صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پارلمان پاکستان درباره برکناری عمران خان تصمیم می‌گیرد

پارلمان پاکستان روند را‌ی‌گیری برای سلب اعتماد عمران، نخست ‌وزیر آن کشور را آغاز می‌کند.

پارلمان پاکستان روند را‌ی‌گیری برای سلب اعتماد عمران، نخست ‌وزیر آن کشور را آغاز می‌کند.

پیک‌آفتاب: بر بنیاد گزارش‌ها، پارلمان پاکستان قرار است امروز دوشنبه 28 مارچ، روند رای‌گیری برای سلب اعتماد عمران خان را آغاز نماید. خبرها می‌رساند که این روند برای هفت روز ادامه می‌یابد.

روند رای‌گیری برای سلب اعتماد عمران خان قرار بود روز جمعه 5 حمل، برگزار شود، اما به دلیل نفوذ رئیس مجلس که گفته می‌شود از حامیان نخست ‌وزیر فعلی است، دو روز به تعویق افتاد.

این در حالی است که ده‌ها هزار نفر روز یک‌شنبه ۲۷ مارچ، در اسلام‌آباد به حمایت از عمران خان، نخست وزیر پاکستان که با عدم اعتماد رای پارلمان کشورش مواجه است،‌ تظاهرات کردند. عمران که در روز یک‌شنبه در جمع حامیان‌اش از حزب تحریک انصاف پاکستان سخنرانی می کرد، اتهامات احزاب مخالف را رد کرد و گفت که برنده رای‌گیری در پارلمان کشورش خواهد شد. اما تحلیل‌گران گفته‌اند که از زمان رسیدن خان به کرسی نخست وزیری در سال ۲۰۱۸ میلادی، این بزرگ‌ترین چالش جدی برای نخست وزیر کنونی پاکستان است.

عمران خان در جریان سخنرانی‌اش گفت که طرح رای عدم اعتماد از سوی احزاب مخالف کشورش ناشی از یک “توطئه خارجی” است که هدف آن، سرنگونی حکومت‌اش می‌باشد.

خان گفت:‌ “پول از خارج به داخل پاکستان به هدفی انتقال داده می‌شود تا حکومت تغییر کند. مردم خود ما مورد استفاده قرار می‌گیرند.”

نخست وزیر پاکستان خطاب به مظاهره کنندگان هم‌چنین گفت: “ما به صورت کتبی تهدید شده‌ایم، اما ما به خاطر منافع ملی خود سازش نمی‌کنیم”.

از سوی دیگر؛ احزاب مخالف عمران خان، طرح استیضاح وی را به پارلمان این کشور ارائه کرده‌اند. آنان عمران خان را به بی‌کفایتی در حوزه‌های اقتصاد و سیاست متهم می‌کنند و مدعی‌اند که او دیگر شایسته منصب نخست وزیری نیست.

این احزاب هم‌چنین دولت کنونی پاکستان را متهم کرده‌اند که با استفاده از امکانات حکومتی، به سود عمران خان تبلیغ می‌کنند، اما شیخ رشید احمد، وزیر داخله‌ پاکستان این اتهام را رد کرده است.

این در حالی‌ است که برخی از احزاب پاکستانی اخیراً راه‌پیمایی‌هایی را راه‌اندازی کرده و به سمت پایتخت  این کشور آمدند. یکی از این احزاب، حزب‌ مسلم لیگ به رهبری مریم نواز، دختر نواز شریف، نخست ‌وزیر پیشین پاکستان بود که علیه عمران خان، نخست وزیر فعلی به خیابان آمده و او را به بی‌کفایتی متهم نمود. خانم نواز روز گذشته در بیانیه‌های خود گفت: “عمران خان را از پاکستان بیرون می‌اندازیم”.

مریم نواز، حمزه شهباز و شمار دیگری از چهره‌های سیاسی پاکستان در مخالفت با سیاست‌های عمران خان، دست به اعتراض زده‌اند و پارلمان این کشور نیز از نخست ‌وزیر عمران خان خواست که از سمت‌اش کناره‌گیری کند؛ اما عمران خان تاکید ورزیده که در این راستا مبارزه می‌کند.

در همین حال؛ عمران خان، نخست وزیر پاکستان در توییتی گفته است: “وقتی ملتی چنین اشتیاق داشته باشد، می‌تواند بر هر چالشی غلبه کند”.

او در توییت دیگر نگاشته است: “من می‌خواهم از همه کسانی که امروز در جلسه ما حضور داشتند، به ویژه زنان ما، از سراسر پاکستان، تشکر کنم و آن‌را به بزرگ‌ترین جلسه در پایتخت تبدیل کردند. هم‌چنین از همه کسانی که نتوانستند وارد جلسه شوند و در جاده‌ها گیر کرده بودند، تشکر می‌کنم و از همه سازمان دهندگان ما تشکر می‌کنم”.

از جانب دیگر؛ شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در توییتی نگاشته است: “تشکر پاکستان! جلسه نمونه امروز بیان کامل عشق و اعتماد عمومی به نخست وزیر عمران خان بود. این پیام به تاجران وجدان است که این جنون و غیرت را با پول نمی‌توان خرید”.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر مریم نواز، دختر نواز شریف، نخست‌وزیر پیشین پاکستان و یکی از مخالفان عمران خان، نخست وزیر کنونی آن کشور گفته است که عمران خان را از پاکستان بیرون می‌اندازیم.

مریم نواز: عمران خان را اخراج می‌کنیم

تظاهرات کنندگان در پاکستان: عمران خان باید کنار برود

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x