتای ایرانی خود، ابراهیم رئیسی تلفنی گفتگو کردند. کاخ ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه خود تاکید کرده بود که دو طرف به “تسریع برای دست‌یابی به پیش‌رفت در گفتگوی هسته‌ای ایران” دیدگاه مشترک داشته‌اند.

گفتگوی تلفنی روسای جمهوری ایران و فرانسه

رئیسی: ایران در گفتگوی هسته‌ای از خطوط قرمز خود عقب‌نشینی نمی‌کند

ایران: بیش از هر زمان دیگر به توافق نزدیک شده‌ایم

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x