صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

چین، فردا نشست منطقه‌ای در پیوند به افغانستان را میزبانی می‌کند

وزارت خارجه چین می‌گوید که قرار است سومین نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان فردا در آن کشور آغاز شود.

وزارت خارجه چین می‌گوید که قرار است سومین نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان فردا در آن کشور آغاز شود.

پیک‌آفتاب: وانگ ونبین، سخنگوی این وزارت روز دوشنبه 28 مارچ، به خبرنگاران گفت که در این نشست دو روزه، وزیران خارجه و یا نمایندگان کشورهای پاکستان، روسیه، ایران، تاجیکستان، اوزبیکستان و ترکمنستان اشتراک خواهند کرد.

ونبین اما افزود که در این نشست امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان نیز دعودت شده و هم‌چنین وزیران خارجه اندونیزیا و قطر به عنوان مهمان در این نشست حضور پیدا می‌کنند.

سخنگوی این وزارت هم‌چنین گفت که وانگ یی، وزیر خارجه چین ریاست سومین نشست وزیران خارجه “کشورهای همسایه افغانستان” را به عهده خواهد داشت.

ونبین اضافه کرد که در حال حاضر، مردم افغانستان با مشکلات زیادی در داخل و بیرون از این کشور مواجه‌اند که نیاز است تا از آنان حمایت بیش‌تر صورت گیرد.

به گفته او، چین علاقه‌مند است تا اجماع بیش‌تر در مورد مسایل افغانستان از سوی کشورهای همسایه آن صورت گیرد و نیز رایزنی‌ها درباره راه‌های ایجاد ثبات و ادامه کمک‌های بشری به مردم افغانستان صورت گیرد.

او افزود: “با میزبانی از گفتگوی وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان به اضافه افغانستان، ما امیدواریم که مشکلات و نیازهای مردم افغانستان را بیش‌تر درک کنیم، نگرانی‌های کشورهای همسایه را در مورد مسئله افغانستان منتقل کنیم.”

قبل از چین، اولین نشست منطقه‌ای را در ماه 2021، پاکستان میزبانی کرد که در آن وزیران خارجه ایران، چین، پاکستان، اوزبیکستان، تاجیکستان و ترکمنستان شرکت داشتند.

پس از آن، ایران میزبان دومین دور این نشست‌ها در ماه اکتوبر سال گذشته بود، اما روسیه نیز در آن حضور داشت. ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان خواست اصلی اشتراک کنندگان این نشست‌ها بوده است.

پس از تسلط طالبان و خروج نیروهای نظامی امریکا از افغانستان، چین علاقه‌‌مندی ویژه‌ای برای برقراری روابط دوستانه با افغانستان زیر سلطه طالبان پیدا کرده است.

این در حالی است که وانگ یی، وزیر خارجه چین به تاریخ 24 مارچ در یک سفر از قبل اعلام نشده وارد کابل شد و با طالبان دیدار و گفتگو کرد.

وزیر خارجه چین در دیدارهایش با مقام‌های طالبان در کابل گفت که افزون بر تقویت روابط تجارتی با افغانستان، بیجینگ آماده است تا در زمینه استخراج معادن و اعمار زیربناها چون شفاخانه‌ها و جاده‌ها با افغانستان هم‌کاری نماید.

این در حالی است که پیش‌تر وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده بود که چین سومین نشست کشورهای همسایه افغانستان را میزبانی می‌کند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران به تاریخ ۱۰ عقرب، در یک نشست خبری در تهران گفت که سومین نشست کشورهای همسایه افغانستان که دور اول و دوم آن در اسلام‌آباد و تهران برگزار شد، در بیجینگ برگزار خواهد شد.

سومین نشست کشورهای همسایه افغانستان در چین برگزار می‌شود

گفتگوی وزیران خارجه ازبیکستان و ایران در پیوند به قضایای افغانستان

دیدار وزرای خارجه ایران و تاجیکستان در مورد افغانستان

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x