صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

هند: حاضر نشدن پاکستان در نشست دهلی تعجب‌آور نیست

"تصمیم پاکستان مایه تاسف است، اما تعجب آور نیست. این امر تصویری از دیدگاه پاکستان را بیرون می‌دهد که می‌خواهد افغانستان را تحت کنترول خود داشته باشد."

نشست امنیتی هند در مورد افغانستان چهارشنبه برگزار می‌شود. پاکستان با انتقاد از موضع هند در قبال افغانستان، گفته به این نشست نمی‌آید. دهلی از این تصمیم پاکستان ابراز تاسف کرده، اما گفته که این موقف اسلام‌آباد تعجب آور نیست.

پیک‌آفتاب: شورای امنیت ملی هند در دهم ماه روان میلادی میزبان یک نشست مهم امنیتی با موضوع افغانستان است. از مشاوران امنیت ملی کشورهای روسیه، ایران، پاکستان، ازبیکستان، چین، و تاجیکستان برای شرکت در این نشست دعوت شده است.

تاریخ نشست امنیتی هند درباره افغانستان اعلام شد

روسیه و ایران برای حضور در این نشست اعلام آمادگی کرده‌اند، چین تاهنوز چیزی نگفته، اما پاکستان گفته که شرکت نمی‌کند. معید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان، ضمن انتقاد از سیاست هند در قبال افغانستان گفته که این نشست کمکی به اوضاع افغانستان نخواهد کرد. او افزوده است: “من به هند نمی‌روم، زیرا خرابکار نمی‌تواند صلح‌آفرین باشد.”

پاکستان: در نشست هند در مورد افغانستان شرکت نمی‌کنیم / اغتشاش‌گران نمی‌توانند سازشگر باشند

در واکنش به این تصمیم پاکستان، منابعی در وزارت خارجه هند گفته‌اند که واکنش‌های کشورهای همسایه به نشست ۹ نوامبر نشان دهنده نقش و تعهد دهلی جدید در قبال امنیت و ثبات افغانستان است. منابع هندی گفته‌اند: “تصمیم پاکستان مایه تاسف است، اما تعجب آور نیست. این امر تصویری از دیدگاه پاکستان را بیرون می‌دهد که می‌خواهد افغانستان را تحت کنترول خود داشته باشد.”

مقامات هندی می‌گویند که پاکستان پیش از این نیز در نشست‌هایی با این چارچوب شرکت نکرده است، اما لفاظی‌های ضد هند در رسانه‌های پاکستان تلاش ناموفق برای منحرف کردن افکار مردم مبنی بر نقش مخرب‌اش در افغانستان است.

‎این سومین نشست همسایه‌های افغانستان پس از تسلط طالبان بر کابل است. پیش از این دو نشست در مسکو و تهران برگزار شده بودند.

نشست تهران؛ ترس روسیه از غرب، هراس ایران از دهشت‌افکنی و تلاش پاکستان برای مشروعیت طالبان

شرکت کنندگان “نشست فرمت مسکو” موضوع به رسمیت شناختن طالبان را بررسی می‌کنند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x