صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

چین: امریکا و ناتو مسؤلین وضعیت فاجعه‌بار افغانستان هستند

وزارت خارجه چین، امریکا و ناتو را مسئول اوضاع فاجعه‌بار افغانستان دانسته و خواستار آزادسازی هر چه زودتر دارایی‌های منجمد شده این کشور شده است.

وزارت خارجه چین، امریکا و ناتو را مسئول اوضاع فاجعه‌بار افغانستان دانسته و خواستار آزادسازی هر چه زودتر دارایی‌های منجمد شده این کشور شده است.

پیک‌آفتاب: ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفته که امریکا و ناتو باید در مورد آن‌چه در افغانستان انجام داده‌اند، تأمل کنند، دارایی‌های منجمد شده این کشور را بدون درنگ آزاد کرده و جامعه جهانی را در امر کمک‌رسانی به بهبود اقتصاد افغانستان یاری رسانند.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفته که امریکا و ناتو با خروج نابه‌هنگام و غیرمسئولانه خویش، افغانستان را بار دیگر در قعر بدبختی فرو برد و فاجعه کنونی را خلق نمود. او گفت که امریکا، ناتو و جامعه جهانی باید در رفع مشکلات پیش‌روی مردم افغانستان مشارکت داشته باشند و به فراهم‌آوری کمک‌های بشردوستانه در این کشور ادامه دهند.

لیجیان با اشاره به تصویب قطع‌نامه 2615 شورای امنیت که امکان ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را فراهم می‌کند، تاکید کرد که چین به عنوان یک دوست افغانستان، اوضاع بشردوستانه در این کشور را زیر نظر دارد و آماده همکاری برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی آن به شیوه‌های مختلف می‌باشد.

این در حالی است که خبرگزاری فرانسه روز 22 دسمبر، با نشر گزارشی گفته بود که قطع‌نامه 2615 پیشنهادی امریکا از سوی شورای امنیت با اکثریت آرا تصویب شد که به انتقال پول، سایر منابع اقتصادی، فرستادن اقلام، کمک‌های بشری و ارایه خدمات لازم جهت کمک به موقع به افغانستان اجازه می‌دهد.

شورای امنیت سازمان ملل قطع‌نامه تسهیل کمک‌های انسانی به افغانستان را تصویب نمود

سخنگوی وزارت خارجه چین افزوده است: “چین از سازمان ملل در ایفای نقش هماهنگ کنندگی بیشتر حمایت می‌کند و از همه شرکای بین‌المللی می‌خواهد که کمک‌های خود برای شهروندان افغانستان را افزایش دهند”.

ژائو لیجیان در پایان یادآور می‌کند: “چین همواره معتقد است کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، ناقض قطع‌نامه‌های شورای امنیت نیست. این کمک‌ها نباید تحت هیچ شرایطی مشروط و سیاسی شود و ما باید درک کنیم که از ماه اگست سال جاری، تغییرات عمیقی در افغانستان رخ داده است و اکنون 39 میلیون نفر در این کشور با بحران فزاینده انسانی دست و پنجه نرم می‌کنند. او می‌گوید که نباید تحت فشار قرار دادن گروهی، زندگی مردم افغانستان را به تباهی بکشد”.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر کشورهای چین و روسیه پیشنهاد امریکا در پیوند به کمک‌های‌ بشری در افغانستان را رد کرده بودند. از جانب دیگر امریکا پیش‌تر گفته بود که به افغانستان کمک می‌کنیم اما پول‌های مسدود شده آزاد نمی‌شود.

امریکا: به افغانستان کمک می‌کنیم اما پول‌های مسدود شده آزاد نمی‌شود

چین و روسیه پیشنهاد امریکا در پیوند به کمک‌های‌ بشری در افغانستان را رد کردند

هشدار کشورهای چین، روسیه و هند درباره وخامت اوضاع بشری در افغانستان

تعهد چین از کمک ۴ میلیون دالری به افغانستان

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x